nätdel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-14 10:49

Erik skrev:Borde jordledningarna varar bredare, mer som ett plan?

Ciao,
Erik

Ju bredare ledare destu högre ström och destu mindre spänningsfall. Ett jordplan (PLAN) kan ju dessutom fungera som en skärm.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-14 10:53

Layouten ser ok ut. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 11:31

Kanske flyta högra delen lite i höjdled och göra ledningarna som går horisontellt bredare och jämntjocka hela vägen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-15 00:04

Tack för kommentarer!

Sista vändan innan jag skickar iväg filerna för pcbtillverkning.

Bild

Bild

Så är förändringarna ett steg framåt eller bakåt? :)

manw

Inläggav manw » 2007-03-15 09:42

Var tog de stora kondingarna vägen? Skall de sitta i hålen märkta med MINUS och PLUS osv? Bra om de kan sitta kvar på kortet hursomhelst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 09:51

Njäääe, varför lägga vissa banor så närma varandra och vissa punkter när det finns utrymme att flytta dom säg en millimeter. Även om det inte rör sig om så höga spänningar så känns det lite som att utmana ödet i onödan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-15 09:53

Erik skrev:Tack för kommentarer!

Sista vändan innan jag skickar iväg filerna för pcbtillverkning.

Så är förändringarna ett steg framåt eller bakåt? :)

Jag skulle satt dioderna mer isär för att minska risk för överslag och få lite mer luft kring dem. Åsså skulle jag nog gjort ett kort. Du kunde slippa undan fyra dioder om du kopplat in nätdelen till en trafo med två lindningar där du kör mittlindningarna till jord.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

manw

Inläggav manw » 2007-03-15 10:19

soundbrigade skrev:Jag skulle satt dioderna mer isär för att minska risk för överslag och få lite mer luft kring dem. Åsså skulle jag nog gjort ett kort. Du kunde slippa undan fyra dioder om du kopplat in nätdelen till en trafo med två lindningar där du kör mittlindningarna till jord.

Det är ju inte så mycket spänning, så risken för överslag är knappast överhängande, däremot är det ju bra om det blir lite luft om de skulle bli varma, men det kanske inte är speciellt mycket ström heller.

Ja, just det, när du både skall ha positiv och negativ matning är det nog bättre med en trafo (jag antar att du redan har en) med två lindningar, så räcker det med 4 dioder totalt. Men iofsg, om inte spänningsfallet är något problem och inte förlusteffekten heller som du gjort ändå.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-15 12:38

Var tog de stora kondingarna vägen? Skall de sitta i hålen märkta med MINUS och PLUS osv? Bra om de kan sitta kvar på kortet hursomhelst.

Kondingarna är kvar, men jag hittade ingen konding i Eagle med rätt benkonfiguration, så det fick bli manuellt infogat.

Njäääe, varför lägga vissa banor så närma varandra och vissa punkter när det finns utrymme att flytta dom säg en millimeter. Även om det inte rör sig om så höga spänningar så känns det lite som att utmana ödet i onödan.

Jag skall kontrollera om det går att få större mellanrum.

Jag skulle satt dioderna mer isär för att minska risk för överslag och få lite mer luft kring dem. Åsså skulle jag nog gjort ett kort. Du kunde slippa undan fyra dioder om du kopplat in nätdelen till en trafo med två lindningar där du kör mittlindningarna till jord.

Kanske jag kan sära på dioderna lite. Jag tror inte att nätdelen får plats i lådan på ett kort.

Jag har två helt separata lindningar på trafon, om jag vill slippa några dioder, skall jag då koppla två utgångar (från olika lindningar :)) till jord och mäta spänningen över de andra två, om det är dubbla trafo-spänningen är det ok?

Ja, just det, när du både skall ha positiv och negativ matning är det nog bättre med en trafo (jag antar att du redan har en) med två lindningar, så räcker det med 4 dioder totalt. Men iofsg, om inte spänningsfallet är något problem och inte förlusteffekten heller som du gjort ändå.

Jag har lite för mycket spänning så 0.7 volt mindre är inget problem.

Mycket, info, jag skall försöka titta över layouten en gång till.

Tack och hej,
Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-19 21:35

Så där, nu är layouten förhoppningsvis förbättrad efter förra vändans kommentarer. Bilderna är uppdaterade i det senaste bildinlägget.

Dioderna sitter lite längre isär för kylning, men jag tror inte att det finns någon risk för överslag, 1 kV/mm blir det svårt att komma nära.

Några ledningsbanor har dragits isär för att minska kortslutningsrisken.

Fortfarande sitter pos och neg på separata kort för att kunna passa in dem i en ganska trång apparatlåda.

Kan jag trycka på skickatillkretskortstillverkningsknappen nu? :)

MVH Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-20 11:45

Oops, en fråga till:

Hur gör man i Eagle för att ändra regulatorerna till stående, så att de tar mindre plats?

Kan man ändra hålstorleken för borrningen i Eagle? Nu lyckas jag bara ändra drilling för de fyra hål jag satt i hörnen på kortet.

Tack,

Erik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-14 09:53

Inga snubber-filter vid likriktaren?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-05-14 16:19

phon skrev:Inga snubber-filter vid likriktaren?

Nej, nu är nätdelen byggd utan snubbers.
Jag använde snabba dioder och då kan tydligen snubbers ge mer skräp, läste jag... :)

Erik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-14 16:33

OK :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Föregående

Återgå till DIY-forum