Hur gör egentligen Denon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-09 14:23

Undrar jag med. Företag som inte drivs av marknadens behov är kortlivade bolag.

Massproducerade biomaskiner är inte i första hand riktade mot konnessörer på faktiskt.se, utan till en ganska okritisk "konsumtionspöbel" och då spelar inte lite övergångsdist som kännetecknar Denons senaste maskiner någon större roll. Att dessa företag ibland råkar göra en riktigt fin produkt skall nog i det närmaste betraktas som en slump.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-03-09 14:37

Håller med Morello till fullo. Försökte uttrycka ungefär samma åsikt, men mitt inlägg blev löjligt långt.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-03-09 21:18

torbod skrev:Hmm, det lustiga är att jag inte alls finner Sony Erixon som en bättre telefonlevearntör än Erixon var, så där haltar resonemanget lite.
Själv tycker jag Erixons telefoner var betydligt bättre än det Sony Erixon presterar. Utvecklilngen har ju gått framåt, så de går ju inte att jämföra telefonerna sida vid sida, men med tidens tekniknivå var Erixon minst lika bra.

...

Vh
Tobbe

Instämmer. Sony Ericsson är ett jävla pajasbolag med tanke på den skit de vid upprepade tillfällen förser sina kunder med.

//Nokia 4ever
11010000

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-03-09 22:24

Skärp er.

Det börjar bli lite löjligt med Denon/NAD/Sentec hysterin.

Så jäkla bra är dom inte. Det finns faktiskt inte en enda apparat bland dom där tre märkena som jag skulle vilja ha. Har ni så snäv horisont på detta forumet. Kolla österut. Kolla Kina. Snacka om inskrängdhet. Var har LTS hållt hus dom senaste åren. :?:

Användarvisningsbild
Bjoran

Inläggav Bjoran » 2007-03-09 22:59

Birger skrev:Skärp er.

Så jäkla bra är dom inte. Det finns faktiskt inte en enda apparat bland dom där tre märkena som jag skulle vilja ha. Har ni så snäv horisont på detta forumet. Kolla österut. Kolla Kina. Snacka om inskrängdhet. Var har LTS hållt hus dom senaste åren. :?:

Jo Birger, så bra är dom faktiskt. Sålde min Sentec SC-9 förförstärkare när jag köpte min Denon AVR-3086, och ångrar mig bara lite. Sentec-förstärkaren är fortfarande fantastiskt prisvärd. Förförstärkardelen i Denon-förstärkaren är mycket, mycket bra. När jag spelar vinyl-plattor använder jag en Rega Planar 3 kopplad till en Sentec PP9 phono-förstärkare och sen vidare till Denon-receivern. Ljudet från denna kombination är riktigt, riktigt bra. Väljer man Pure Direct i Denon-stärkaren passerar ljudet förbi den annars inkopplade A-D-omvandlaren och DSP´n. Sentec PP9 phono-förstärkare är nog snudd på världens bästa förstärkare för pick-up. Har använt den i snart 15 år nu och kan inte tänka mig någon annan.
PC med Slimserver -> *.wav -> Squeezebox2 -> S/PDIF -> Denon AVR-3806

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-09 23:17

Håller med om att det är lite inskrängt här ibland.

Har haft Sentec sc-9 och inte tycker jag det var nått speciellt med detta. Har nu Perresux sm-6 och Sentec spelar inte ens på samma planhalva.

Tycker det är bra i förhållande till priset men absolut inget märkvärdigt.
:wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2007-03-09 23:30

Japp, har Denon som reciver, AVR 3801, funkar fint till TV:n.

Har även kopplat upp den i stereoriggen, tyvärr har den inte mycket att hämta där.

I stereon finns det en annan Denon, POA 3000 rg, två kanaler som driver ett par dipolbasar, och det gör den på ett alldeles utmärkt sätt.

Min erfarenhet: Denon recivrar funkar bra, till TV:n. När det gäller musik finns det bättre applikationer....
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-09 23:32

Har haft Sentec sc-9 och inte tycker jag det var nått speciellt med detta.

Ett tydligt tecken på att det är bra. :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-03-10 09:22

Magnuz skrev:
Har haft Sentec sc-9 och inte tycker jag det var nått speciellt med detta.

Ett tydligt tecken på att det är bra. :)

8) :)
sb17nbac till alla!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-10 09:54

Var har LTS hållt hus dom senaste åren. :?:

Berättigad fråga, faktiskt.se. LTS hinner knappast med?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-10 10:40

Massproducerade biomaskiner är inte i första hand riktade mot konnessörer på faktiskt.se, utan till en ganska okritisk "konsumtionspöbel" och då spelar inte lite övergångsdist som kännetecknar Denons senaste maskiner någon större roll. Att dessa företag ibland råkar göra en riktigt fin produkt skall nog i det närmaste betraktas som en slump.

jaha hur ska ni ha det ibland är de helt transparenta och ibland är de fyllda med övergångsdist?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-10 10:52

Så jäkla bra är dom inte.

Kan bara tala för Sentec, och precis så jäkla bra är de.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-10 11:05

Jag har haft Denon integrerad stärkare, provat Sentec Diana. Inga av dessa har imponerat på mig! NAD har en kompis till mig. Inte heller spec impad.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-03-10 20:28

Nefilim skrev:Jag har haft Denon integrerad stärkare, provat Sentec Diana. Inga av dessa har imponerat på mig! NAD har en kompis till mig. Inte heller spec impad.

Nøytrale komponenter er sjelden imponerende ved første lytt, de bare kryper inn under huden på en over tid og gjør seg uunværlige..... :wink:

Skifter man komponenter i et tempo som andre skifter skjorter, så er det lett at man fokuserer på evt. spektakulære egenskaper, altså noe man fort kan høre er annerledes/bedre enn det man hadde før, men dette er egenskaper som sjeldent varer, lyden blir dratt i en bestemt retning hele tiden uten at programmatrialet får lov til å ha et ord med i saken, så bytter man igjen da, og får så en ny apparat/kabel eller noe annet (tweak) som stikker seg ut posetivt der og da, og man tror så at en har fått bedre lyd, så blir man usikker, og slik holder man på til en er blakk............

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-10 20:50

Nåja det är ju en egen värld detta med LTS och en del tycker att nirvana är Nad 208 Sentec SC-9 samt Carlsson eller Ino piP och Pioneer Dv-668 eller Sentec Diana. Så detta debatt skulle kunna pågå länge det är lite som att tala om för en muslim att Mohammed inte är Allahs profet utan Jesus är minst lika auktoritär :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-10 20:57

meanmachine skrev:Nåja det är ju en egen värld detta med LTS och en del tycker att nirvana är Nad 208 Sentec SC-9 samt Carlsson eller Ino piP och Pioneer Dv-668 eller Sentec Diana. Så detta debatt skulle kunna pågå länge det är lite som att tala om för en muslim att Mohammed inte är Allahs profet utan Jesus är minst lika auktoritär :wink: :wink: :wink:

Att jämställa vetenskapliga resultat med tro är ehm,,,,,,ja,,,,kanske inte det mest genomtänkta imho.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-10 21:42

Vilken vetenskap då?

Den subjektiva världens vetenskap :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-10 22:08

meanmachine skrev:Vilken vetenskap då?

Den subjektiva världens vetenskap :wink:

Jag anser ju inte direkt att f/e-lyssning skulle vara subjektiv. Kan man höra skillnad med statistisk signifikans så kan man. Är den konceptuella idén med f/e-lyssningen verkligen så svår att ta till sig?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-10 22:09

meanmachine:

Vad är det som stör mest eg? Att ngt så gammalt, billigt och oattraktivt gillas av så många på en liten plats?

En upptäckt och övertygelse har gjort att träffar ordnats, det har lyssnats och fler har fastnat. Implikerar du ngn slags masspsykos?

Jag tror det är många som lärt sig vad ett mätresultat betyder i lyssningsintryck. Det är inte många andra som fått det så klart för sig. Ok, det kan resultera i att vissa märken blir haussade efter en sådan "ögonöppnare", då ngn upptäckt ett guldkorn. En hel del har handlat på erfarenhet då bra mätresultat har visat sig låta bra under liknande tester.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-10 22:53

Ang F/E så är det en bra metod men inte felfri och det har skrivits spaltmeter om detta kolla runt lite på forumen om detta så slipper vi ta detta på denna tråd som inte handlar om F/E Så därför ett stort ??? för begreppet vetenskap. Detta men vetenskap brukar man vara ivrig att använda för att slå fast sin tro med och på så vis påvisa sitt rätt... :)

Sen som sagt har ju haft det själv och naturligtvis inte sålt det om det skulle stått sig så bra som det påstås...

Sen mr Vee-Eight..
Man märker fort att kaka söker maka så många LTS-nissa på detta forum och det är väl OK men enligt denna gruppering så är det ni som liksom slår hårt på andra och tyck andra är dumma ihuvudet ellerhur.

Sen märks det fort att detta ämnde liksom var väldigt känsligt. Människor med lite cool och distans på livet brukar kunna tackla med lugn och sansade argument men du högg hårt mannen.

Nej jag älskar vintage och har massor av gamla bra prylar och Sentec är väldigt bra men enl mig långt ifrån nirvana..ojoj så mycket bättre de finns där ute. Sen det där med masspsykos..Ta det lugnt mannen du vet masspsykos är när hittler drar med sig hela tyskalns befolkning eller en sektledare som drar med sig 25000st ut i öknen. Eran lilla gruppering är knappast en masspsykos. Alla 15st Sentec som finns kvar är väl upptagna så :lol: :lol:

Men som sagt Sentec är klart OK men enl mig långt ifrån det bästa som kan uppbringas.

Men låt oss hålla tråden. Annrar får du öppna en anna tråd med ämnet Sentec SC-9 bra eller dåligt.

Nåja håll er i skinnet gubbs och låt inte eran tro går över styr i anklagelser och påhopp på övriga vettja :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-10 23:27

meanmachine

Njae, det var inte min avsikt att "hugga hårt", förklarade bara bakgrunden till varför det är som det är, just här. Jag tyckte det var läge att slå ihjäl en myt innan den blir lite väl stor. Om man tar sentec sc9 som exempel igen så är den mätmässigt en lysande produkt (om man bortser från volympoten som visat sig vara mindre bra kvalitetsmässigt). Detta säger ju ingenting om vad du och jag föredrar i ljudfärgning. Jag och många andra föredrar helt transparent ljud och har då valt sc9:an och håller den som suverän och näst intill fulländad. Jag förstår mkt väl de som inte gillar den och dess ljud, det får ju stå för dem. SC9:ans transparens går att tekniskt bevisa i mätresultat; de uppgifterna är ju helt obestridbara och går inte per definition att ifrågasätta. Men mätresultaten säger ju ingenting om det låter bra i mina öron, eller i dina för den delen. Denonrecievrarna har ju visat sig vara ungefär lika bra, och Pioneer 668 har visat finfina resultat.

Allt detta kalasande i transparens har ju samlat sina anhängare till faktiskt.se, och visat sig utgöra en betydande del av medlemmarna. Men märk väl, det är ingen av dem som kan säga att DU skall tycka det skall låta bra. Det finns heller ingen inom LTS som kan säga detsamma heller. Men söker du transparens så kan deras mätresultat och rekommendationer på apparatur antagligen vara intressant läsning.

För min egen del hade jag ingen som helst aning om mätresultat på sentec eller carlsson. Jag fick låna SC9 och PP9 och var sedan såld på ljudet. Jag har tillbringat större delen av mitt hifi-liv till att försöka få tag på dem. Det är först i efterhand som jag fått klart för mig vilka visioner konstruktörerna hade när de byggdes, och andras mätningar etc. Inte tvärtom. När det gäller jakten på välljud så är jag faktiskt relativt klar, jag tror inte jag kan få det mycket bättre än så här (med vissa undantag). Jag har börjat orientera mig bland musikmaterial istället för att hela tiden uppgradera.

Så ok, jag skall inte sticka under stolen att det vore kul att få se andra anläggningar än de givna, och givetvis få veta filosofin bakom uppsättningen, som i sig nästan är roligast att få veta.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 00:43

meanmachine skrev:Ang F/E så är det en bra metod men inte felfri och det har skrivits spaltmeter om detta kolla runt lite på forumen om detta så slipper vi ta detta på denna tråd...

Berätta vad för fel du anser finns. Vad folk spekulerar om på olika forum behöver ju inte betyda något alls, i synnerhet inte när många som tycker något inte insatta i det de har åsikter om. Vad har just du att anföra?

Detta men vetenskap brukar man vara ivrig att använda för att slå fast sin tro med och på så vis påvisa sitt rätt... :)

Sen som sagt har ju haft det själv och naturligtvis inte sålt det om det skulle stått sig så bra som det påstås...

Vad tyckte du var för dåligt?

Sen mr Vee-Eight..
Man märker fort att kaka söker maka så många LTS-nissa på detta forum och det är väl OK men enligt denna gruppering så är det ni som liksom slår hårt på andra och tyck andra är dumma ihuvudet ellerhur.

Det har inte jag sett några tecken på. Vad har du sett?

Nej jag älskar vintage och har massor av gamla bra prylar och Sentec är väldigt bra men enl mig långt ifrån nirvana..ojoj så mycket bättre de finns där ute.

Berätta gärna vad som ger nirvana enligt dig. :D

Det vore mycket roligare att läsa vad som du tycker är bra, än att läsa svepande påstående om att vissa saker inte är "så bra som påstås", utan att du berättar vad det var du inte tyckte var bra nog.

/SS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-11 07:23

Nu får ni skärpa er gossar! :D Tråden handlar om varför Denon gör bra grejor, inte om F/E tester. :wink:

Man kan nog inte generellt säga att alla Denonförstärkare är bra, jag hade under 80-talet en PMA 737 med en alldeles förfärligt dålig gramofoningång t.ex. Bytte sedan till en Denon PMA 900V som var betydligt bättre. Det är förövrigt den enda integrerade förstärkare som haft inkapslad ringärnetrafo från Denon som jag haft. Mig veterligt finns det ingen Denon receiver under 20000:- som numera har det. ( men kanske integrerad). :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 09:56

Bild

Bild

Denon gör som sagt väldigt bra saker. Men långt från bäst på nått sätt.

Men kolla in bilderna så ser man att krutet läggt på att bygga en stabil nättdel. Bra sluttrissor men besparingarna ligger på komponentnivå. Kolmotstånd med sämre tolleranser, Std e-lyter. Pissigt internkablage. Plåtchassi osv. Alltså klart bättre kan ju göras om man vill vara kompromisslös men totalt sett ger dett bra pris prestanda....

Vilket gör att många faller för denon men en sak är klart att de har blivit sämre i detta förhållande med sina senare apparater. Då sitter det billigare trafos sämre trissor osv. Klart mer lika Pioneer, Sony OSV.

Sååå svårt är det inte att fixa billänkarna rätt. Och om man ser att det inte blir rätt så ändra gärna det nästa gång så att de åtminstone bli klickbara. ;)
/naq

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 10:06

Jag tror att det är av ren tillfällighet som Denon passar in i just LTS:s filosofi. Ingen direkt ideologi inblandad utom att sälja utav bara f¤n. Alltså normal företagsanda.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-11 12:23

Flint skrev:Jag tror att det är av ren tillfällighet som Denon passar in i just LTS:s filosofi.

Återigen är det väl inte så att Denon som märke skulle passa särskilt väl in i LTS filosofi, däremot har man lyckats göra ett par produkter som uppfyller LTS kriterier för god återgivning. Det är Denon inte ensamma om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 12:27

Magnuz skrev:
Flint skrev:Jag tror att det är av ren tillfällighet som Denon passar in i just LTS:s filosofi.

Återigen är det väl inte så att Denon som märke skulle passa särskilt väl in i LTS filosofi, däremot har man lyckats göra ett par produkter som uppfyller LTS kriterier för god återgivning. Det är Denon inte ensamma om.

Medger att jag generaliserar, men Denon verkar hyllas mer av vissa LTS-anstrukna än t.ex. märket Quad.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 12:31

Ja hur är det möjligt.
Quad, Arcam eller Musical Fidelity t.ex. känns ju betydligt bättre än en Denon ändå höjer man upp Denon i vissa fall. Det fattar jag inte.

Jag hade en DCD-695 som jag sen såg att LTs rosade och bytte ut denna mot en Arcam Alpha 7se och tyckte Denon stod sig slätt mot Arcam... En medijoker tråkig apparat som lät mörk och detaljfattig.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-11 12:32

Flint skrev:Medger att jag generaliserar, men Denon verkar hyllas mer av vissa LTS-anstrukna än t.ex. märket Quad.

Jaså? Just Quad är väl annars ett märke som hyllats av flera "LTS-anstrukna". Särskilt ESL 59 och 63 vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-11 12:34

meanmachine skrev:Ja hur är det möjligt.
Quad, Arcam eller Musical Fidelity t.ex. känns ju betydligt bättre än en Denon ändå höjer man upp Denon i vissa fall. Det fattar jag inte.

Därför att vad du tycker och vad som är god återgivning är skilda saker.

meanmachine skrev:Jag hade en DCD-695 som jag sen såg att LTs rosade och bytte ut denna mot en Arcam Alpha 7se och tyckte Denon stod sig slätt mot Arcam... En medijoker tråkig apparat som lät mörk och detaljfattig.

Samma sak igen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi