Mayro skrev:Svante skrev:Mayro skrev:Hmm. Vad gör jag nu då som anser den där fe testen helt otestad i sig.
Mja, anse kan man ju göra, men att "F/E-test" som det avses här skulle vara otestat, det är bara okunskap, ursäkta, Mayro.
Det är standardmetodik i vetenskapliga sammanhang att blindtesta en skillnad om man vill veta om den verkligen finns. Inget konstigt alls.
Svante. Ursäkta mig lika mycket då..
Jadå...
Mayro skrev:Men en test där själva STUDION kan ha saker för sig som ej skulle bli exakt lika i en annan studio är det jag talar om.. Så före man säger att testen ÄR relevant skall ju testresultaten kollas i FLERA ställen så man ser det blir exakt detsamma ÖVERALLT...
saker måste ju ÄVEN ifrågasättas av andra via opartisk kontroll...
Se på majsen nu som utprovades hos tillverkaren själv o nu man ser svåra leverskador mm då opartiska forskare undersöker det RIKTIGA i stället för en tillverkares specialinriktade majstest..
Javisst är det så. Det är liksom en del av konceptet, att resultatet i strikt mening bara gäller precis under de förutsättningar som testet gjordes. Det gäller alla test, även öppna lyssningar. Eller kanske ännu mer sådana.
Så är det även när man testar mediciner och här har det begåtts många fel, tex att man har testat medicinerna på 20-åriga män, och inte hittat några biverkningar. Sedan ger man medicinerna till 50-åriga kvinnor...
Ibland är det rimligt att göra såna extrapolationer, men ibland är det det inte. Om det är det blir
alltid en bedömningsfråga, och i den bedömningen måste man väga in vilken testmetodik som har använts, inklusive val av musik, val av kringutrustning, val av statistiska metoder etc.
...men i
samtliga fall kan man i princip ifrågasätta om resultaten går att extrapolera till andra situationer, och det går aldrig att bevisa det utan att göra testen i den andra situationen. Det gäller dessutom i mycket högre grad öppna tester och tester med dålig kringutrustning, musik eller statistikbehandling.
Den som letar efter en metod som "fixar allt" kommer inte att hitta den. Man kan bara komma olika nära.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.