Ja, hörni, nu hoppar jag in så får vi se om några frågetecken raknar.
Dämpfaktor:
Som jag skrev i nån anna tråd nyligen så är det bara ett dumt sätt att uttrycka utresistans på en förstärkare. Så om man har en dämpfaktor på 1000 för en 8 ohms högtalare betyder det att utresistansen på förstärkaren är 0.008 ohm. Uttryckt på det sättet är det uppenbart att 100 eller 1000 i dämpfaktor ger i stort sett samma resultat. Speciellt som en kabelresistans gärna blir någon tiondels ohm, eller att talspoleresistansen stiger med 0.008 ohm om temperaturen stiger med 0.3 grader.
Seriekoppling:
Jag hör alltsomoftast att man inte ska serikoppla element för att de då kommer i serie med en varierande impedans. Nu är inte det nåt större problem, om högtalarna är likadana, eftersom precis hälften av spänningen måste hamna över var och en av högtalarna. Vilken skulle få mest om de är lika? Om högtalarna är lite olika gör det inte så hemskt mycket heller, det betyder bara att den ena högtalaren får en gnutta mer spänning än den andra, men summan av de två akustiska signalerna blir ändå 1. Jämför resonemangen med seriefilter.
Blev ni någe klokare?