Sveriges sämsta hifi-affärer? Debattera!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Sveriges sämsta hifi-affärer? Debattera!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-11 10:05

Det talas ju ofta om att man bör gynna sin lokale handlare, för att denne kan erbjuda lyssning, service, free lunches etc, men är verkligen våra lokala hifi-handlare värda det saftiga merpris som det oftast kostar att bli kompis med dem, jämfört med att t.ex. importera prylarna själv (så billigt att man kan lyssna hemma i lugn & ro och sedan sälja vidare utan förlust om prylen inte visade sig svara upp mot recensioner man läst och mot de förväntningar man haft)? Jag börjar iaf få svårt att känna medlidande med många av de butiker som (eventuellt) kämpar för dess existens, mot en numera mördande konkurens av pålästa kunder som dessutom fattar hur enkelt det är att spara en rejäl hacka genom att välja bort den lokale handlaren...

Exempel på butiker som inte förtjänar mina pengar är:

1) Hifi XXXXXXX Alingsås. Tyvärr, eftersom de i grunden har en sympatisk affärsidé (med egen högtalardesign etc) och ett minst sagt spännande sortiment. Motivering? Kolla deras hemsida, där man än i dag (om än indirekt) kallar egenimport (av Accuphase) för "oärlig"! Finns oändligt mycket mer i bagaget här och den som vill kan ju använda detta forums sökfunktion...

2) XXXXXXXXX Audio Stockholm. Denna butik kunde likaväl ha legat i Prag, här har nämligen kunden alltid fel. Finns flera smått legendariska exempel på hur illa vissa ont anande kunder har blivit memötta här... Stort sortiment och justa kampanjer dock.

3) TonXXXXX Göteborg. "Mer glädje från musik" lyder deras slogan, tjenare. Visst, bara musiken inte är överförd på CDR. Detta var nämligen problemet då jag var nere och lyssnade på/kritiserade någon trist högtalare för några år sedan, i alla fall enligligt butiksinnehavaren. Sortimentet känns dessutom svårt överprissatt (Linn) i förhållande till den ljudkvalitet produkterna erbjuder. Många är oxå berättelserna om "diggandet på stolen" och man undrar ju stillsamt över intelligensnivån hos deras genomsnittlige stamkund...

Okej, nu har jag medvetet formulerat mig lite väl elakt men det är ändå inte mitt syfte att såra någon enda person i dessa butiker. Egentligen. Men kanske att jag med detta kan skapa en hälsosam (för oss kunder och för de få seriösa handlarna) debatt om huruvida vi verkligen tjänar på att göda våra lokala handlare, trots att de kanske beter sig märkligt och i många fall försöker få oss att spendera betydligt mer pengar än nödvändigt (dels med höga priser dels genom att framhålla diverse ormolja).

Edit: Vill inte hänga ut butikerna i sökmotorer därav alla X...
Senast redigerad av Hetsporren 2007-03-11 11:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 10:19

Har en rolig historia att förtälja ang dålig butiker...

Hifiklubben i Sundsvall..

Var intresserad att köpa ett par B&W matrix 804 som jag hittat beggade.
Frågade lite om råd och fick fritt citerat

Ja det är en jättefin högtalare som numer tyvärr är helt distancerad och efter. Vi testade ett par sådana här då en kund tagit med dem och de kunde inte hänga med ett par 602:or numer. Så bättre att köpa 602:orna då du får bättre ljud för pengen. Utveckligen har ju gått fort framåt på detta området de senaste åren." Men det är en kulthögtalare som säkert är lättsåld beg men som sagt de de stårs sig slätt mot dagen billigare serier.

Så Jag lyssnade på 602 och köpte edan 804 iaf och shit vilken dåre. 804:orna krossar 602:orna på alla områden. Väldigt genomarbetat och komplett högtalare och vadå utveckling.

En mass dynga och ren och skär förvillning av kunden. Sådana här affärer borde bannlysas eller stänga pga oseriös verksamhet.
Allt går ut på att sälja. Han hade naturligtvis ingen aning om vad han snackade om...

:twisted:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-11 10:21

Är inte Tonläget och Reference endast distributörer och agenter?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-11 10:25

Vee-Eight skrev:Är inte Tonläget och Reference endast distributörer och agenter?

Varför har de i så fall fysiska butiker? :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-11 10:41

Hetsporren skrev:
Vee-Eight skrev:Är inte Tonläget och Reference endast distributörer och agenter?

Varför har de i så fall fysiska butiker? :wink:

Nej, det visste jag inte eftersom jag bara stött på dem som just agenter. Jag har inte heller hört eller sett, förrän nu, att ngn vart i dessa butiker. Så det var därför jag blev lite undrande.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-11 10:45

ARGH!

Jahapp, det märks att man inte är komplett vaken. Jag förväxlade givetvis med andra butiker. Sorry, Hetsporren... :oops:
- Carlsson Illuminati -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-11 10:49

Vee-Eight skrev:Sorry, Hetsporren... :oops:

Du har ingen åsikt i sak? :lol:

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2007-03-11 11:02

Lille Vee-Eight har inte fått något morgonkaffe än...

Jag minns att han har haft negativa åsikter om den knirrande pallen och linnkrängarns juckande i takt på samma pall.
Dessa delar även jag.

Bestsound på odenplan i Stockholm var också en besvikelse.

Hifipunkten känns lite tve-eggat, det förvandlas sakta mot siba-hållet och vissa märken favoriseras hårt samtidigt som det är vår enda lokala handlare.

Trevliga butiker och firmor enligt min åsikt:
Audio Concept Stockholm
Hificonsult Alingsås
Ågrens hifi Göteborg
Takt&ton Luleå

För samtliga gäller bra bemötande av kund i butik och bra sortiment.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-11 11:08

Jo givetvis!

Jag har ingen som jag direkt ogillar som butik. Hifiklubben i Gbg tyckte jag hade trist siba-misstänksamhet över personalen. Hifistället i Gbg har ena dagen vart trist och otrevligt, andra helt ok. Dagsform helt klart. Tonlägets (förväxlade med tonkraft) pall-juckande var inte heller min grej. HifiConsult i Alingsås har vart helt OK de ggr jag varit där, trevligt bemötande osv, men har aldrig vart en fullträff, till skillnad från vad Tux tycker.

Hifipunkten, i synnerhet det i Trollhättan, är ett kapitel för sig. Jag har lärt känna iaf Lennart, Martin och Stefan lite närmare. Trollhättebutiken har alltid varit en kul samlingspunkt för skitsnack och en kopp kaffe. Dock tycker jag att hela rörelsen i stort är lite osäkert planerad. På en sida vill man satsa på lite tyngre/dyrare hifi, samtidigt som man vill sälja från hylla istället för att sitta still längre perioder och lyssna in sig. IXOS-kablarna har jag inte förstått mig på varför de säljs i butikerna, mer än att Martin är agent för dem. De säljer samtidigt bättre och billigare Supra till exempel, som tydligen går hem hos kunderna om man ser till antalet sålda exemplar.

Skall man dra en top 3 på bra butiker så är de:

1. Dirty Music (Kristianstad)
2. Audio Concept (tokholm)
3. Ågrens Hifi (kötteborg)
- Carlsson Illuminati -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-11 11:14

Ni tycker alltså det finns ett stort mervärde med våra lokala butiker, generellt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 11:28

Hetsporren skrev:Ni tycker alltså det finns ett stort mervärde med våra lokala butiker, generellt?

Det kanske går att jämföra med matbutiker. Hur många vill beställa mat via nätet från Kina istället för att handla i kvartersbutiken, även om man tjänar säg 30% på det.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-03-11 11:29

Den lokala butik där jag bor har jag lessnat på ordentligt då man efter ett antal gånger blivit lovad dyrt och heligt att: "Ja vi ringer upp dig så fort vi vet och fått info om varan du efterfrågar" men sen skiter totalt i det och skyller på att man haft så mycket att göra. Köper väll det en eller ett par gånger men när det blir fler och fler och ingen bättring heller så köper jag hellre mina grejjor någon annanstans än på Knivsta Radio. :evil:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 11:40

Dom lokala butikerna kommer efterhand att få lägga ner pga. dålig lönsamhet. Det är oundvikligt men lika naturligt som när ångloket ersatte hästen och E-mail ersatte snigelbrev.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-03-11 11:59

Jag brukar oftast köpa av min lokala handlare, pga att man alltid får bra service vid köp med möjlighet till hemlån innan för provlyssning i sin hemmiljö. Dessutom ligger han oftast bra till prismässigt jämfört med näthandlare på tex demoex.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-11 12:06

Tex de behringer-prylar jag köpt har jag köpt via Hifipunkten pga att det är till dem jag bär de trasiga grejjerna utifall det går sönder. En elbashögtalare på 30-40kg packar man inte ned i en kartong bara sådär och fraktar till Tyskland. Sådan närhet till service värdesätter jag.

Det är lättare att bli personligt polare med lokala butiken eftersom man frekventerar där rätt ofta och drygar sig om div ämnen.. som tex Dyngaudio.. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-11 12:10

Flint skrev:Dom lokala butikerna kommer efterhand att få lägga ner pga. dålig lönsamhet. Det är oundvikligt men lika naturligt som när ångloket ersatte hästen och E-mail ersatte snigelbrev.

Troligen sant. Trist bara att man inte kan provlyssna i nätbutiker. Jag har väldigt svårt att tänka mig att köpa något olyssnat, särskilt när det börjar kosta lite.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-03-11 12:20

Är det inte bättre att skriva om butiker som behandlat oss bra, de butiker som inte hamnar på den listan är väl tillräckligt.

Kan kanske bli stor risk att det blir pajkastning annars, någon tycker butik X är dålig varav någon annan tycker tvärtom..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 12:22

Näthandel gör väl sådana här forum lite mer viktiga. Hursom helst är det många som blir lurade av de lokala hästhandlarna och därför har det grävt sin egen grav. Folk vägrar ju att bli lurade hur många gånger som helst.

Men för de stabil och kunniga som inte faller på säljtrix och kompisskap är detta en klar brist. Håller med om att lyssning utgör en viktig anhalt men framförallt lyssning hemma i sin egen miljö och utrustning.

Användarvisningsbild
LeftHand

Inläggav LeftHand » 2007-03-11 12:45

på rc här i umeå tyckte en säljare att infinity primus 150 (1400:-) va det
bästa jag nånsin hört, tur att dom satte mina
referencer ty jag inte själv vet dom. :roll:
-dom flesta datorproblemen beror på skit bakom tangenterna.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 12:49

De hade väl många i lager och behövde snabbt bli av med dem......... :lol:

joheed

Inläggav joheed » 2007-03-11 14:12

Vee-Eight skrev:Tex de behringer-prylar jag köpt har jag köpt via Hifipunkten pga att det är till dem jag bär de trasiga grejjerna utifall det går sönder. En elbashögtalare på 30-40kg packar man inte ned i en kartong bara sådär och fraktar till Tyskland. Sådan närhet till service värdesätter jag.

Köpte en Behringer förstärkare på Thomann i tyskland,den gick sönder efter några månader. Så jag skickade ett mejl med felbeskrivning till Thomann,efter några dagar kom instruktion om att packa ner den i en låda så kommer UPS och hämtar vid dörren. Efter ytterligare någon vecka kom en utbytesförstärkare med posten. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 14:41

Hade du gått till den lokale handlaren som jag gjorde får man vänat i 4v på en justering av lazer på en Sony SACD.......... 8)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-03-11 15:25

LeftHand skrev:på rc här i umeå tyckte en säljare att infinity primus 150 (1400:-) va det
bästa jag nånsin hört, tur att dom satte mina
referencer ty jag inte själv vet dom. :roll:

Jag har handlat en hel del hos RC och måste säga att jag alltid har blivit bra bemött. Trevliga säljare som också ödmjukt kan medge att det finns annan utrustning (än den de själva säljer) som låter bra.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-11 15:36

Ultimate i Vimmerby säger jag bara, vilken hästhandlare. Har nog aldrig mött en mer självgod och arrogant hifihandlare.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 15:41

Det gäller för butikerna att anpassa sig. En tänkbar framtid kan kanske vara att butiken inte ligger med lager utan bara har ett ex. av allt för just demo. Kunden beställer och betalar och varan levereras direkt från tillverkaren. Alltså i princip som att handla direkt via nätet men med demomöjlighet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-11 16:02

Flint skrev:Kunden beställer och betalar och varan levereras direkt från tillverkaren. Alltså i princip som att handla direkt via nätet men med demomöjlighet.

Märkligt att det inte redan är så.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-03-11 16:35

Tux: Så du har varit ändå upp till Luleå å traskat i hifiaffärer :o Var du inne på Takt&ton fler än en gång? Jag har iaf varit där några gånger och butiksinnehavaren Peter är ju en hyfsat stollig person men det roliga är att han inte verkar ha någon som helst självdistans till sitt linn-tokeri och det är ganska underhållande faktiskt.se 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 16:39

Rydberg skrev:Ultimate i Vimmerby säger jag bara, vilken hästhandlare. Har nog aldrig mött en mer självgod och arrogant hifihandlare.

Ja det kan ju knappast bero på dig som alltid är så timid & ödmjuk. 8)
(Ta det som det var menat, som ett skämt)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-03-11 16:39

vilken tur att man är befriad från hifi handlare på ön

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-03-11 16:46

Flint: :mrgreen:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi