Hur gör egentligen Denon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-12 00:25

Du har rätt, och koll. Blev nästan OT där. Beklagar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-12 00:40

meanmachine skrev:2. Teknikerna får en budget och ett koncept. Fixa eller gå på arbetsförmedlingen.

Vi pratar om landet där anställningsförhållandena har varit rigidare än vad kubanska diktatorer har haft? ;)

4. Det laddar robotarna med 1000-tals radmonterade kondingar och motstånd och kretsar av alla slag utan selektering så sprutar de fram apparater i massor.

Klart det finns selektering. Antingen väljer apparaten ett motstånd på 1kOhm eller ett på 1.2kOhm eller så sker selekteringen hos komopnenttillverkaren. I vilket fall så sker en selektering ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 00:44

Det var ju inte det som var problemet ellerhur.

Står det 1,2k på den kan det vara 1,4 lika väl som 1,06. Så tolleranserna på varje 1,2k är inte så bra. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-12 00:49

solidstate skrev:Datorer kan inte konstruera någonting. De är i bästa fall avancerade miniräknare. Kan inte konstruktören sitt jobb är dator inte mycket till hjälp. De elektronikkonstruktörer jag känner är rätt överens om att datorer kan göra vissa moment lite snabbare avverkade, men att allting som är viktigt måste göras manuellt.

Jag håller både med dig och inte. :)

Det går att konstruera datorprogram* som konstruerar självständigt inom vissa ramar. Men människan måste fortfarande sätta gränserna och det är här som den stora stötestenen ligger. Det saknas kompetens för att ge de ramar som datorerna ska räkna inom i väldigt stor utsträckning. Det är inga problem att få en dator att räkna på ett snorrakt filter till en högtalare men när vi talar om frekvensgång i multipla riktningar och bara en sådan sak som hur pris på filter ska prioriteras så blir det för knepigt. Då är det enklare att använda intuition och mer manuella konstruktionssätt.

*pratar om program för det är de som gör själva grunden. Datorn kan möjligen räkna snabbare eller inte men det gör föga för slutresultatet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-12 00:55

meanmachine skrev:Det var ju inte det som var problemet ellerhur.

Står det 1,2k på den kan det vara 1,4 lika väl som 1,06. Så tolleranserna på varje 1,2k är inte så bra. :wink:

Standardtoleranser är 1% numera för motstånd så det där argumentet tar jag med en nypa salt. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-12 01:57

meanmachine skrev:Inte för att jag tror att jag skulle höra det man eftersom silverlod är generellt acceperta som bättre så kör jag på detta. Men har inte F/E testa tennet :lol:

Jösses, lod med silver i används för lödning på förgyllda detaljer som tex. kontaktdon och dylikt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-12 08:05

meanmachine skrev:Det var ju inte det som var problemet ellerhur.

Mr meanmachine
Har du mätt alla motstånden i din Denon? Isåfall är jag djupt imponerad.

Hur har du gjort då du mätt, direkt på kortet eller har du lött loss dom innan mätning?
Vilken typ av instrument har du mätt med, Digitalmultimeter eller LCR meter, eller annat?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 08:40

Mr skrutten harman tråkigt så har man

Har naturligtvis mätt motstånd och de håller inte alldelse för bra tolleranser tyvärr. Det vanligaste i std apparater är ju kol och dessa håller sämre prestanda både ljudmässigt och mätmässigt medan m,etalloxid verkar bättre men i t.ex. Denon normalt finnas det inte allt för många

Noterade du att jag svara seriöst även om jag ser en gnutta irioni iu rätt många av er LTS nissar. Man undrar ju hur ni kan gå med sådana skygglappar. Det är ju inte magi detta utan material.

Det är ju inte heller så svårt att veta att olika material ger olika egenskaper. Kol är sämsta osv det är ju en väldigt enkel gradering. Allt detta styrs av företagsekonomi. Kan man spara 15öre på 10000000 koponenter blir det en slant i ägranas bonusar. Enkel matte. Ddet som kostar mest är personal och material. Då sparar man på detta.

Fast det är ju klart att en så kompromissad apparat är bäst i världen. Hmmm du kanske kan förklara detta mannen?
Alla som gör kompromisslösa maskiner gör det bara för att tjäna pegnar är det så?
Hur fungerar detta. :?

hifiguru@spray.se

Poe

Inläggav Poe » 2007-03-12 16:37

Måste bara inflika att ingen Denonprodukt jag lyssnat på imponerat på mig. Nu har jag ju iofs bar hört deras 2-kanalsprodukter så jag ska väl vara tyst... :oops:

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-12 18:37

Naqref™ skrev:
solidstate skrev:Datorer kan inte konstruera någonting. De är i bästa fall avancerade miniräknare. Kan inte konstruktören sitt jobb är dator inte mycket till hjälp. De elektronikkonstruktörer jag känner är rätt överens om att datorer kan göra vissa moment lite snabbare avverkade, men att allting som är viktigt måste göras manuellt.

