F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-13 23:49

Kommer marknadskrafterna in nu då och maffian :o
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-13 23:51

Birger skrev:Glöm bara inte bort att komma ihåg att en test är en test och en lyssning en lyssning. Tom en F/E lyssning.

Nix. Man kan testa saker via lyssning. Helt vetenskapligt dessutom. Det behöver inte ens vara en F/E-lyssning.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 00:01

Flint skrev:
Svante skrev:Jag har inte simulerat impedansen för kretsen, det kanske någon med ett kretssimuleringsprogram kan göra. Är den alldeles för snäll så kan man nog vrida till det lite med några tokiga komponenter.

Jag skulle tycka att det var kul att simulera din belastning. Bäst vore förstås om du kunde maila över schemat med komponentvärdena inritade, men om det inte går så försöker jag plocka det efter bilden.

Ehh... Men det står ju däruppe... Eller är min handstil för svår att läsa? Jag råkade skriva stora bokstäver i bilden, men små i texten, men det syns väl?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 00:08

Svante:
Vad anser du om hur man kan simulera mot-EMK? Dvs. tillföra en spänningskälla till en konstlast? Går det verkligen att helt simulera?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 00:11

Svante
OK. Jag snabbkollad bara. Ska lusläsa.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 00:12

Harryup skrev:Svante:
Vad anser du om hur man kan simulera mot-EMK? Dvs. tillföra en spänningskälla till en konstlast? Går det verkligen att helt simulera?

Mycket bra fråga!!!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 00:12

"EMK" erhålls ur de stora komponenterna som ger basresonansen i konstlasten, dvs. den finns inbyggd i lasten.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-03-14 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-14 00:12

meanmachine skrev:
Först måste jag säga att detta var ett roligt forum att diskutera i. Blev varnad för att här får man mest stryk och jag har knapp tappa andan än.

Oj, man blir alltså varnad för faktiskt nuförtiden. 8O :) Nä, nåt stryk får man nog inte, men man kan nog räkna med att folk säger vad de tycker. Välkommen hit, förresten.

meanmachine skrev:Jo om vi börja lite tekniskt då
Dynamic precission s stora referenssteg har och närtrafo på tror 3,3kVa
100000uF i kondingbank och 32par trissor per kanal som ´samtliga är matchade. Dessa torde enkelt jobba betydligt enkalre med allalaster tänkbart. Varför skulle denna vara sämre eller lika med en denon bioreciver.

Den kraftiga nätdelen gör säkert att den kan driva svåra laster minst lika bra eller bättre än Denonen. Man kan alltså spela högre även med tungdrivna högtalare innan det börjar låta illa. Men finns det därmed något som säger att den förvränger insignalen mindre än Denonen när man inte driver förstärkarna till klippning?

meanmachine skrev:Stereobild, djup ,lyster,placering driv bredd tyngd ja allt torde normalt bli bättre.

Det var just det där jag syftade på i mitt tidigare inlägg. Alla saker du tar upp har med subjektiva intryck att göra och vad som är bättre kan därför skilja sig från person till person, eftersom bättre i det här fallet handlar om vad lyssnaren tycker.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 00:13

Modellen som jag ritade har mot-EMKer via spolarna.

Jag vet att man ibland tror att mot-EMK skulle vara något annat än att beskriva impedansen med komponenter som jag har gjort, men i själva verket är det bara olika synsätt.

Jag antar att du tänker dig att spolen rör sig i magnetfältet och att det därmed genereras en spänning?
Senast redigerad av Svante 2007-03-14 00:14, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 00:13

Flint skrev:Svante
Du tyckte inte det var värt mer?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 00:15

Välkommen hit, förresten.

Tack och bra inlägg där dessutom.

8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 00:17

Kaffekoppen skrev:

Får du vara uppe så här länge för mamma och pappa? :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-14 00:22

hej mr välljud kan det vara gubbsen på euphonia som varnat dig?
jag läser rätt friskt där också men jag ger mig inte in i debatten om nätkablar och shaktis det för de hålla på med själva
men det är många roliga bildreportage där
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 00:24

Svante

Får man Lb från Cms och Cb från Mms? Jag hade gissat på tvärtom :oops:

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 00:27

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:

Får du vara uppe så här länge för mamma och pappa? :)
Jag lovar att inte väcka dig imorgon gubbtjyv :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 00:31

Piotr skrev:Svante

Får man Lb från Cms och Cb från Mms? Jag hade gissat på tvärtom :oops:

/Peter

Haha, ja så är det... ;)

Edit: alltså, första meningen är rätt (det kunde missförstås).
Senast redigerad av Svante 2007-03-14 00:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 00:32

Kaffekoppen
Bra, då tar jag sovmorgon till 05.30 i morgon.

Förresten, kör du mono? Kaffekoppar har väl bara ett öra.
Senast redigerad av Flint 2007-03-14 00:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-14 00:32

jag respekterar att tex mayro vill ha saker som kanske lägger till eller tar bort speciella saker....det finns en charm med det också...

Såja. Nu har haakan också börjat veta mer om mig än jag själv gör.. 8O

Haakan. Jag har hört sk ofärgade system. Och enligt mig ligger dom tonalt rätt exakt där jag föredrar mitt ljud.. Så varifrån dinåsikt du vill "respektera" nåt ljudideal jag har kommer vet jag inte.. :lol:

:lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 00:32

Svante:
Jo precis så tänkte jag. Alltså att man får med lite olinjära mekaniska komponenter mm också. Du säger att man får motemk via spolarna. Hmm, kan säkert vara så, men jag ser det mer som en möjlig filterkomponent ändå i ett komplicerat filter där ett flertal spolar ingår. Känner instiktivt att jag ändå skulle vilja ha en konstlasthögtalare så att säga som ger värmekänslighet och mekaniska rörelser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 00:33

Hupp, vad dum jag är, det är ju bara att mata in i Basta! ju.

Bild

En ganska snäll impedanskurva ändå, även om inte tonkurvan för systemet är så mycket att hänga i julgranen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 00:40

Jo precis så tänkte jag. Alltså att man får med lite olinjära mekaniska komponenter mm också. Du säger att man får motemk via spolarna. Hmm, kan säkert vara så, men jag ser det mer som en möjlig filterkomponent ändå i ett komplicerat filter där ett flertal spolar ingår. Känner instiktivt att jag ändå skulle vilja ha en konstlasthögtalare så att säga som ger värmekänslighet och mekaniska rörelser.

Mm, men mekaniska rörelser vill du inte ha när du ska blindtesta en apparat, ger lasten för mycket ljud ifrån sig så kan det störa testet. Det är ju därför man inte sätter dit en riktig högtalare.

Annars är det det där som är det fina med att förstå analogier. Då förstår man att rörelsen (konens hastighet) är direkt mappad till spänningen över parallellresonanskretsen i mitt schema. Man kan säga att man modellerar det mekaniska med elektriska komponenter. Innan det fanns datorer så byggde man faktiskt analogimaskiner med operationsförstärkare för att simulera mekaniska system. Ganska finurligt.

Värmekänslighet kan man bygga in om man låter motstånden Reb och Red bli lika varma som talspolen.

Nu är man inte ute efter att simulera alla egenskaperna hos högtalaren, utan bara impedanskurvan. Så hemskt stor skillnad är det inte på den om högtalaren blir lite varm.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 00:59

Jag tycker styrkan med F/E testen skulle öka om fler kunde jämföra sina resultat ifrån olika miljöer och olika apparater och att man sedan kan låta olika grupper verifiera "de hele".
Har sett att man åtminstonde en gång detekterade en dip i basen vid 19-20Hz med en halv dB på hög volym och apparaten får betygen färgande. Att den apparaten skulle vara en "loser" hemma hos en vanlig faktisktmedlem om det bara var det problemet med den är i mitt tycke för snävt. Tror faktiskt ingen skulle kunna märka det ens. Däremot så är den då dålig i mångas ögon tyvärr, vilket kanske inte alls vore fallet om den var med en normal A-B-X blindtest.
Då undrar man ju om det är en styrka hos testen eller en svaghet i tolkningen av utfallet?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 01:04

Harryup skrev:Har sett att man åtminstonde en gång detekterade en dip i basen vid 19-20Hz med en halv dB på hög volym och apparaten får betygen färgande.

Hur gick det till? Någon som vet? Var dippen den enda skillnaden när man mätte? Hur säkert var testet själva F/E-testet statistiskt sett?
Jag förutsätter att man mätt då man kan ange frekvens och en så liten skillnad som en halv db vid hög volym.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 01:06

Tvett :
Har stått om det här på faktiskt

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-14 01:38

Släpp instinkten och lita på Dr. Svante. :) De reaktiva och resistiva mekaniska komponenterna måste ju via talspolen transformeras över från den mekaniska till den elektriska domänen för att förstärkaren skall kunna uppfatta den. Förstärkaren tror redan att högtalaren är ett gäng olinjära spolar, kondensatorer och resistorer. Att vi med en konstlast inte går över gränsen till det mekaniska vet alltså inte förstärkaren om för den begriper sig bara på spänning och ström.

För övrigt handlar det ju inte om att exakt imitera en specifik last utan om att komma så nära att konstlasten blir en relevant approximation. Simuleringar är ju aldrig exakta, bara tillräckligt bra.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-14 01:51

Harryup skrev:Då undrar man ju om det är en styrka hos testen eller en svaghet i tolkningen av utfallet?

Både och, skulle jag säga. Det är ju bra att man kan upptäcka även små skillnader med testen, men det är förstås synd om apparater som i övrigt kanske har en massa bra egenskaper blir ratade bara för att de har någon skönhetsfläck återgivningsmässigt som kanske inte ens hörs vid normal lyssning. Personligen väljer jag snyggt utseende och schysst handhavande framför någon sketen bråkdel av en dB i diskanten alla dagar i veckan.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-14 01:53

Simuleringar är ju aldrig exakta, bara tillräckligt bra.

Jaha.. Så nu helt plötsligt räcker tillräckligt bra för att avgöra där små tonala nyanser kan fälla eller fria ett helt system som olyssningsbart eller njutbart... 8O

låter som en bra testmetod det där.. Synnerligen trovärdig.. 8)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-14 01:55

Tillräckligt bra räcker alltid. Det ingår liksom i definitionen av tillräckligt...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-14 02:13

Mayro skrev:
Simuleringar är ju aldrig exakta, bara tillräckligt bra.

Jaha.. Så nu helt plötsligt räcker tillräckligt bra för att avgöra där små tonala nyanser kan fälla eller fria ett helt system som olyssningsbart eller njutbart... 8O

Vad är det frågan om? Vill du att det skall vara "mer än tillräckligt"? Isåfall, varför?
Mayro skrev:låter som en bra testmetod det där.. Synnerligen trovärdig.. 8)

Ja det är den. Fast du var kanske ironisk. Skall man vara petig så är det väl människor som är trovärdiga? Metoder brukar vara tillförlitliga. Fast det var säkert det du menade. Det blir lätt fel ibland.

/Dodde

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 03:24

meanmachine skrev:Jag har också haft förmånen att lyssna på Wilson Audio watt puppy nått med Audio research referensserie samt Krell SACD

Att nu jämföra detta med en dv-668 och en Denon biorecien + lts stativare tex. Vore ju löjligt.

IGEN, så säger du bara något, utan backa upp detta med något alls. Ja, förutom det vanliga, att ena är mkt dyrare :roll:
Som sagt, jag kan bygga världens sämsta CD spelare och sätta 5 miljoner i pris för den. Det gör fortfarande INTE att den är bättre.

Så ännu en gång, vart är dom objektiva grunderna till varför Wilson/AR/Krell skulle vara bättre?

*Wilson Audio brukar väl ha höjd bas om jag inte minns fel från lite mätningar i stereophile. Tror det t o m gavs som anledning från Wilson att det var p g a dom amerikanska hemmen :roll: .
Detta är bara vad jag har för mig*
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi