Så frågan är, tror ni det går driva pi60/s med 2x150 watt pp rör med bra driv och kontroll? Någon som testat kraftigt rörsteg med dessa två?
Moderator: Redaktörer
IÖ skrev:Impedanskurvan för pi60s är exemplariskt snäll mot den använda effektförstärkaren. Försedd med konjugatlänk, så som visas i impedanskurvan ovan, blir den en ännu snällare last.
Den kan därför dessutom drivas av förstärkare med lite högre utimpedans än normala 0 - 0,2 ohm (0,1 ohm = dämpfaktor 80), exempelvis av många goda rörförstärkare. Utimpedanser på upp till en ohm går alldeles utmärkt (dämpfaktor.
Almen skrev:Med konjugatlänk har pi60s från 550 Hz och uppåt impedansen 10 ohm +/- 0.5 ohm.
wayfarer skrev:Ja, med räknad i designen är precis vad konjugatlänken till pi60 är. Om du har förstärkare som behöver det så kan man köpa till den när man beställer pi60 och då implementerar man den som en del av delningsfiltret.
Men vad jag förstår så kan man ju också bygga lösa konjugatlänkar som matchar högtalarna. Det finns en Musik och Ljudteknik artikel om ett sådan bygge där man monterar det på högtalarkabeln i ändan mot högtalaren.
Flint skrev:Jag beklagar mitt inhopp. Är pi60 en sub? I så fall har jag svamlat färdigt. Då blir det en annan sak. Då funkar det givetvis att bara dynga på länken eftersom den hamnar parallellt med basarna. Men om den behövs bara för att subben ska drivas med rör, knappast.
Beklagar att jag förvirrade..
Piotr skrev:Flint,
varför det om det ger bättre prestanda?
/Peter
Piotr skrev:Men Flint,
även diskanten med sitt filter har ju en olinjär impedans. Menar du att vi bara ska kompensera för halva högtalaren? Då kommer vi ju inte att få en rak frekvenskurva som vi önskar.
Tänk nu på att diskussionen förutsätter att drivning sker med högre impedans än vad högtalaren är avsedd för. Detta kommer resultera i klangpåverkan i alla delar av audiospektrat där lastimpedansen ger en spänningsdelning med drivimpedansen.
/Peter
wayfarer skrev:I fallet pi60 är konjugatlänken inte verksam i den delen av frekvensområdet vi människor kan höra. Den är dimensionerad att endast märkas över 100 kHz eller så. Har för mig att den finns inritad i byggbeskrivningen för pi60 med komponentvärde och allt. Så flint jag tror inte ditt resonemang är applicerabart för den konjugatlänk man kan köpa till och bygga in i pi60.
Men IÖ rekommendera att man låter bli att installera konjugatlänk i pi60 såvida man inte behöver den. Tyvärr har jag inte hört motiveringen varför. Det var min arbetskollega Martin som diskuterade det här när han nyligen beställde sina pi60.
Jag tror inte wayfarer har rätt i det han säger faktiskt. Konjugatlänken är där snarare för att jämna ut impedanskurvan så att tonkurveavvikelserna pga rörförstärkares ofta höga utimpedans ska mildras.Flint skrev:wayfarer skrev:I fallet pi60 är konjugatlänken inte verksam i den delen av frekvensområdet vi människor kan höra. Den är dimensionerad att endast märkas över 100 kHz eller så. Har för mig att den finns inritad i byggbeskrivningen för pi60 med komponentvärde och allt. Så flint jag tror inte ditt resonemang är applicerabart för den konjugatlänk man kan köpa till och bygga in i pi60.
Men IÖ rekommendera att man låter bli att installera konjugatlänk i pi60 såvida man inte behöver den. Tyvärr har jag inte hört motiveringen varför. Det var min arbetskollega Martin som diskuterade det här när han nyligen beställde sina pi60.
I så fall behövs den inte till en rörförstärkare. Dom har sällan problem så högt upp eftersom dom inte ens brukar nå dit, vilket är mycket bra ur subjektiv ljudsynpunkt (min).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster