F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 17:07

Då var det inte helt fel gissat att du är här för att trolla?

Jag räknar inte mig skälv och mitt högst personliga omdöme som vetenskap men du kasnske tar dig själv på väldigt stort allvar 8O

Sen om jag kunde trolla hade ju varit bra prektiskt men du känner mig bra förstår jag. 8O :?
Senast redigerad av meanmachine 2007-03-13 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-13 17:07

meanmachine skrev:Alltså du är roligt subjektivisten. Jag har skrattat mig igenom 25sidor tidigare och det är underhållande.
Jag är helt subjetiv har du efter 25sidor av tjaft fortfarande inte fattat detta :wink:

Ja, jag är ju impad att du inte förstått skillnaden än mellan föredra ett ljud subjektivt och försöka objektivt se om apparaten påverkar. Därför folk anser du är ett troll.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 17:09

Nåja du är rätt trollig själv mannen :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-13 17:10

meanmachine skrev:Ett problem är ju att om man tycker att en Cd för 50-papp låter bättre en en pioneer dv-668 är man ju dum enligt många här vliket jag förundras över :lol:

För det första, det är roligt att se dig hela tiden gå tillbaka till priset som någon sorts kvalitetsmärkning. Jag kan bygga en kass CD och ta 5 miljoner för ett ex, det gör ju inte den bättre.
Sen kan en 50 000 krs CD låter SUBJEKTIVT bättre för någon än en DV-668. Men då handlar det om man FÖREDRAR att den färgar ljudet som man gillar.

Är detta så svårt att förstå? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-13 17:16

Meanmachine, det vore tacknämligt om du i lugn och ro kunde läsa igenom dina inlägg en extra gång, med tonvikt på stavning och meningsbyggnad innan du postar, så blir det blir lättare att läsa vad du skriver.

tack :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 17:42

Flint skrev:F/e-ismen är överfokuserad teknikonani som alltid har ryggen fri genom att skylla på skivindustrin och på de saker i kedjan som inte kan F/e-testas.
Du blandar bländande tekniska och informativa inlägg med skit som bara är ämnat att väcka turbulens.

Nåväl, jag säger inte att F/E-metoden är den enda vägen mot nirvana eller vad någon tänkte de skulle uppnå med sin ljudåtergivning, men jag ser den som en bra metod att sortera ut lite bland de val man kan tänkas vilja göra.

Men just nu är det väl populärt att sarga ner på de som vill ha en metod som ger en så objektiv bild som möjligt, gärna med argumentet att produkterna som väljs ut är orimmligt billiga. Det är ju lite kul.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-13 17:44

Mycket onödigt att påpeka om någon stvar fle.
Händer alla nån gång.
Kan vara ett handikapp som man kanske inte vill bli påmind om.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-13 17:46

Vad är det för handikapp som gör ett 'p' till ett 'å' ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 17:53

Jensevik skrev:
phloam skrev:Rätta mig om jag har fel: F/E kan alltså påvisa om en apparat påverkar eller inte.

Men säger ingenting om denna ev. påverkan uppskattas eller ej? :)

Exakt! Förutom med det undantaget att du bara kan påvisa att den påverkar. Inte tvärt om. Att bevisa ett negativ är ju ofta väldigt svårt.

Det finns inget som säger att en F/E-lyssning måste kodas i en binär variabel ja/nej. Men utfallet trunkeras under hörbarhetsgränsen: går det inte att detektera en skillnad så kan man man ju heller inte kvantifiera den på något sätt. Givetvis kan man kvantifiera värdeomdömen om signalpåverkan i en F/E-test (om man acceptera sådan kvantifiering). LTS gör det inte detta systematiskt vad jag förstår men det finns ibland försök att beskriva eventuell färgning och den är inte alltid odelat negativ.

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 17:53

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:F/e-ismen är överfokuserad teknikonani som alltid har ryggen fri genom att skylla på skivindustrin och på de saker i kedjan som inte kan F/e-testas.
Du blandar bländande tekniska och informativa inlägg med skit som bara är ämnat att väcka turbulens.

