Moderator: Redaktörer
Selektering är ju mätning Det får stå vad tusan som helst på kondingen bara den måter in till det värdet jag är ute efter. Jag tjänar alltså bra med pengar på att mäta in rätt värden på komponenter med 10% tollerans mot att köpa 1%-iga bara genom att selektera komponenterna. Det går alltså inte att utgå från att en tillverkare inte praktiserar samma metod.
För övrigt har alla tillverkare en "eyecatcher" där man använder dyrast möjliga komponenter. Det finns alltid en målgrupp för för dessa apparater, även om det på pappret fina materialvalet kanske bara, eller delvs medfört ökade kostnader. Dessa statusapparater är ofta prissätta utifrån andra värderingar än komponentkvalité - de skall vara dyra! Denon inte undantaget*
Inte mig heller, varför har du kvar den?Flint skrev:Jag äger en Denon DCD-1015 CD-spelare. Den har aldrig imponerat på mig.
Pratade mer om mig själv och mindre fabrikanter iof.meanmachine skrev:Selektering är ju mätning Det får stå vad tusan som helst på kondingen bara den måter in till det värdet jag är ute efter. Jag tjänar alltså bra med pengar på att mäta in rätt värden på komponenter med 10% tollerans mot att köpa 1%-iga bara genom att selektera komponenterna. Det går alltså inte att utgå från att en tillverkare inte praktiserar samma metod.
För övrigt har alla tillverkare en "eyecatcher" där man använder dyrast möjliga komponenter. Det finns alltid en målgrupp för för dessa apparater, även om det på pappret fina materialvalet kanske bara, eller delvs medfört ökade kostnader. Dessa statusapparater är ofta prissätta utifrån andra värderingar än komponentkvalité - de skall vara dyra! Denon inte undantaget*
Kaffemannen ledsen men här tycker jag du springer med full fart ut på svagisen. Det är i en perfekt värld så kanske man skulle önska att fabrikanterna selekterar som du nämner. Det sker kanske på Musical Fidelitys fabrik i England. Men då kostar apparaten runt 30-40-lök.
I en Fabrik som tillverkar Denon är detr robotar som bygger.
1. Ledningsgruppen väljer ut en serie produkter som skall tillverkas baserad på designgruppens förslag.
2. Teknikerna får en budget och ett koncept. Fixa eller gå på arbetsförmedlingen.
3. Efter det att de konstruerat i DATOR så får montörerna jobbet.
4. Det laddar robotarna med 1000-tals radmonterade kondingar och motstånd och kretsar av alla slag utan selektering så sprutar de fram apparater i massor.
Det var väl enkelt.
Detta kan man lätt se på Sony
Customer Standard
Qualkity Standard
Extrem standard.
Rickard. Bra inlägg mycket trevligt.
Bill50x skrev:VAD är det som gör att en ofärgande apparat låter illa på "dåliga" inspelningar medan en färgande apparat kan hantera sådana?
meanmachine skrev:Efter det att de konstruerat i DATOR så får montörerna jobbet.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Inte mig heller, varför har du kvar den?Flint skrev:Jag äger en Denon DCD-1015 CD-spelare. Den har aldrig imponerat på mig.
Den fungerar och jag är inte gjord av pengar.
solidstate skrev:Vad är det som du inte tycker om hos den?
Jag känner inte till apparaten alls, men jag vill gärna veta vilka svagheter den har enligt dig.
/SS
solidstate skrev:Ok, jag det låter ju onekligen som en mycket trevlig apparat, som håller sig undan till musikens fromma.
Men berätta om en apparat som imponerat på dig!![]()
/SS
Magnuz skrev:Bill50x skrev:VAD är det som gör att en ofärgande apparat låter illa på "dåliga" inspelningar medan en färgande apparat kan hantera sådana?
Så kan det kanske vara i vissa fall, men frågan är om det verkligen genomgående brukar vara så. Det är i all fall inte min erfarenhet. Fast visst finns det apparater med någon sorts "snäll-färgning" som gör även ganska gräsliga inspelningar uthärdliga. Mina egna högtalare (Linn Keilidh) är lite åt det hållet, ingenting låter jättebra men även riktigt pissiga inspelningar går att lyssna på.
meanmachine skrev:ÅÅÅÅh mogen ironi![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Väldigt skoj mannen men ärligen har du testat att uppgradera en apparat eller är du vanligen ute på halisen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster