F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 12:23

meanmachine!

Kan du konkritisera dig lite. Du slänger bara ur dig att du känner dig påhoppad av nån sorts vänsterfallang i LTS. Vilka tillhör vänsterfallangen och hur ser vänstervridna påhopp från LTS ut?

Jag tycker istället att du vräker ur dig subjektiva och upplevda saker som nån sorts allmänlikgiltig sanning. Är du gud?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-14 12:27

Tror vi lämnar politik och religion åt sidan.. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-14 12:29

En reflektion från en enkel moderator;

Vore det inte bättre att debattera och diskutera än att driva förhör om LTS anseende?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 12:31

Jag vill bara veta om han är Gud. Om så är fallet så skall jag inte argumentera mer. Då finns det ju de som anser honom allsmäktig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 12:33

Vore ju bra om jag var Gud fast detta visade ju Burce almighty att fallet inte var.
Nej jag gör mig oförstående bara. Inte inom LTS men bland vissa anhängare. Jag tycker ni på LTS är betydligt mer ödmjuk och trevlig än jag kunde ana vilket är bra. Jag missanvänder ordet LTS och ber om ursäkt för detta. Har bara fått så mycket styrk på olika forum samt andra sammanhang. Är glad för olika i denna tråd som på ett seriöst och sakligt sätt bemött mig trotts mina uppenbara sätt att skapa bråk.
Tack för det. Observera VISSA har varit saklig och bevisat prov på bra omdömer du är på slutet en av dem KK.

Men kolla på subjektivistens inlägg det är ju sådana som får LTS att bli sektstämplad av många människor. Helt britande respekt och eg bara korkat. Jag har lagt mig på en lägre nivå för att få fram sådant här för att kunna göra en som är kunniga och duktiga och sjyssta uppmärksamma på sådant som skapar motsättningar för er verksamhet.

Men i övrigt har jag haft mycket roligt läsing på denna tråd.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 12:34

Bra igen Vee-eight du är ett föredomme för moderatorer på alla forum. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-14 12:36

meanmachine skrev:Vore ju bra om jag var Gud fast detta visade ju Burce almighty att fallet inte var.
Nej jag gör mig oförstående bara. Inte inom LTS men bland vissa anhängare. Jag tycker ni på LTS är betydligt mer ödmjuk och trevlig än jag kunde ana vilket är bra. Jag missanvänder ordet LTS och ber om ursäkt för detta. Har bara fått så mycket styrk på olika forum samt andra sammanhang. Är glad för olika i denna tråd som på ett seriöst och sakligt sätt bemött mig trotts mina uppenbara sätt att skapa bråk.
Tack för det. Observera VISSA har varit saklig och bevisat prov på bra omdömer du är på slutet en av dem KK.

Men kolla på subjektivistens inlägg det är ju sådana som får LTS att bli sektstämplad av många människor. Helt britande respekt och eg bara korkat. Jag har lagt mig på en lägre nivå för att få fram sådant här för att kunna göra en som är kunniga och duktiga och sjyssta uppmärksamma på sådant som skapar motsättningar för er verksamhet.

Men i övrigt har jag haft mycket roligt läsing på denna tråd.

Trevligt! :D

Vad är dina insikter och lärdomar efter 13 sidor?
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 12:42

meanmachine skrev:Vore ju bra om jag var Gud fast detta visade ju Burce almighty att fallet inte var.
Nej jag gör mig oförstående bara. Inte inom LTS men bland vissa anhängare. Jag tycker ni på LTS är betydligt mer ödmjuk och trevlig än jag kunde ana vilket är bra.
Bra. Tack för det klargörandet. Det är nog så att många LTS-killar och tjejer är lite trötta på just det. Vi vill ju inget annat än att alla skall gilla det här med ljudåtergivning och ordnar aktiviteter, föreläsningar och testar lite (mycket mindre än vi önskade). Vi svarar gärna på frågor om de ställs för att man är intresserad eller vill veta, efter bästa förmåga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 12:47

Svantes konstlast.

Lägst impedans 2.4ohm vid 2570Hz.
Obs att spolarnas resistans inte är inräknad i simuleringen.

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-14 12:57

Bill50x skrev:Känner mig förbigången, jag har faktiskt också kommit med en sakinvändning :-)

Det är ingen "magkänsla" hos mig när jag påstår att man inte kan urskilja förändringar som ligger under den använda testanläggningens prestanda. Det är pga ett teoretiskt resonemang som jag försåker påvisa svagheter i f/e-lyssningen. Jag säger inte att metoden är kass men att den har sina begränsningar.

/ B

Och du har fel. Din invändning bygger på en tanke som jag tycker liknar Zenons sköldpadda. Du verkar ha hamnat i "infinite regression". Du för ett logiskt resonemang som bygger på felaktiga förutsättningar men som du inte kan kommar runt mentalt och som motsägs av empiriska fakta. Inom vida gränser har du givetvis rätt men inte i en rimlig praktik - vore det som du tänker skulle man inte överhuvudtaget kunna iterera sig fram till bättre och bättre anläggningar. Men det kan man.

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 13:00

Dahlqvist skrev: - vore det som du tänker skulle man inte överhuvudtaget kunna iterera sig fram till bättre och bättre anläggningar. Men det kan man.

/D

Vad är då definitionen på "bättre" i det här fallet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 13:01

Flint
fasvridningen? besvärlig samtidigt?
Fast skulle man int kunnat få tänkt sig lite lägre impedans i basen? I dom register som drar verkligen ström <100Hz normalt sätt ser det ju inte särskilt svårt ut. Ser det inte ut som en ganska (för) snäll högtalare?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 13:05

Fast behöver vi en konstlast till egentligen?
Är det någon som tycker att det är fel på LTS lasten?
Jag känner större behov av en relägrunk med läge A<>B och "lite" justeringsmöjligheter för kanalbalans.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 13:06

Harryup skrev:Fast behöver vi en konstlast till egentligen?
Jag känner större behov av en relägrunk med läge A<>B och "lite" justeringsmöjligheter för kanalbalans.

Det är svårt att koppla in ett slutstegs utgång till en lågnivåingång....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-14 13:08

Bill50x skrev:Tänk dig att ett scenario som bygger på att en komplett analog rörförstärkaranläggning där man spelar goda vinyler tillika inspelade med rörelektronik osv. Tänk dig att man i en kedja bestående av rimligt goda transistorsteg kopplar in tex rörslutsteget i denna kedja. OM det skulle finnas något "det" som denna rörförstärkare kan förmedla, men som inte transistorstegen kan, hur ska du då kunna detektera det i en F/E-test? Det enda du kommer höra är de färgningar som rörsteget ev bidrar med, men de positiva sidorna kommer du aldrig uppleva.

Det där förstod jag ärligt talat inte. "Färgningarna" är ju det positiva man är ute efter. Släng in transistorförstärkaren i röranläggningen, koppla in rörslutsteget med konstlast och ser om det blir bättre Efter än Före. Blir det så, behåll rörslutsteget.

/D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 13:09

Åter igen. Skilj på Äpplen och Päron! F/E är inte synonym med transparens!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 13:09

Harryup

Fas. Tippar att man får utgå från 180grader och räkna uppåt och neråt från det.

Bild

Ström vid 40V in. 266W / 6ohm.

Bild
Senast redigerad av Flint 2007-03-14 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-14 13:11

Flint skrev:
Dahlqvist skrev: - vore det som du tänker skulle man inte överhuvudtaget kunna iterera sig fram till bättre och bättre anläggningar. Men det kan man.

/D

Vad är då definitionen på "bättre" i det här fallet.

Vettig fråga. Mindre och mindre olinjär, alltså "bättre" enligt LTS nomenklatur. Att jag använder "bättre" i den meningen faller tillbaka på det som Bill50x framfört och att man inte kan detektera förändringar under systemets "störgräns".

/D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 13:17

tvett skrev:
Harryup skrev:Fast behöver vi en konstlast till egentligen?

Det är svårt att koppla in ett slutstegs utgång till en lågnivåingång....

Vill man förstå så gör man det. Klart att det ingår i en färdig grunk.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 13:19

Harryup skrev:Vill man förstå så gör man det. Klart att det ingår i en färdig grunk.

Missade "till" i det du sa, ursäkta :oops:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 13:21

inge fara Tvett

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 13:29

Svante.
Skulle man inte kunna göra en konstlast i form av en gyrator istället, för att slippa de stora mekaniska spolarna?
Senast redigerad av Flint 2007-03-14 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 13:41

Bill50x skrev:
solidstate skrev:Bill50x invändning mot F/E-lyssning tycks snarare vara en invändning mot vanlig lyssning. Där begränsar ju övrig utrustning i hög grad vilka slutsatser som kan dras. Med F/E-lyssning är det ju skillnaderna man lyssnar efter, och sådana går ju att höra långt under grundfärgningsnivån i anläggningen. Det är väl just därför metoden är så bra.

Nejdå, inte alls. "Vanlig lyssning" har sina för- och nackdelar. Precis som F/E-lyssning.

F/E-lyssning får inte disken diskad, ej heller besvarar den frågan om just du gillar en specifik färgning. Till på köpet blir inte maten godare av att en förstärkare har F/E-lyssnas.

Så visst, det kanske kan kallas nackdelar? Tycker dock att du bör döma F/E-lyssning efter de anspråk som gjorts, och om jag förstått det rätt avser den testmetoden bara att ge svar på om en apparat färgar, och om så, hur den färgar.

Bill50x skrev:Tänk dig att ett scenario som bygger på att en komplett analog rörförstärkaranläggning där man spelar goda vinyler tillika inspelade med rörelektronik osv. Tänk dig att man i en kedja bestående av rimligt goda transistorsteg kopplar in tex rörslutsteget i denna kedja. OM det skulle finnas något "det" som denna rörförstärkare kan förmedla, men som inte transistorstegen kan, hur ska du då kunna detektera det i en F/E-test?

Nu tror jag bestämt att du missat syftet med F/E-lyssning. Det går inte ut på att undersöka vad en apparat förmedlar i förhållande till en annan. Hela poängen är ju att det är en absolut testmedtod som jämför testobjektet med några millimeter koppartråd.

Sen tror jag att din bild av hur förstärkare beter sig är lite originell också. De fel och färgningar som apparater uppvisar är ju nästan alltid grader av påverkan. Inte att en sak eller känsla i en inspelning försvinner.

Om rörförstärkaren "förmedlar något genom att färga" så kommer det att komma fram. Om rörförstärkaren "förmedlar något genom att INTE färga" kommer denna egenskap INTE att komma fram i F/E-lyssningen, och det är ju ett tecken på just att apparaten inte färgar. :D

Misjen ackåmplisjd! 8)

Bill50x skrev:Det enda du kommer höra är de färgningar som rörsteget ev bidrar med, men de positiva sidorna kommer du aldrig uppleva.

Jag tror du måste revidera din bild av vad hifi är och betyder, innan det går att diskutera den här saken på ett enkelt sätt. Att inte färga (alltså det man inte kommer att uppleva/märka i F/E-lyssningen) ÄR ju det positiva med apparaten!

Det är ju drömscenariot i en F/E-lyssning att inte "upptäcka" något alls, eftersom det som man upptäcker i en F/E-lyssning är färgningar. 8)

Bill50x skrev:Haka inte upp dig på rör och färgningar, ovanstående är bara ett exempel. Man kan lika gärna diskutera dist, frekvensomfång eller liknande.

Nåja, några av de orden du använde måste jag väl på ta fasta på i varje fall? Annars blir det svårt att svara. :D Ditt färgning tolkade jag som vad som helst som ändrar ljudet, exempelvis dist frekvensomfång eller något annat. Hoppad det är vad du menade.

Bill50x skrev:Jag tycker F/E-lyssning är en bra metod att testa på om än ganska krånglig och krävande för en normal hemmalyssnare. Jag menar dock att den inte alls kan ersätta alla andra tester eller att den är alldeles felfri.

Jag håller med om att det är en krånglig (väldigt krånglig till och med) metod att syssla med själv. Tror å andra sidan inte att LTS menat att folk skall behöva göra det heller. Har uppfattat att de snarare gör F/E-lyssningar för att folk skall slippa göra det hemma. :D

Tror inte heller att LTS påstått att en F/E-lyssning kan ersätta andra tester. F/E-lyssning kan inte svara på frågan om hur en apparat passar i just din anläggning och med just dina skivor i förhållande till din smak. Ej heller kan den svara på frågan om vad som orsakar den eventuella färgning som F/E-lyssningen dtekterat. För sådant behöver man ta till mätningar, så visst har du rätt i att F/E-lyssning inte ersätter alla andra tester. Man F/E-lyssnar ju bara som indikation. För konstruktören är det nödvädigt att mäta en massa också.

F/E-lyssning kan bara ge ett svar på om en apparat färgar, och isåfall ungefär hur denna eller dessa färgningar låter! :D

Om du inte vet hur de apparater som just du redan har färgar kan det nog vara svårt att lista ut hur kombinationen låter. Den som vill kombinera ihop färgande apparater med hjälp av subjektiva metoder har nog väldigt lite nytta av att få veta vad LTS kommit fram till i en F/E-lyssning. Men å andra sidan ingen skada av det heller.

Därför tror jag att LTS förespråkar att så många apparater i kedjan som möjligt skall färga så lite som möjligt, men även det gäller förstås med en reservation: Det gäller bara den som verkligen vill ta del av sina skivor så korrekt som möjligt. Den som mera är ute efter en subjektiv upplevelse kan lika gärna använda andra metoder - även om jag inte utesluter att en kedja bestående av idel välpresterande apparater i F/E-lyssning, kan ge den största upplevelsen. Men det är förstås svårt att bevisa att så blir fallet. Ännu svårare är det att bevisa att alla som jämför kommer att tycka så. Det faller ju på Samuel Johnsons gamla tes. 8)

/SS
Senast redigerad av solidstate_inaktiverad 2007-03-14 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-14 13:41

Rickard skrev:Det vore trevligt om du gjorde en presentationstråd där du kanske kunde berätta om dig själv och din anläggning, så som de flesta andra av oss gjort.

När jag googlade på "MR-välljud" hittade jag detta galleri på Minhembio:
http://www.minhembio.com/mr-välljud
...perspektiv...

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 13:48

Flint skrev:Svantes konstlast.

Lägst impedans 2.4ohm vid 2570Hz.
Obs att spolarnas resistans inte är inräknad i simuleringen.

Bild

Det där påminner nog rätt mycket om LTS's konstlast, impedansen alltså, inte kopplingen. Fast den är nog lite olinjär också, för att vara helt som en högtalare.

Är det någon som har schema på LTS-konstlasten?

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 13:49

Hmmm avslöjad då eller ?

Kul att man skapade intressa iaf 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-14 13:50

solidstate skrev:Är det någon som har schema på LTS-konstlasten?

/SS

Vet inte vad du har sett, men det enda jag har är denna artikel.
Senast redigerad av Almen 2007-03-14 13:55, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 13:52

Jo, där fanns ju ett schema!

Kan Flint simulera?

Flint skrev:Svante.
Skulle man inte kunna göra en konstlast i form av en gyrator istället, för att slippa de stora mekaniska spolarna?

Då behöver det vara en effektgyrator, alltså uppbyggd runt ett stort slutsteg. Ett med en uteffekt avsevärt större än den förstärkare man vill belasta.

Det är nog ingen bra ide.

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 13:58

Grön = Svantes nya förslag
Gul = LTS "standard"

Bild
Senast redigerad av Flint 2007-03-14 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 14:01

Du är imponerande snabb!

Vad menas med "ny"? LTS har väl bara använt en konstlast, eller?

Det ser ut som om LTS-konstlasten utsätter förstärkaren för värre fasvinklar, men mindre lågimpedivitet. Undrar varför din simulering inte ger samma kurva som den i artikeln?

Är du säker på att alla komponenter fått rätt värde i din inmatning?

/SS
Senast redigerad av solidstate_inaktiverad 2007-03-14 14:08, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi