av berma » 2007-03-12 18:16
En paradox med F/E tester är ju att inget resultat (nollresultat) är ett bra resultat. Om man inte kan påvisa någon ”hörbar färgning” har man egentligen inte bevisat någonting, det man har gjort är att man har misslyckats med att påvisa ”färgning”.
Om man däremot verkligen lyckas påvisa att en apparat färgar så vet man egentligen inte stor färgningen är, det saknas en skala eller måttenhet. Detta gör att tester inte kan jämföras sinsemellan eller att samma test kan upprepas av någon annan för att påvisa samma resultat.
Detta är väl trots allt marginella invändningar, färgar en apparat tydligt kan man väl ganska säkert anse att det är en mindre bra apparat, kan man inte höra någon färgning är den säkert bra.
Det jag har problem med är gränslandet där man måste ta till statistiska metoder för att vara säker på att man fått ett resultat. Det känns lite otillfredsställande om det i en panel om säg fyra lyssnare där endast en med statistisk signifikans kan detektera en apparat, tre personer av fyra kan över huvud taget inte höra att apparaten är inkopplad. Oavsett om det är matematiskt möjligt att fastställa att apparaten färgar, hur stor är färgningen egentligen, och har den någon betydelse över huvud taget?
Med anledning av den tidigare debatten så läste jag igenom tre årgångar* av MoLt för att se hur dessa tester redovisas för LTS medlemmar. Om man läser här på Faktiskt får man gärna intrycket av att det utförts massvis av dessa tester, om så är fallet så redovisas väldigt få i MoLt. Nu är det ett tag sedan men jag kommer bara ihåg två tester, en där man testade ett antal hemmabioreceivers och en test av Quad 909. Resultaten av testen på hemmabioreceivers var väl ungefär att alla var bra, ingen färgade ljudet i någon större utsträckning och man kan välja utifrån andra kriterier än ljud t.ex. finesser, pris eller utseende. Däremot ansågs Quad 909 som mindre bra, lite förvånande då den ju hyllas i andra skrifter.
Vetenskap brukar väl normalt sammakopplas med forskning, akademisk forskning präglas av öppenhet vad gäller metoder och resultat, försök ska kunna upprepas osv. Inget av detta gäller LTS tester. Jag tycker därför det är lite pretentiöst att kalla LTS tester vetenskapliga.
Men om man betraktar LTS verksamhet lite ingenjörsmässigt pragmatiskt så är det nog i alla fall, trots vissa brister, det BÄSTA sättet att värdera ljudapparater som jag känner till.
mvh/berma