Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Ja, jag använder Winamp bl a för jämföra olika utgåvor på skivor ibland. Det jag undrar är om någon har kollat om winamp påverkar ljudet nämnvärt?
subjektivisten skrev:Jämför wav mot varandra (vinyl mot CD oftast).
The longwaited update on Software Resampling plugin (former SBLive! resamping bugfix) that allows you to set the samplerate of the output stream correcting well known issue of resampling intermodulation distortion on SBLive! and Audigy1/2 soundcards and allowing to get the best from any highend soundcard (like MAudio Revo, etc).
Magnuz skrev:Var det inte någon som upptäckte att EQ:n i Winamp påverkade signalen även fast alla reglar var nollställda? Jag vill minnas jag läst något sådant någon gång.
Svante skrev:Kör man ett förlustfritt filformat (wav, flac) så är winamp transparent.
Kör man ett förstörande format (mp3 etc) så måste man rimligen se kodning-avkodning som en del av frågan, och då handlar den inte om winamp utan den codec-implementering som används.
Magnuz skrev:Var det inte någon som upptäckte att EQ:n i Winamp påverkade signalen även fast alla reglar var nollställda? Jag vill minnas jag läst något sådant någon gång.
subjektivisten skrev:Magnuz skrev:Var det inte någon som upptäckte att EQ:n i Winamp påverkade signalen även fast alla reglar var nollställda? Jag vill minnas jag läst något sådant någon gång.
Var det kanske om man valde ha EQ:n med? För man kan ju välja att inte ha den alls med.
Strauss skrev:winamp är allt annat än transparant som default, kör in ett kernelstreaming plugin som går runt k-mixern.
Max_Headroom skrev:Jag har helt oseriöst tetsat mellan Foobar och winamp 2.x. Foobar lät bättre, men är hopplös att använda så jag kör winamp i alla fall.
Den upplevda skillnaden var liten.
wintersun skrev:Kör helst med ASIO-drivrutiner och ASIO-plugin till din mediaspelare om kortet har stöd för det, går inte det så funkar väl kernel streaming helt okej det också. Vilken mediaspelare du sen använder är helt irrelevant för ljudet. Jag föredrar foobar.
Strauss skrev:winamp är allt annat än transparant som default, kör in ett kernelstreaming plugin som går runt k-mixern.
tvett skrev:Strauss skrev:winamp är allt annat än transparant som default, kör in ett kernelstreaming plugin som går runt k-mixern.
Skulle vilja berätta litegrann om den där pluginen?
Jag har även funderat på att skaffa ett usb-ljudkort med toslink.
Hur blir signalvägen då?
Max_Headroom skrev:Jag har helt oseriöst tetsat mellan Foobar och winamp 2.x. Foobar lät bättre, men är hopplös att använda så jag kör winamp i alla fall.
Strauss skrev:Det är en jätteenkel lite DLL som man väljer som output istället för tex waveout eller directsound. Den går förbi precis allting och rakt ut på digitalutgången.
Om man kört via windowsmixern innan kommer man få en hörbar förbättring.
http://www.cs.indiana.edu/~cshei/out_ks.dll
spara ner den i C:\Program (files)\Winamp\Plugins
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Jag har helt oseriöst tetsat mellan Foobar och winamp 2.x. Foobar lät bättre, men är hopplös att använda så jag kör winamp i alla fall.
Foobar hopplös att använda? Hur menar du? Tycker själv den är underbar, i synnerhet jämfört med Windows Media Player.
/ B
Användare som besöker denna kategori: idea och 7 gäster