Kaffekoppen skrev:Du kan ju ha en avtagbar frontygsgrunka på piP när du skall lyssna på dem.
Bättre att ta av den när man skall lyssna och ha den på annars.
Almen made a joke.
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Du kan ju ha en avtagbar frontygsgrunka på piP när du skall lyssna på dem.
IngOehman skrev:Ljudledningshögtalare ger svagare basåtergivning än basreflexhögtalare, inte tvärtom.
Basreflexprincipen är den ojämförligt effektivaste för lågfrekvensgenerering, om man ser
till ljudtryck/verkningsgrad per lådvolym (även jämfört med hornhögtalare faktiskt).
Dock skulle man kunna ta fasta på just detta, och alltså använda ljudledningsprincipen
just för att försunka tillräckligt mycket för att man skall vara tvungen att använda en
så mycket större låda att den når ned till golvet.![]()
Frågan är dock vad man skulle vinna på det?![]()
Vh, iö
paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
Slartibartfast skrev:paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Är det inte så att Ingvar menar att strålningsmönstret från piP och pi60 är superbt och kan inte bli bättre med någon storlek där imellan?
Carlsson oa60 sprider ju på ett helt olikt och har därför andra dimensionsbehov..
Är jag fel ute när ja inte tror att volymen är parametern Ingvar pratar om alltså?
Jo....Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
Om de områden du nu nämner verkligen hade varit så begränsande så hade det väl knappast varit någon mening att köra iP och pP-2?!
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:piP som 2,5- vägare hade varit intressant om diskanten då inte blivit begränsande, eller basen i övre mellanregistret
Om de områden du nu nämner verkligen hade varit så begränsande så hade det väl knappast varit någon mening att köra iP och pP-2?!
IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:paa skrev:OA60 ligger ju där nånstans mittemellan, hur kommer det sig då att den trots allt är en skaplig högtalare, och skulle den bli ännu bättre om man gjorde den mindre?
Är det inte så att Ingvar menar att strålningsmönstret från piP och pi60 är superbt och kan inte bli bättre med någon storlek där imellan?
Carlsson oa60 sprider ju på ett helt olikt och har därför andra dimensionsbehov..
Är jag fel ute när ja inte tror att volymen är parametern Ingvar pratar om alltså?
Ja, du har nästan 100% rätt i alla tre saker du skrev ovan.![]()
Vh, iö
Flint skrev:Klart att man kan modda en pip. Byta lite komponenter i filtret t.ex. och höra om man får ett ljud som bättre passar en själv efter den egna personliga smaken. Sen såg jag en bild där filterspolarna var limmade på baselementets ena polstycke (magnetens baksida). Det blir ju som en järnkärna. Är den inräknad i filterfunktionen?
Flint skrev:Klart att man kan modda en pip. Byta lite komponenter i filtret t.ex. och höra om man får ett ljud som bättre passar en själv efter den egna personliga smaken. Sen såg jag en bild där filterspolarna var limmade på baselementets ena polstycke (magnetens baksida). Det blir ju som en järnkärna. Är den inräknad i filterfunktionen?
phon skrev:Det går säkert alldeles utmärkt att försämra en piP i vilken riktning som helst. Tvärtom däremot är nog lite svårare .....
Det kan jag med göra, men det är en subjektiv bedömning och inte en produktutveckling för normalpopulationen.Flint skrev:Men om jag hellre föredrar en subjektiv förbättring än en objektiv då.
Så bedömmer jag ju allt annat i världen. Gör inte du? Eller tänker du: det här var en satans äcklig ost, men den håller hög kvalitet, det säger ostideolog P så den ska jag ha.
Pips låda är så tunn att det är svårt att få till den utan att förändra dimensiorna, framförallt sidoväggarna. Dimensionen är viktigare, men det är klart att det finns en potentiell förbättring där, men eftersom piP inte kan spela lika starkt som sina storebröder är det frågan om det är en praktisk förbättring. Det kan tom vara så att lådan blir mindre styv eftersom man måste använda så tunnt material och då blir det kontraproduktiv. Har för mig att lådtillskottet är medräknat i piPs konstruktion, även omd et är litet.paa skrev:Dom större Ino-högtalarna kan man få med dämpskiktslaminerad låda, frågan är om inte det skulle kunna vara positivt även på en piP?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster