av Hetsporren » 2007-03-11 10:05
Det talas ju ofta om att man bör gynna sin lokale handlare, för att denne kan erbjuda lyssning, service, free lunches etc, men är verkligen våra lokala hifi-handlare värda det saftiga merpris som det oftast kostar att bli kompis med dem, jämfört med att t.ex. importera prylarna själv (så billigt att man kan lyssna hemma i lugn & ro och sedan sälja vidare utan förlust om prylen inte visade sig svara upp mot recensioner man läst och mot de förväntningar man haft)? Jag börjar iaf få svårt att känna medlidande med många av de butiker som (eventuellt) kämpar för dess existens, mot en numera mördande konkurens av pålästa kunder som dessutom fattar hur enkelt det är att spara en rejäl hacka genom att välja bort den lokale handlaren...
Exempel på butiker som inte förtjänar mina pengar är:
1) Hifi XXXXXXX Alingsås. Tyvärr, eftersom de i grunden har en sympatisk affärsidé (med egen högtalardesign etc) och ett minst sagt spännande sortiment. Motivering? Kolla deras hemsida, där man än i dag (om än indirekt) kallar egenimport (av Accuphase) för "oärlig"! Finns oändligt mycket mer i bagaget här och den som vill kan ju använda detta forums sökfunktion...
2) XXXXXXXXX Audio Stockholm. Denna butik kunde likaväl ha legat i Prag, här har nämligen kunden alltid fel. Finns flera smått legendariska exempel på hur illa vissa ont anande kunder har blivit memötta här... Stort sortiment och justa kampanjer dock.
3) TonXXXXX Göteborg. "Mer glädje från musik" lyder deras slogan, tjenare. Visst, bara musiken inte är överförd på CDR. Detta var nämligen problemet då jag var nere och lyssnade på/kritiserade någon trist högtalare för några år sedan, i alla fall enligligt butiksinnehavaren. Sortimentet känns dessutom svårt överprissatt (Linn) i förhållande till den ljudkvalitet produkterna erbjuder. Många är oxå berättelserna om "diggandet på stolen" och man undrar ju stillsamt över intelligensnivån hos deras genomsnittlige stamkund...
Okej, nu har jag medvetet formulerat mig lite väl elakt men det är ändå inte mitt syfte att såra någon enda person i dessa butiker. Egentligen. Men kanske att jag med detta kan skapa en hälsosam (för oss kunder och för de få seriösa handlarna) debatt om huruvida vi verkligen tjänar på att göda våra lokala handlare, trots att de kanske beter sig märkligt och i många fall försöker få oss att spendera betydligt mer pengar än nödvändigt (dels med höga priser dels genom att framhålla diverse ormolja).
Edit: Vill inte hänga ut butikerna i sökmotorer därav alla X...
Senast redigerad av
Hetsporren 2007-03-11 11:04, redigerad totalt 2 gånger.