Kalla det gärna hög dynamik och stor spännvidd. Du distar demokratiskt osymetriskt. Det du kallar skit är en uppfattning lika mycket värd som din, bara diametralt olik din.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 18:01

Kevin_Mitnick skrev:Då var det inte helt fel gissat att du är här för att trolla? :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Tja, du verkar ju vara här för att flörta! :D

/D

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-13 18:04

Bill50x skrev:
Richard skrev:LTS: Vill veta hur det inspelade materialet låter, ett öppet fönster till verkligheten.

Selleri.se ( Linnforum ) : Vill njuta av så många skivor man kan, vilket gör att de BÄST inspelade skivorna låter något sämre än en väl intrimmad LTS anläggning. Däremot kan man stå ut med att lyssna på de flesta ( 95% ) halvdåliga inspelningarna.

Kanske inte en heltäckande jämförelse. Linnisterna vill nog ha ett så bra ljud som möjligt men man fokuserar på delvis andra delar av musikupplivelsen. Man använder tex sitt "tune-dem" för att hitta optimalplacering av högtalare, val av produkter osv. Det handlar inte bara om de klangliga kvaliteterna utan även rytm och musikalisk förståelse.

Visst, men det inbegrips väl av F/E-lyssning också. F/E-lyssning inbegriper ju allt som man kan höra. Även rytm och musikalisk förståelse. Jag tror inte att F/E-lyssning bara testar klang.

Bill50x skrev:Intressant är tex skillnaden i åsikt om Pioneer 668, en av LTS och CarlssonPlanet hyllad apparat. De Linnister som lyssnat säger att den är klar, detaljerad och duglig för mainstreammusik, men påfrestande tråkig och oengagerande vid aktiv lyssning.

Det kan ju betyda att de behöver vissa förvrängningar av musiksinalen för att uppleva den som intressant. Men det kan lika gärna bero på att något annat i deras kedja färgar på ett sätt som behöver kompenseras för att färgningen skall bli tillräckligt låg. :D

Det är väl rätt svårt att veta för Linnisten hur det förhåller sig med det. För den som F/E-lyssnar är det lättare att veta vad som är vad.

Oavsett vilket håller jag med Richard. Det finns inget som säger att man behöver gilla en kedja som är uppbyggd av F/E-lyssnade komponenter. Dels behöver man inte gilla en ofärgad kedja, men det kan lika gärna vara så att man inte gillar att få skivornas färgningar tydligt exponerade.

Själv har jag upplevt att det blivit sämre och sämre för varje F/E-lyssnad komponent jag provat, tills nästan hela kedjan bytts ut. Först då öppnar sig fönstrena. Även om skivornas fel då kommer fram tydligt är det uppfriskande att de allihopa låter så olika. Det är ju den största behållningen med en F/E-optimerad kedja tycker jag, att man slipper sameness. Men visst blir man förvånad över att så många skivor låter så illa som de gör. Det problemet borde det läggas mera energi på att lösa.

/SS

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 18:13

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:

Kalla det gärna hög dynamik och stor spännvidd. Du distar demokratiskt osymetriskt. Det du kallar skit är en uppfattning lika mycket värd som din, bara diametralt olik din.

Snick-snack. Ditt ursprungliga inlägg saknade varje form av argument och innehöll endast uttryck för åsikter ämnade att såra eller predika för kören. Det utgör vad jag kan minnas ett lågvattenmärke i din digra produktion. Fast snittsigt skrivet förstås. Och det kanske var det som var det verkliga målet - att få sina egna käcka formuleringar lästa. De är ju så kul att reta folk man inte inte delar åsikt med bara för saken skull. Om någon tar åt sig så är det ju bara deras eget fel.

/D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-13 18:25

Kaffekoppen skrev:Men just nu är det väl populärt att sarga ner på de som vill ha en metod som ger en så objektiv bild som möjligt, gärna med argumentet att produkterna som väljs ut är orimmligt billiga. Det är ju lite kul.

Jag kritiserar inte F/E-lyssningen för att den ger en så objektiv bild som möjligt. Min kritik (som jag gett uttryck för annorstädes i detta forum, och som jag inte tänker dra igen i sin helhet) grundar sig på att den anläggning man använder vid lyssningstesterna sätter gränsen. Dvs, det är, teoretiskt i alla fall, svårt att detektera skillnader som ligger under den använda anläggningens prestanda. Jag skriver inte "referens-anläggning" för då får jag direkt ett antal mess som påpekar att man inte har någon referens-anläggning, att det är det som är poängen med F/E-lyssning. Kanske ska man då kalla den använda anläggningen, den som man kopplar in testobjekten i, för "språkrör" då?

Däremot tror jag att F/E-lyssningen är ett (bra) verktyg bland andra för att utvärdera apparater.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 18:27

Dahlqvist

Du förvånar mig. Det jag skrev är exakt det jag tycker. Jag var dessutom inte det minsta otrevlig. Bara saklig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 18:33

meanmachine skrev:
Jag iaf har uppfattat problematiken som så att en del är väl medveten om att påverkan finns och man uppskattar sitt "sound" alt transparens. En annan del anser att påstått transparenta produkter även påståtts låta bäst för alla öron, och har blivit lite sura på detta, vilket är fullt förståeligt om man nu fått för sig detta. Man missar ju varann i diskussioner, eftersom man inte riktigt fullt ut talar om samma sak.

Ett problem är ju att om man tycker att en Cd för 50-papp låter bättre en en pioneer dv-668 är man ju dum enligt många här vliket jag förundras över :lol:
Iofs det är många som tycker jag är dum. min 16åriga son :lol: min 13åriga dotter :lol: mina anställda :lol:

Men hur skall man kunna argumentera i sak när man har så olika folisofi och fakta är...Att transparens betyder per def att den inte ger felaktigheter i avspelningen vilket betyder för er att den är åerfekt och då behöver man inte köpa stereo för 80000:- om man är uinte saknar skruvar.

Men jag undra varför stereo var så dyrt redan förr..

Hmm
Denon poa 3000
Denon pra 2000
Luxman vinyl med vakusug
Sonab oa-2212

Men dagens penningsvärde ca 100000:-
Är detta skräp då eftesom det är dyrt.

Det kan jag med säkerhet säga att dum i huvvet av den anledningen är du inte. Men om vi leker med tanken att 50kkr-spelarn inte heller nämnbart färgar ljudet, precis som en 668, så borde ju snålheten säga att 668:an är mer prisvärd, starkt förenklat. Men det är ju ingen som kan tala emot att du föredrar 50kkr-spelaren och att du föredrar det speciella ljud den skulle presentera. Men nu har man både lyssnat och mätt att 668:an förvränger signalen minimalt. Varför den visat sig vara poppis är att den kostar relativt lite för vad den presterar.

"Dyrt" är aldrig detsamma som "skräp". Allting är ju relativt till hur prisvärt det är, dvs hur mkt man är beredd att betala för att uppnå det man söker. Inte heller är "dyrt" detsamma som "bäst". Antar man dessa två saker så beter man sig rätt fånigt i sin logik och är, så att säga, ute och cyklar.

Jag kan tänka mig att den som betalat en rätt så rund summa (kanske på avbetalning till en summa som man kanske inte hade råd med) för en apparat minst av allt vill se och höra är att den skulle vara dålig. Här kan det också finnas anledning till att kritisera 668:an som referens av den enkla anledningen att LTS konstaterande och mätresultat indirekt ses ett kvitto på att man är fetlurad. Det var ju aldrig meningen med LTS tester.

Jag tycker man skall vara stolt över sitt eget val av apparatur, eftersom den i grunden speglar en själv och ens personlighet. Man skall inte heller förneka andras strävanden, som i sig skiljer sig fundamentalt trots samlingsnamnet kallas hifi. Man skall öht aldrig skämmas för att man föredrar "sound", dvs rörvärme, FET-trissor etc. Det är ju en styrka om man är säker i sitt val och står fast vid sin egen filosofi. God integritet är det alla respekterar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 18:37

meanmachine: Varför denna fokusering på F/E när det du egentligen borde diskutera är transparens???
F/E är som det tidigare nämnts i tråden en högst vetenskaplig metod för att påvisa transparens. Därför är nog därför uttrycket "F/E-testad" lite slarvigt används av dessa hemska hemska LTS-människor med huggtänder när de egentligen menar "transparent".

Det verkar som det du ogillar är att inte tillräckligt många är imponerade av en 50kkr-spelare som i din mening låter bra. Jag tycker att det är helt ok att subjektivt tycka att en produkt låter bra, kanske rent av att den är den bästa produkten någonsin. Men att påstå efter enskilda lyssningar att den spelar "perfekt" etc är bullshit och är endast yttryck för att den uppfyller enskiljda ideal. En transparent produkt är i regel transparent oavsett i vilken anläggning den sätts, förutsatt att in- och utgångsimpedanser stämmer. Eventuell färgning beror då på andra faktorer, tex högtalarna. En färgad produkt kan inte rekommenderas på samma sätt då den själv lägger till eller drar ifrån.

Du säger att du tidigare var förespråkare av F/E och nu är motståndare. Jag måste bara fråga, borde du inte känna till metoden och själv kunna avgöra om det är vetenskapligt eller dogm? Undantaget då det jag skrev först i det här inlägget att du blandar ihop F/E och transparens. De flesta har nog insett att du bara är ute efter att röra upp känslor och trolla.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-13 18:37

dubbelpost
Senast redigerad av tvett 2007-03-13 18:38, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-13 18:38

men asså.. Faktiskt.se HAR verkligen ändå nu startat att skärpa sig. För att nu är det flera trådar igång som inte kunnat lira för ett tag sedan. och man ser förutvarande elakingar faktiskt börja ta in VAD man säger och respektera det. ÄVEN om man inte delar åsikt...

Rätt bra förändring det.. :) Samt oerhört skoj o bra utvekling det..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 18:40

Flint skrev:Det jag skrev är exakt det jag tycker.
Man behöver inte alltid skriva exakt det man tycker. Du har PM, Flint.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 18:42

Mayro skrev:men asså.. Faktiskt.se HAR verkligen ändå nu startat att skärpa sig. För att nu är det flera trådar igång som inte kunnat lira för ett tag sedan. och man ser förutvarande elakingar faktiskt börja ta in VAD man säger och respektera det. ÄVEN om man inte delar åsikt...

Rätt bra förändring det.. :) Samt oerhört skoj o bra utvekling det..

Kanske för att vi äntligen talar om samma sak. Förhoppningsvis. 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-13 18:42

Mayro, det kanske är du som har börjat vänja dig vid faktiskt.se ?

:wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 18:44

MP:

Eftersom han är en del av Faktiskt.se så är det således bekräftat. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 18:46

Almen skrev:

Vad som får skrivas avgörs av adm. Står det något specifikt i stadgarna om kritik mot f/e-testet?

Om PM.
Jag tar kritik öppet på forumet så att alla kan se den.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 18:48

Flint skrev:
Almen skrev:

Vad som får skrivas avgörs av adm. Står det något specifikt i stadgarna om kritik mot f/e-testet?

Om PM.
Jag tar kritik öppet på forumet så att alla kan se den.
OK, skit i det, då. Jag tänker inte sunka ned tråden med en massa OT.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 18:49

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:

Du har rätt. Det har du alltid.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 18:49

Almen
Det hedrar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 18:53

Kaffekoppen skrev:Du har rätt. Det har du alltid.

Jag vet, men när jag har fel så står jag för det.
Hypotetiskt då förstås, eftersom det aldrig har inträffat :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-13 18:53

:D

Härligt med lite fart i forumet
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 18:56