Jag håller både med dig och inte. :)

Det går att konstruera datorprogram* som konstruerar självständigt inom vissa ramar.

Blandar du inte ihop konstruera med dimensionera nu? Självklart kan en dator simuera kan den det kan den förstås dimensionera också, om den får gränsärden att dimensionera efter. Men visa mig gärna en dator med program som kan konstruera en effektförstärkare. Alltså hitta på ett kopplingsschema till något som blir en fungerande produkt.

Jag tror inte man skall undervärdera konstruktörerna av effektförstärkare eller annan elektronik, och försöka antyda att det är en dator som gör själva konstruktionsarbetet. Datorn kan på sin höjd bidra med lite tidsbesparande beräkningar för dimensioneringen, det vill säga sådant som konstruktören som alternativ hade använt minimräknaren till.

/SS

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-12 18:50

solidstate skrev:
meanmachine skrev:Efter det att de konstruerat i DATOR så får montörerna jobbet.

Vad menar du med "konstruerat i DATOR"?

Tror du att datorn har varit något mer än ritverktyg och simuleringsverktyg? Isåfall tror vi olika. Datorer kan inte konstruera någonting. ...

I alla fall jag tolkar uttrycket "i dator" att man konstruerar något med datorn som arbetsverktyg. "Av (en) dator" betyder att datorn själv konstruerat.

Nu är väl kanske uttrycket "med dator" tydligare ändå och det som jag skulle använt. Men att rita i dator, färglägga i dator, konstruera i dator, titta på tv i dator - alltsammans ser jag att man utnyttjar datorn för sitt eget arbete, eller nöje.

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-12 19:19

Morello skrev:
meanmachine skrev:Inte för att jag tror att jag skulle höra det man eftersom silverlod är generellt acceperta som bättre så kör jag på detta. Men har inte F/E testa tennet :lol:

Jösses, lod med silver i används för lödning på förgyllda detaljer som tex. kontaktdon och dylikt.

Och allt som är RHOS-godkänt där bly inte får förekomma (mer i undantagsfall)?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-12 19:30

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är därför jag har Pioneer DVD-444, fast den är ju tyst också...

Jag tror att nästa spelare får bli en trehundrakronors DVD-spelare från Lidl.
Tjohej, grannen Johan Lindroos köpte en 700:- dito. Rätt imponerande kontaktuppsättningar de fått in i det priset..... HDMI, VGA, komponent, 5.1, analog ut,...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 20:56

Jag hade en Pioneer DV-717 som jag bytte ut till en Primare V-25 hmm jag måste ha bytt ner mig trotts att det låter bättre :wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-12 20:57

Varför drar du den slutsatsen?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 21:02

Jag drar den för Pioneer verkar vara så bra. Kom just på at jag ju har kvar 717 i sovrummet men när jag fick hem den kopplade jag båda på varsin line med lika kablar och jämförde ljudet och på film var det saksamma med musiken var större djupare kraftigare och all känndes stabilare. Men det är nog bara färgningar.

Vill inte verka ironisk och dum. utan gillar helt enkelt att diskutera. Inte samma sak som dum.

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-12 21:06

Jag hade en Pioneer DV-737, den lät skit som int. spelare men fantastiskt som drive!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-12 21:14

meanmachine skrev:Vill inte verka ironisk och dum. utan gillar helt enkelt att diskutera. Inte samma sak som dum.
Nejdå, du verkar bara vara provocerande, inte dum.

Jag bara undrade och jag fick svar. Själv tror jag inte jag kommer köpa en ren CD eller ens DVD igen..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-12 21:27

Kanske verkar korkat men jag har nu ett 10-tal avspelare och iblad är det skoj att göra jämförelser och skillnaden är rätt stor efterallt sen måste man kanske seriöst försöka bedöma vilka förändrigarna är osv

Om man inte provocerar får man inte fram baksidorna ellerhur.

Jag vill inte ha folk mässande sina ideer utan vill ha fram även vad som är fel med ideerna om det skapar mig ovänner so be it

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 09:15

Måste bara inflika att ingen Denonprodukt jag lyssnat på imponerat på mig. Nu har jag ju iofs bar hört deras 2-kanalsprodukter så jag ska väl vara tyst...

Varför skall du vara tyst. Det står ingen om att det handlar om Biomaskiner utan om Denon rent generellt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-13 14:08

Flint skrev:
meanmachine skrev:ÅÅÅÅh mogen ironi :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Väldigt skoj mannen men ärligen har du testat att uppgradera en apparat eller är du vanligen ute på halisen :wink:

Jaaaoee... det verkar förvisso ganska glatt nu, men varför skulle det inte kunna skilja i ljud mellan olika tenn?

Visst kan det skilja mellan olika tenn. Man kan ju tex få olika säkerhet i kontakteringen beroende på tennets kvalité, hur det reagerar med pasta osv. I sk flexikort kan ett för styvt tenn brytas upp. Blyfritt tenn löds med väsentligt högre temperatur, det kan i sig ställa till med problem.

Att en gammal Nad 3020 låter bättre efter omlödning med annat tenn håller jag inte för otroligt, lödfogar åldras också efter all uppvärmning och avkylning en apparat utsätts för under åren. Men under förutsättning att lödningen utförs korrekt tror jag det är svårt att höra skillnad på olika kvaliteter.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-13 14:12

torbod skrev:... Det är kunskapen om HUR man sätter ihop komponenterna till en fungerande helhet som är det viktiga, samt kunskapen att välja rätt komponent på rätt plats. Sedan kommer prislappen in så klart, men det gäller att hitta en tillverkare som man har förtroende för som snålar på rätt ställen.

Ursäkta om jag tjatar om mina gamla DQ10a-högtalare, men dessa är ett praktiskt exempel på en intelligent kombination av skräp som är ovanligt välljudande med tanke på ingående komponenter.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 14:26

Bill50x skrev:
torbod skrev:... Det är kunskapen om HUR man sätter ihop komponenterna till en fungerande helhet som är det viktiga, samt kunskapen att välja rätt komponent på rätt plats. Sedan kommer prislappen in så klart, men det gäller att hitta en tillverkare som man har förtroende för som snålar på rätt ställen.

Ursäkta om jag tjatar om mina gamla DQ10a-högtalare, men dessa är ett praktiskt exempel på en intelligent kombination av skräp som är ovanligt välljudande med tanke på ingående komponenter.

/ B

Om konstruktören har ett tydligt mål blir också konstruktionen tydlig i sig. Hur den sen tas emot av andra återstår att se.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 09:47

meanmachine skrev:Jag vill inte ha folk mässande sina ideer utan vill ha fram även vad som är fel med ideerna om det skapar mig ovänner so be it

Du mässar verkligen med dina ideer! Kanske andra vill ha fram vad som
är fel med dina ideer? 8)

(Om det finns fel på dem alls. Gör det det, eller är de felfria?)

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 09:50

Det är ju det som är problemet. Alla hacka på mina ideal och uppfattnign på vad som är välljud medan de gömmer sig själva bakom LTS för att skydda sig själva. Man ser ju att de som verkligen vet nått är rätt ödmjuka 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 09:53

De kanske bara vill diskutera med dig? :D Om du kräver att andra skall stå för sina uppfattningar och diskutera med dig bör du agera likadant själv. Vill du diskutera tror jag alla gärna gör det med dig, men att skylla andra för att mässa eller att gömma sig bakom LTS är väl inte att diskutera, eller?

meanmachine skrev:Jag hade en Pioneer DV-717 som jag bytte ut till en Primare V-25 hmm jag måste ha bytt ner mig trotts att det låter bättre :wink:

Jag anar viss ironi, men för att den skall fungera måste ju någon ha påstått att DV-717 är en perfekt apparat. Om någon har gjort det kan din ironi slå mot den som kommit med det påståendet. Vem har påstått det?

meanmachine skrev:Jag drar den för Pioneer verkar vara så bra. Kom just på at jag ju har kvar 717 i sovrummet men när jag fick hem den kopplade jag båda på varsin line med lika kablar och jämförde ljudet och på film var det saksamma med musiken var större djupare kraftigare och all känndes stabilare. Men det är nog bara färgningar.

Vill inte verka ironisk och dum. utan gillar helt enkelt att diskutera. Inte samma sak som dum.

Vad menar du med att Pioneer "verkar vara så bra"? När man läser det du skriver är det ju snarare det motsatta du antyder. Förklara vad du menar.

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 10:16

Vad menar du med att Pioneer "verkar vara så bra"? När man läser det du skriver är det ju snarare det motsatta du antyder. Förklara vad du menar.

Lite ironi och eggning för att man ofta använder just Pioneer och Denon för att visa på verkligt bra produkter :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-14 10:28

är det inte lite audiofilsjuka inblandat?
stora kända märken kan inte vara bra?
det måste vara små tunga okända märken som inte gemene man har hört talas om
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 10:32

meanmachine skrev:

Lite ironi och eggning för att man ofta använder just Pioneer och Denon för att visa på verkligt bra produkter :)

Vem är "man"?

Jag trodde både Pioneer och Denon gjort rätt många dåliga apparater. Har inte sett någon påstå att själva märkena är bra, bara vissa specifika modeller. Denon har väl kanske lyckats bra med ganska många olika modeller i och för sig.

/SS

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 10:43

meanmachine skrev:Det är ju det som är problemet. Alla hacka på mina ideal och uppfattnign på vad som är välljud medan de gömmer sig själva bakom LTS för att skydda sig själva. Man ser ju att de som verkligen vet nått är rätt ödmjuka 8)

Alla hackar på dig? Är det inte så att du hackar på alla med "LTS-ideal"? Du verkar smått paranoid. LTS må ibland påminna om väderkvarnar.....
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi