meanmachine skrev:Jag iaf har uppfattat problematiken som så att en del är väl medveten om att påverkan finns och man uppskattar sitt "sound" alt transparens. En annan del anser att påstått transparenta produkter även påståtts låta bäst för alla öron, och har blivit lite sura på detta, vilket är fullt förståeligt om man nu fått för sig detta. Man missar ju varann i diskussioner, eftersom man inte riktigt fullt ut talar om samma sak.
Ett problem är ju att om man tycker att en Cd för 50-papp låter bättre en en pioneer dv-668 är man ju dum enligt många här vliket jag förundras över
Iofs det är många som tycker jag är dum. min 16åriga son

min 13åriga dotter

mina anställda
Men hur skall man kunna argumentera i sak när man har så olika folisofi och fakta är...Att transparens betyder per def att den inte ger felaktigheter i avspelningen vilket betyder för er att den är åerfekt och då behöver man inte köpa stereo för 80000:- om man är uinte saknar skruvar.
Men jag undra varför stereo var så dyrt redan förr..
Hmm
Denon poa 3000
Denon pra 2000
Luxman vinyl med vakusug
Sonab oa-2212
Men dagens penningsvärde ca 100000:-
Är detta skräp då eftesom det är dyrt.
Det kan jag med säkerhet säga att dum i huvvet av den anledningen är du inte. Men om vi leker med tanken att 50kkr-spelarn inte heller nämnbart färgar ljudet, precis som en 668, så borde ju snålheten säga att 668:an är mer prisvärd, starkt förenklat. Men det är ju ingen som kan tala emot att du föredrar 50kkr-spelaren och att du föredrar det speciella ljud den skulle presentera. Men nu har man både lyssnat och mätt att 668:an förvränger signalen minimalt. Varför den visat sig vara poppis är att den kostar relativt lite för vad den presterar.
"Dyrt" är aldrig detsamma som "skräp". Allting är ju relativt till hur prisvärt det är, dvs hur mkt man är beredd att betala för att uppnå det man söker. Inte heller är "dyrt" detsamma som "bäst". Antar man dessa två saker så beter man sig rätt fånigt i sin logik och är, så att säga, ute och cyklar.
Jag kan tänka mig att den som betalat en rätt så rund summa (kanske på avbetalning till en summa som man kanske inte hade råd med) för en apparat minst av allt vill se och höra är att den skulle vara dålig. Här kan det också finnas anledning till att kritisera 668:an som referens av den enkla anledningen att LTS konstaterande och mätresultat indirekt ses ett kvitto på att man är fetlurad. Det var ju aldrig meningen med LTS tester.
Jag tycker man skall vara stolt över sitt eget val av apparatur, eftersom den i grunden speglar en själv och ens personlighet. Man skall inte heller förneka andras strävanden, som i sig skiljer sig fundamentalt trots samlingsnamnet kallas hifi. Man skall öht aldrig skämmas för att man föredrar "sound", dvs rörvärme, FET-trissor etc. Det är ju en styrka om man är säker i sitt val och står fast vid sin egen filosofi. God integritet är det alla respekterar.