För många prylar. Finns det EN apparat som ersätter dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

För många prylar. Finns det EN apparat som ersätter dom?

Inläggav Patrik_B » 2007-03-10 10:37

Stereobänken börjar svämma över.

I stereobänken finns nu:
1 st DVD (med 8 m HDMI-kabel till tvn)
1 st DVD med hårddisk (med 10 m komponent- och ljudkabel till tvn)
1 st integrerad förstärkare
1 st tuner
1 st pickupförstärkare
1 st skivspelare

Min plan är att ha så få saker som möjligt i racken men även att minimera antalet kablar som går fram och tillbaka till tvn. (Drömmen är att bara behöva dra strömmatning och en HDMI-kabel till tvn. Och det är omöjligt nu; speciellt med tanke på att jag kanske vill skaffa en digitalbox och i framtiden kanske även ett tv-spel "till sonen".).

Det som jag söker är:
En förstärkare med HDMI-växel (med t.ex 3 ingångar och 1 ut) med konvertering ifrån alla andra videokällor till HDMI. Dessutom ska den ha en pickupförstärkare, hörlursutgång samt en radio. Jag vill även att den skall ha ett delbart försteg (alltså main-in) på frontkanalerna. T.ex en hemmabioförstärkare utav något slag.

eller

En receiver med radio, hörlursutgång, pre-out/main-in och pickupförstärkare kompletterat med en separat videoväxel (eller heter det scaler?) med konvertering till HDMI ifrån komponent/s-video/komposit.

eller finns det andra lösningar?

Det känns ju fånigt att köpa en Denon 2307 för 8000kr och sen bara använda förstegsdelen, dessutom så måste man då starta förstärkaren för att se på tv :?! Samtidigt misstänker jag att separata videoväxlar kostar $$$$$$.

Hur har ni gjort?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-03-10 12:51

2807 eller 3806 verkar ju passa dig perfekt med tanke på dina krav. Strunta sedan i spelarna och ersätt dem med en htpc så har du bara två lådor plus skivspelaren. I htpc kan du även dona till det med tvmottagare å dyl
ett bra rum!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-10 13:05

lite apparater blir det
1st denon 3805
1st micromega drive +dac
1st pioner dvd
1st scaler
1st laserdiskspelare ld s9+acdemulator
1st jvc d-vhs
1st x-box360+hd-dvd drive
1st 200cdväxlare från kenwood
samt ett koppel med slutsteg
det gäller att fylla igen hålen på baksidan stärkaren :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-03-10 19:15

olof skrev:2807 eller 3806 verkar ju passa dig perfekt med tanke på dina krav. Strunta sedan i spelarna och ersätt dem med en htpc så har du bara två lådor plus skivspelaren. I htpc kan du även dona till det med tvmottagare å dyl

Om jag skaffade en HTPC* så skulle det ju räcka med ett slutsteg! En hemmabioförstärkare blir ju helt onödig eftersom datorn kan ge en analog tvåkanalssignal ut. Om jag sen integrerade två stycken Hypex moduler i chassit till datorn så blir det ju en ultraminimalistisk lösning sett till antalet lådor i racken.

* Synd bara att en HTPC aldrig kommer att komma över tröskeln till mitt avslappningstempel!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-10 19:25

Jag förutspår härmed (kom ihåg var ni hörde det först) återkomsten av 70-talets "allt-i-ett"-anläggningar. 8)

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-03-10 20:08

Enda OnTopic inlägget hittills rekommenderade en Denon 2307/2807.

Fast hur blir det med möjligheten med pre-out (vilket finns) och main-in (vilket saknas)? Skulle känns väldigt konstigt att köpa en 7 kanalsförstärkare och sen bara använda två kanaler tills den dag då jag vill ha ett par pX-4 till mina pi60 och då kan jag bara använda 0 utav 7 kanaler?

Jag kollade även upp vad en videoscaler kostar; ca 15000kr verkar dom som... 8O

Ett annat alternativ är att köpa en äldre receiver, en lös HDMI-växel (dom är billiga) och använda S-videoingångarna och scart ingångarna på DVD-spelaren med hårddisk. Och sen kompletterar man med ett extra slutsteg när man vill ha basmoduler. Doh! Det blev ju lika många apparater :?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-11 00:12

Patrik_B skrev:* Synd bara att en HTPC aldrig kommer att komma över tröskeln till mitt avslappningstempel!

Hur resonerar du då, vad är felet som du ser det..? Vad skulle behöva förbättras?

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-03-11 06:20

phloam skrev:
Patrik_B skrev:* Synd bara att en HTPC aldrig kommer att komma över tröskeln till mitt avslappningstempel!

Hur resonerar du då, vad är felet som du ser det..? Vad skulle behöva förbättras?

OT!

I korthet; Jag använder musik och film för att varva ned ifrån datorgenererad stress. Alltså kommer en HTPC aldrig kommer att komma över tröskeln till mitt avslappningstempel!

Dom i min bekantskapskrets som har byggt sådanadär maskiner lagt ned fruktansvärt massa tid på att får dom tysta, acceptera exakt det grafikkort som dom vill ha samt att den ger bra bild ut på tvn. Vem vet, det kanske är mycket bättre nu, men jag tvivlar. Totalttiden för att installera och underhålla en stereopryl får uppgå till max någon timme under apparatens livslängd!

Dessutom så har jag aldrig laddat ned något upphovsrättsskyddat material och har därmed bara fysiskt media vilket jag antar påverkar min syn på en HTPC.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-03-11 15:23

Jag inser att jag även är lite "anti" mot hemmabioförstärkare eftersom dom tenderar att bli omoderna tämligen omgående. Köper jag en Denon AVR-2807 idag för 10000kr så är den redan omodern eftersom den saknar HDMI 1.3 och dom senaste ljudformaten *suck* Och om 10 år så kan man väl knapp ansluta någonting till en sådan förstärkare.

Enkelheten med en tvåkanalsförstärkare tilltalar mig; av/på, volym +/- och ingångsväljare. Men den har ju trots allt sina begränsningar som centralenhet i hemmaunderhållningscentralen map bildhanteringen.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Separera TV och stereo

Inläggav Zzombie » 2007-03-12 08:58

Köp ett par små aktiva högtalare till TV:n, typ Wharfedale, dumpa all 5.1, 7.1-bajs och kör separat...eller ta ut den digitala signalen från TV-DVD-sidan och kör den genom en DAC (om du har möjlighet att göra så).
Själv kör jag digital insignal från digiboxen-DVD:n till min Quad 99 CDP och ut i stereon, duger åt oss...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: Separera TV och stereo

Inläggav Hetsporren » 2007-03-12 09:25

Zzombie skrev:Själv kör jag digital insignal från digiboxen-DVD:n till min Quad 99 CDP och ut i stereon, duger åt oss...

Jag gör likadant, fast till vår H/K970...

Återgå till Generellt om hifi