Hur gör egentligen Denon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 19:31

Jag äger en Denon DCD-1015 CD-spelare. Den har aldrig imponerat på mig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-11 19:49

Kanske är det så att en korrekt återgivning inte alls alltid är så lätt att leva med, dåliga inspelningar låter ju bedrövligt genom ofärgande apparater. Dock bör man ju eftersträva så liten färgning som möjligt, gärna från inspelningstillfället via dess mickar och monitorer.
Tyvärr är världen full av " Pseudomonitorer" typ Yamahas 10 modell 8O som är gjord för att låta snyggt ( ej neutralt ), dåliga mixerbord osv.

I en perfekt värld skulle kanske en ofärgande Denon 2105 fungera bra, tyvärr är det inte så enkelt i verkligheten. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 19:52

Richard skrev:Dock bör man ju eftersträva så liten färgning som möjligt

Varför?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-11 20:31

Richard skrev:Tyvärr är världen full av " Pseudomonitorer" typ Yamahas 10 modell som är gjord för att låta snyggt ( ej neutralt )

Är det något NS-10 INTE gör så är det att låta snyggt..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 21:58

Selektering är ju mätning Det får stå vad tusan som helst på kondingen bara den måter in till det värdet jag är ute efter. Jag tjänar alltså bra med pengar på att mäta in rätt värden på komponenter med 10% tollerans mot att köpa 1%-iga bara genom att selektera komponenterna. Det går alltså inte att utgå från att en tillverkare inte praktiserar samma metod.

För övrigt har alla tillverkare en "eyecatcher" där man använder dyrast möjliga komponenter. Det finns alltid en målgrupp för för dessa apparater, även om det på pappret fina materialvalet kanske bara, eller delvs medfört ökade kostnader. Dessa statusapparater är ofta prissätta utifrån andra värderingar än komponentkvalité - de skall vara dyra! Denon inte undantaget*

Kaffemannen ledsen men här tycker jag du springer med full fart ut på svagisen. Det är i en perfekt värld så kanske man skulle önska att fabrikanterna selekterar som du nämner. Det sker kanske på Musical Fidelitys fabrik i England. Men då kostar apparaten runt 30-40-lök.
I en Fabrik som tillverkar Denon är detr robotar som bygger.

1. Ledningsgruppen väljer ut en serie produkter som skall tillverkas baserad på designgruppens förslag.

2. Teknikerna får en budget och ett koncept. Fixa eller gå på arbetsförmedlingen.

3. Efter det att de konstruerat i DATOR så får montörerna jobbet.

4. Det laddar robotarna med 1000-tals radmonterade kondingar och motstånd och kretsar av alla slag utan selektering så sprutar de fram apparater i massor.

Det var väl enkelt.
Detta kan man lätt se på Sony

Customer Standard
Qualkity Standard
Extrem standard.

Rickard. Bra inlägg mycket trevligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-11 22:23

Vi har väl haft den här diskussionen tidigare men... VAD är det som gör att en ofärgande apparat låter illa på "dåliga" inspelningar medan en färgande apparat kan hantera sådana?

Visst, en hård distande diskant låter givetvis mindre illa med en diskantdämpande förstärkare. Men i övrigt. Om en inspelning låter verklig, dynamisk och njutbar med en färgande förstärkare och platt hård och påträngande med en ofärgande - vilken förstärkare är då "bäst"?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-11 22:32

Flint skrev:Jag äger en Denon DCD-1015 CD-spelare. Den har aldrig imponerat på mig.
Inte mig heller, varför har du kvar den?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-11 22:35

meanmachine skrev:
Selektering är ju mätning Det får stå vad tusan som helst på kondingen bara den måter in till det värdet jag är ute efter. Jag tjänar alltså bra med pengar på att mäta in rätt värden på komponenter med 10% tollerans mot att köpa 1%-iga bara genom att selektera komponenterna. Det går alltså inte att utgå från att en tillverkare inte praktiserar samma metod.

För övrigt har alla tillverkare en "eyecatcher" där man använder dyrast möjliga komponenter. Det finns alltid en målgrupp för för dessa apparater, även om det på pappret fina materialvalet kanske bara, eller delvs medfört ökade kostnader. Dessa statusapparater är ofta prissätta utifrån andra värderingar än komponentkvalité - de skall vara dyra! Denon inte undantaget*

Kaffemannen ledsen men här tycker jag du springer med full fart ut på svagisen. Det är i en perfekt värld så kanske man skulle önska att fabrikanterna selekterar som du nämner. Det sker kanske på Musical Fidelitys fabrik i England. Men då kostar apparaten runt 30-40-lök.
I en Fabrik som tillverkar Denon är detr robotar som bygger.

1. Ledningsgruppen väljer ut en serie produkter som skall tillverkas baserad på designgruppens förslag.

2. Teknikerna får en budget och ett koncept. Fixa eller gå på arbetsförmedlingen.

3. Efter det att de konstruerat i DATOR så får montörerna jobbet.

4. Det laddar robotarna med 1000-tals radmonterade kondingar och motstånd och kretsar av alla slag utan selektering så sprutar de fram apparater i massor.

Det var väl enkelt.
Detta kan man lätt se på Sony

Customer Standard
Qualkity Standard
Extrem standard.

Rickard. Bra inlägg mycket trevligt.
Pratade mer om mig själv och mindre fabrikanter iof.

Visst har du rätt i stort, även om jag tror de använder en del öron och know-how när de konstruerar också - och inte bara en dator ;)

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-03-11 22:40

Jo visst produceras korten på löpande band, men sedan följer ju normalt en räcka av produktionstester.
Det är toleranserna där som avgör slutresultatet, inte varje enskild komponent för sig. Självklart har men större felutfall om man valt för dåliga komponenter, men är toleranserna i testerna tillräckligt tuffa så blir resultatet bra. Är toleranserna för slappa eller om för få eller felaktiga tester utförs så blir slutresultatet olika från apparat till apparat. Inget konstigt med det.

Sedan kan man hoppas att kort med testutfall utanför spec inte hamnar i en produkt, men det kan man inte vara säker på, det beror ju på tillverkarens policy.

Vissa tillverkare kanske undviker potentiellt dyra produktionstester baserat på empisirka mätresultat från en mängd kort. Men det är fortfarande alla komponenters sammantagna prestanda i förhållande till tillverkarens kravspec som avgör resultatet. Kanske har dyrare apparater tajtare krav, men ofta tycker jag tex THD siffran ligger lika på midfi och High End (även om man ska ta dessa uppgifter med en nypa salt).
Dyrhifi bör ju lyckas med bättre prestanda med sina dyrare komponenter och det bör de ju ha som säljargument. Annars betalar man ju för bara för snyggare front/märkesstatus/byggkvalité/sjysst sound/etc viket inte nödvändigtvis kräver dyra elektronikkomponenter.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-11 22:44

Bill50x skrev:VAD är det som gör att en ofärgande apparat låter illa på "dåliga" inspelningar medan en färgande apparat kan hantera sådana?

Så kan det kanske vara i vissa fall, men frågan är om det verkligen genomgående brukar vara så. Det är i all fall inte min erfarenhet. Fast visst finns det apparater med någon sorts "snäll-färgning" som gör även ganska gräsliga inspelningar uthärdliga. Mina egna högtalare (Linn Keilidh) är lite åt det hållet, ingenting låter jättebra men även riktigt pissiga inspelningar går att lyssna på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 22:48

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Jag äger en Denon DCD-1015 CD-spelare. Den har aldrig imponerat på mig.

Den fungerar och jag är inte gjord av pengar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-11 22:50

Det är därför jag har Pioneer DVD-444, fast den är ju mekaniskt tyst vilket får räknas till pluskontot.....

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 22:52

meanmachine skrev:Efter det att de konstruerat i DATOR så får montörerna jobbet.

Vad menar du med "konstruerat i DATOR"?

Tror du att datorn har varit något mer än ritverktyg och simuleringsverktyg? Isåfall tror vi olika. Datorer kan inte konstruera någonting. De är i bästa fall avancerade miniräknare. Kan inte konstruktören sitt jobb är dator inte mycket till hjälp. De elektronikkonstruktörer jag känner är rätt överens om att datorer kan göra vissa moment lite snabbare avverkade, men att allting som är viktigt måste göras manuellt.

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 22:52

Kaffekoppen skrev:Det är därför jag har Pioneer DVD-444, fast den är ju tyst också...

Jag tror att nästa spelare får bli en trehundrakronors DVD-spelare från Lidl.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 22:53

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:

Den fungerar och jag är inte gjord av pengar.

Vad är det som du inte tycker om hos den?

Jag känner inte till apparaten alls, men jag vill gärna veta vilka svagheter den har enligt dig.

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 22:56

Summa summarum är det ju natuligtvis så att man behöver vara lite x-trem för att tycka att prestandahöjningen som det lilla x-tra ger är värt 4-5x pengarna. För efter löpandebandet blir all plödsligt väldigt dyrt på en gång då nån snubbe skall löpa ihop maskinerna och mära varje komponent samt ha dyrare än std.

Men rent generellt blir det bättre om än lite i vissa fall. De flesta nöjer sig med att jobba efter prisprestanda principen ellerhur. Där står sig Denon rätt OK 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 22:58

solidstate skrev:Vad är det som du inte tycker om hos den?
Jag känner inte till apparaten alls, men jag vill gärna veta vilka svagheter den har enligt dig.

/SS

Nej det är ingenting som jag ogillar med den, men som jag skrev så har den aldrig imponerat på mig heller. Jag tycker egentligen varken illa eller bra om den. Den bara finns där. Gissar att det skulle kunna tolkas som ett gott betyg av vissa.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-11 23:03

Ok, jag det låter ju onekligen som en mycket trevlig apparat, som håller sig undan till musikens fromma.

Men berätta om en apparat som imponerat på dig! :D

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 23:14

solidstate skrev:Ok, jag det låter ju onekligen som en mycket trevlig apparat, som håller sig undan till musikens fromma.

Men berätta om en apparat som imponerat på dig! :D

/SS

Någon CD-spelare har aldrig imponerat. Mycket klang men lite rum. Däremot vissa förstärkare och vinylspelare. Reaktion, det blir kul att lyssna. Skiva efter skiva. Lätt att hålla koncentrationen på musiken utan att behöva anstränga sig. Det handlar om att jag inte störs av tekniken och/eller blir lyssningstrött.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-11 23:30

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:VAD är det som gör att en ofärgande apparat låter illa på "dåliga" inspelningar medan en färgande apparat kan hantera sådana?

Så kan det kanske vara i vissa fall, men frågan är om det verkligen genomgående brukar vara så. Det är i all fall inte min erfarenhet. Fast visst finns det apparater med någon sorts "snäll-färgning" som gör även ganska gräsliga inspelningar uthärdliga. Mina egna högtalare (Linn Keilidh) är lite åt det hållet, ingenting låter jättebra men även riktigt pissiga inspelningar går att lyssna på.

Inte min erfarenhet heller. Men ofta försvaras en sk ofärgande apparat (tex en sådan man hittat i f/e-lyssning eller som mäter bra på vissa parametrar) med dåligt ljudande resultat pga att inspelningen är dålig. Vad man glömmer i sammanhanget är att många riktigt välljudande inspelningar faktiskt låter bra på nästan alla anläggningar. Så Linn-folket kanske inte har så fel med sin source-firstprincip även om många av dom verkar tro att det är spelaren som är source-first...

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-11 23:43

Detta är ju givet.
Har du en kass inspelning låter det sämre och sämre på bättre anläggnignar. Vissa låter tycker jag låter trevligt på Shar compaktanläggningen på jobbet så tar man hem skivan och uhag :x Så illa det låter på sin egen anläggning hemma.

Men jag hade en DCD-695 som ju lovordas högt. Hur lyssnar man där eg. Kontrabas och Violin är mina favointr för lyssnin samt trumskinn och cymabaler. Detta kan ju kappas presenteras trovärdigt av dessa billiga spelare menan när man kommer upp i kvalle låter det som det skallalltså med referens av riktiga instrument.
Men DCD körde jag Poa -2400 pra 1500 Denon och sedan testade jag även DCD-1560 ochj inget lät i närhet av vad jag haft sen inte ens SEntec ´Sc-9 som ju är så rosat så jag höjer mina ögonbryn i förvåning och ifrågarsätter testerna med egna erfarenheter.

:roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-11 23:56

meanmachine
Hur har dom mindre bra maskiner du har ägt förändrats när dom har fått alla billiga 20% motstånd bytta mot enprocentare? Hur mycket bättre har dom blivit?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:02

Det är iaf klar hörbar skillnad som regel lite renare även om min favo bland diy tweaks är biffning av och uppgradering av nätdelar som ju ger betydligt bättre egenskaper hos apparaten.

Jag brukar tänka precis som en bil ny har en stdutförande på vad gäller hjulupphägning, Däck osv så kan man klar utföra enkla men ibland dyra åtgärder som ökar prestandan på en kanske i grunden god produkt. Den blir snäppet bättre. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 00:06

Hör du skillnad på lödtenn? Olika fabrikat?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:08

ÅÅÅÅh mogen ironi :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Väldigt skoj mannen men ärligen har du testat att uppgradera en apparat eller är du vanligen ute på halisen :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:10

En nad 3020 som efter genomgån helt fick väldigt bra stereobild kanske kan betyda nått men om lödtenne gjorde skillnade vette katten 8)

En rolig sak är ju om man har två och moddar en och gör ett A´B test så får man kvitto... PÅ om det hörs men detta är ju F/E så det har väl inget värde då :cry:
Senast redigerad av meanmachine 2007-03-12 00:13, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 00:12

meanmachine skrev:ÅÅÅÅh mogen ironi :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Väldigt skoj mannen men ärligen har du testat att uppgradera en apparat eller är du vanligen ute på halisen :wink:

Jaaaoee... det verkar förvisso ganska glatt nu, men varför skulle det inte kunna skilja i ljud mellan olika tenn?
Senast redigerad av Flint 2007-03-12 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:14

Inte för att jag tror att jag skulle höra det man eftersom silverlod är generellt acceperta som bättre så kör jag på detta. Men har inte F/E testa tennet :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 00:18

Jag hör skillnad på olika kablar. Blå låter bäst. Luftigare. Du har säkert många synpunkter på kablar. Berätta.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:22

Skapa en tråd om detta då eftersom detta handla om DEnon och det inte är så att de blåa kablarna ligger i en DEnon apaprat. :?

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi