F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-13 19:58

Dahlqvist skrev:
Flint skrev:Tror jag på. Bra Svante. En pedagog är vad LTS har saknat. Mest stolliga antusiaster annars.

Mot bakgrund av den halstarrighet som kan bevittnas på faktiskt.se i denna fråga så är den nog inte någon pedagog som behövs. Snarare en frälsare.

/D

Hmm, hur många gånger jag än läser det där så förstår jag inte vad du menar... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 20:02

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Då är det ju extra bra om LTS hjälper dig genom att ta fram tester på produkter som du vet att du inte kommer vara intresserad av.

Jag har ju fortfarande dom 99.999999999999999999999 andra och dessutom levande procenten att välja på så tidsbesparingen blir ju inte direkt översvallande. 8)
Desto mindre borde du ju uppleva "problemet" 8)

För en gångs skull måste jag hålla med dig. Känns det ovant? Njut av glansen så länge den varar. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 20:02

En konstlast med utförlig pedagogisk förklaring som kostar en rimmlig summa pengar. Är det möjligt att ta fram?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-13 20:05

Kaffekoppen skrev:En konstlast med utförlig pedagogisk förklaring som kostar en rimmlig summa pengar. Är det möjligt att ta fram?

Det är väl klart att det är. Den behöver ju inte vara identisk med den LTS har, och den behöver ju inte bli sämre för det, även om det är en poäng att kunna jämföra de egna testerna med LTS tester.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 20:08

Kan du inte räkna på det och fundera lite över hur omfattande en bruksanvisning behöver vara?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-13 20:08

Magnuz skrev:
Mayro skrev:Man kan inte bara ånga på med så totalt orimliga resultat och sedan inte ens tänka sig att det föreligger stora felgrepp på nåt sätt..

Det där har du sagt flera gånger och blivit ombedd att förklara vad du menar är så orimligt, men jag har hittills inte sett att du svarat någonstans. Har du det?

jag svarat.. Ja massor av ggr.. Se listan av saker som har OK så fattar du nog..

Men men. Jag ser att det blir en ny sådan där tråd där man vill ha svaren för vad som felas före ens testmetoden kollats VAD som faktiskt felas. Jag kan bara via den helt orimliga listan på så att säga "godkända" produkter säga ATT det måste föreligga nåt fel.

Asså. När jag finner på resultat där dom faller på sin orimlighet så blir jag intreserad av mig själv att ta reda på hurvida det är så.. men här ångas det på utan ens lyfta ett öga mot att det faktiskt KAN vara nåt som inte riktigt blir rätt..

Det verkar ju mycket "vetenskapligt" det i mina ögon.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-13 20:12

Kaffekoppen: Behövs switchar med x antal in- och utgångar samt ett antal stereopotar för volymreglering också. Själva konstlasten är nog det minsta problemet, tror du inte?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-13 20:13

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:En konstlast med utförlig pedagogisk förklaring som kostar en rimmlig summa pengar. Är det möjligt att ta fram?

Det är väl klart att det är. Den behöver ju inte vara identisk med den LTS har, och den behöver ju inte bli sämre för det, även om det är en poäng att kunna jämföra de egna testerna med LTS tester.

är ni så säkra att denna konstlastmetod är så rätt då. Asså. ifrågasätt HELA metoden och utgå INTE från att den är så bra så man bara kan ta den i andra samanhang.. metoden kanske har luckor. Eller MÅSTE kompleteras med ANDRA tester också och endast ingå som EN deltalj av flera............
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 20:13

Birger skrev:Jag tycker att det är en rätt trist metod även om jag fattar principen.

Håller med. Skittrist. Tur att man slipper.
Birger skrev: Alla dom LTS rekommenderade prylarna tycker jag låter stentrist men jag förstår varför man kan rekommendera en pryl som inte färgar även om den är grå liten och trist. :?

Nu blir det besvärligt. Hur kan något som inte låter något själv låta "skittrist". Att din uppfattning om ljudet som kommer ur din anläggning ändras till det sämre när du bytt till en "LTS-rekommenderad" produkt betyder inte att den produkten låter något alls. Det kan 1) bero på att du har negativa förväntningar på produkten, 2) den tidigare produkten gjorde ljudet "ballare". Vilket av dessa faktorer som ändrade din uppfattning om ljudet kan vi inte uttala oss säkert om. Om det gäller en förstärkare kan man ju f/e-testa den ursprungliga förstärkaren i kedjan (med den "LTS rekommenderade" apparaten på plats). Gillar man ljudet mer "Efter" än "Före" så är ju saken biff: det är bara att byta tillbaka. Annars får man nog acceptera att psykologin spelat oss ett spratt. Eller så skiter man i alltihop, med insikten att man aldrig kommer att kunna njuta av något som LTS rekommenderat. Av ren princip. Som jag och BMW ungefär.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 20:14

Vi pratar om metod inte resultaten här Mayro.

Vad vet du om metoden?

Tjaffsa inte om rekkomenderatlistan på LTS hemsida nu. Den kommer revideras, och uppdateras. Dessutom tänker jag föreslå att testerna datummärks. Så skit i att fastna i de rekkomenderade prylarna nu.

Berätta om hur du tror metoden fungerar och vad som är bra och vad som är dåligt med den. Lär dig den innan du kritiserar metoden!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-13 20:15

Svante skrev:
Dahlqvist skrev:
Flint skrev:Tror jag på. Bra Svante. En pedagog är vad LTS har saknat. Mest stolliga antusiaster annars.

Mot bakgrund av den halstarrighet som kan bevittnas på faktiskt.se i denna fråga så är det nog inte någon pedagog som behövs. Snarare en frälsare.

/D

Hmm, hur många gånger jag än läser det där så förstår jag inte vad du menar... :oops:

Blev det bättre när jag bytte "den" mot "det".

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 20:22

Almen skrev:Kaffekoppen: Behövs switchar med x antal in- och utgångar samt ett antal stereopotar för volymreglering också. Själva konstlasten är nog det minsta problemet, tror du inte?
Jo, jag är inte helt övertygad om att det är varken en lätt eller billig grunka att använda, så därför undrar jag lite över såväl bruksanvisning som prisnivåer. Vi får se vad Svante trollar fram.

Jag har inte sett en konstlast annat än på bild...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 20:23

Kaffekoppen skrev:Lär dig den innan du kritiserar metoden!

...sa pedagogen.

Du skulle nog göra störst nytta för föreningen LTS om du lämnade den. Obs ett ärligt konstruktivt förslag.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 20:26

Du kommer bli besviken 8)

Men det kanske var svårt för dig att se det som Mayro ser. Han förstår vad jag menar.

Men jag tackar för ditt konstruktiva förslag. Skall överväga det eftersom du lägger fram det så sakligt och vackert. Din citering är klockren - det framgår inte alls vad jag skrev i inlägget. Snyggt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 20:38

Kaffekoppen skrev:Du kommer bli besviken 8)

Men det kanske var svårt för dig att se det som Mayro ser. Han förstår vad jag menar..

Det ökar din tydlighet med 100%. Nu är ni två som förstår dig. 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 20:40

Bra, det är åtminstone dubbelt så många än de som förstår dig. Känns bra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 20:43

Kaffekoppen skrev:Bra, det är åtminstone dubbelt så många än de som förstår dig. Känns bra.

Hehe... jag klarar mig fint ändå. Behöver ingen fanclub.

Ska du bli LTS:s nye chefsideolog?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-13 20:44

...och så slutar vi hacka på varann och fortsätter med tråden.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-03-13 20:45

En fråga ang. F/E test..
Om vi tar t.ex. två F/E testade slutsteg t.ex., som båda anses lika "transparenta". Är det en garanti för att de kommer låta exakt likadant? Och om de då skiljer på sig, hur vet man vilket som är mest neutralt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 20:47

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Lär dig den innan du kritiserar metoden!

...sa pedagogen.

Du skulle nog göra störst nytta för föreningen LTS om du lämnade den. Obs ett ärligt konstruktivt förslag.

Det är väl högst rimligt att be en person sätta sig in i saken den kritiserar eller? Lite saklighet på det så går det tom. att föra en givande diskussion..

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 20:51

Vee-Eight skrev:...och så slutar vi hacka på varann och fortsätter med tråden.

Självklart, jag bara coachade lite, men det kan ju missuppfattas som pennalism.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-13 20:58

Vee-Eight skrev:... Men om vi leker med tanken att 50kkr-spelarn inte heller nämnbart färgar ljudet, precis som en 668, så borde ju snålheten säga att 668:an är mer prisvärd, starkt förenklat.

Det är just det. Färgar inte 668:an? Många menar att den låter anemisk, tunn och utan driv. Bara för att "man" påstår att spelaren inte färgar i en F/E-lyssning betyder inte att spelaren låter korrekt eller inte filtrerar bort något.

Liksom vi kritiskt värderar andra mät- och lyssningsmetoder, låt oss också kritiskt granska resultatet från en F/E-lyssning. Denna test är ju inte perfekt bara för att några potentater så påstår....

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 20:59

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Bra, det är åtminstone dubbelt så många än de som förstår dig. Känns bra.

Hehe... jag klarar mig fint ändå. Behöver ingen fanclub.

Ska du bli LTS:s nye chefsideolog?
Tror inte på begreppet chefsideolog. Det skapades nog lite för att reta dem som kallade föreningen sekt. Det är ju inte alltid alla som tycker om när branchföreteelser uppmärksammas och kritiseras sakligt. LTS består av en vidd av individer med olika ingångsvinklar på sitt medlemsskap, många väldigt kunniga och viljestarka. Det visades tydligt under hösten/våren. Passar illa att på allvar utnämna någon till chefsideolog i en sådan förening, iallafall som jag ser det.

Ingvar var väl och är den person som arbetet hårdast med att föreningen skall ha en objektiv och kvantifierbar förhållning till ljudåtergivning och det gör honom till chefsideolog i den bemärkelsen. Det är ju den grundbulten föreningen vilar på - det vetenskapliga förhållningssättet, viljan att söka objektiva förklaringar. There can be only one ;)

Så nej, jag kommer inte bli någon ny chefsideolog. Och jag behöver heller ingen fanclub.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-13 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 21:05

Marbrink skrev:En fråga ang. F/E test..
Om vi tar t.ex. två F/E testade slutsteg t.ex., som båda anses lika "transparenta". Är det en garanti för att de kommer låta exakt likadant? Och om de då skiljer på sig, hur vet man vilket som är mest neutralt?
Det är en bra fråga. Det brukar medfölja kommentarer till de testerna LTS utför som man kan hitta information i. En förstärkare som är betydligt starkare kan spela just starkare än en svagare, men kanske inte bättre.

En lyckad F/E-test medger att man inte lyckas påskina någon påverkan av apparaten i den använda testanläggningen och kan aldrig vara en garant (som jag ser det) att den inte skulle kunna agera annorlunda i annan uppsättning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 21:07

Bill50x skrev:Det är just det. Färgar inte 668:an? Många menar att den låter anemisk, tunn och utan driv. Bara för att "man" påstår att spelaren inte färgar i en F/E-lyssning betyder inte att spelaren låter korrekt eller inte filtrerar bort något.

Liksom vi kritiskt värderar andra mät- och lyssningsmetoder, låt oss också kritiskt granska resultatet från en F/E-lyssning. Denna test är ju inte perfekt bara för att några potentater så påstår....

/ B

Mycket bra. Både i sak och formulering.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-13 21:15

Bill50x skrev:Det är just det. Färgar inte 668:an? Många menar att den låter anemisk, tunn och utan driv. Bara för att "man" påstår att spelaren inte färgar i en F/E-lyssning betyder inte att spelaren låter korrekt eller inte filtrerar bort något.

Det är just det F/E-lyssningstestet är designat för att upptäcka.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 21:19

Här kommer mina tankar in.. som sagt har jag ägt flera rekomemnderade enheter från LTS och detta har spelat trisst och ofta utan detaljer. Ljudet bör vara engagerande och fullt av liv samt ren och naturligt. Ett trummskinn skall låta precis som i verkligheten.. Detta får man inte fram at F/E och därav dess brister.

Sen är ju den totala summan av ljudet det viktigaste och den som mest kunnigt kan komponera ihop en match for trevligaste ljudet.

Lyssnade på en 500000:- anl med Peakkonsult högtalare och det var så vasst ljud att det gjorde ont i öronen så det var ju inte bra heller...
DEtta betyder inte att högtalarna var dåliga... :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-13 21:20

Bill50x skrev:Det är just det. Färgar inte 668:an? Många menar att den låter anemisk, tunn och utan driv. Bara för att "man" påstår att spelaren inte färgar i en F/E-lyssning betyder inte att spelaren låter korrekt eller inte filtrerar bort något. / B
Nej, men självklart inte. Det betyder bara att den inte påverkade signalen hörbart i den anläggningen testet genomfördes och bland de i den aktuella kontrollgruppen.

Huruvida det är applicerbart på hur individer önskar att en spelare skall agera eller inte, är inte inte medtaget i ekvationen. Den gör inget med signalen och det tycker kanske en del är alldeles för lite. Neutralitet är inte ledordet för allas ljudideal.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-13 21:21

Mayro skrev:jag svarat.. Ja massor av ggr.. Se listan av saker som har OK så fattar du nog..

Kan du inte länka till något inlägg där du har svarat? Jag fattar faktiskt inte vad som är orimligt med listan. Är det att produkterna är billiga? Eller att de är gamla?

Bill50x skrev:Bara för att "man" påstår att spelaren inte färgar i en F/E-lyssning betyder inte att spelaren låter korrekt eller inte filtrerar bort något.

Därför påstår man inte det heller. 668:an är en CD-spelare och kan således inte F/E-lyssnas. (Lätt förvånad att Naqref gick på den lätte här ovan. :wink: )

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-03-13 21:21

Kaffekoppen skrev: LTS består av en vidd av individer med olika ingångsvinklar på sitt medlemsskap, många väldigt kunniga och viljestarka. Det visades tydligt under hösten/våren.

Sättet det visades på visade vad som krävdes i form av "civilkurage" för att olika viljor skulle få inflytande. Och förklarade tydligt varför det inte skett tidigare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi