Vad skulle kunna ersätta mina NAD S200 ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-27 23:25

Ja, hörni, nu hoppar jag in så får vi se om några frågetecken raknar.

Dämpfaktor:
Som jag skrev i nån anna tråd nyligen så är det bara ett dumt sätt att uttrycka utresistans på en förstärkare. Så om man har en dämpfaktor på 1000 för en 8 ohms högtalare betyder det att utresistansen på förstärkaren är 0.008 ohm. Uttryckt på det sättet är det uppenbart att 100 eller 1000 i dämpfaktor ger i stort sett samma resultat. Speciellt som en kabelresistans gärna blir någon tiondels ohm, eller att talspoleresistansen stiger med 0.008 ohm om temperaturen stiger med 0.3 grader.

Seriekoppling:
Jag hör alltsomoftast att man inte ska serikoppla element för att de då kommer i serie med en varierande impedans. Nu är inte det nåt större problem, om högtalarna är likadana, eftersom precis hälften av spänningen måste hamna över var och en av högtalarna. Vilken skulle få mest om de är lika? Om högtalarna är lite olika gör det inte så hemskt mycket heller, det betyder bara att den ena högtalaren får en gnutta mer spänning än den andra, men summan av de två akustiska signalerna blir ändå 1. Jämför resonemangen med seriefilter.

Blev ni någe klokare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-28 00:44

jaha, nja jag förstår inte riktigt det dära med varför man inte
skulle kuna seriekoppla, det finns väl massor med konstruktioner
där man gjort så...

hmm

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-28 12:02

Svante skrev:Ja, hörni, nu hoppar jag in så får vi se om några frågetecken raknar.

Seriekoppling:
Jag hör alltsomoftast att man inte ska serikoppla element för att de då kommer i serie med en varierande impedans. Nu är inte det nåt större problem, om högtalarna är likadana, eftersom precis hälften av spänningen måste hamna över var och en av högtalarna. Vilken skulle få mest om de är lika? Om högtalarna är lite olika gör det inte så hemskt mycket heller, det betyder bara att den ena högtalaren får en gnutta mer spänning än den andra, men summan av de två akustiska signalerna blir ändå 1. Jämför resonemangen med seriefilter.

Blev ni någe klokare?

Ja, jag blev det iallafall eftersom jag tidigare i tråden varit inne och varit frågande inför just detta. Men det var värst vad du väntade innan du kom och redde ut begreppen, Svante. :) Men jag undrar: om vi får en impedanstinducerad assymetrisk störning (alltså i ett element), kommer då denna att helt kompenseras akustiskt av det andra elementet genom att den distortionen reduceras med hälften i det ena elementet och kompenseras av distortion i motsatt fas i det andra elementet? (En olinjär impedanskurva kan ju kräva distorderad ström för att spänningen skall förbli distortionsfri. ) Jag förutsätter alltså här att elementen är av samma typ men inte helt identiska dynamiskt.

Undrar,

Dahlqvist

PS. Ursäkta NN att jag knyckte din tråd lite. Skall bara bli detta inlägg dock. :oops: DS
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-28 15:34

Nja, jag tror knappast att en olinjäritet i det ena elementets fjädring tex skulle ordnas automagiskt av det andra (felfria) elementet, bara för att det induceras motemker från det dåliga elementet. Den elektriska impedansen består ju inte bara av den del som motsvarar mekanisk fjädring utan även annat. Men utan att ha gjort någon djuplodning i detta tar jag mig nog friheten att tro att i den mån sådana effekter "läcker över" till det andra elementet via det elektriska, så motverkar det nog distorsionen.

Men, hur det än är med detta, så är effekterna små om elementen är (nästan) likadana.

Sorry att jag kom sent, jag hittade inte hit, men så har mitt lokalsinne alltid varit dåligt... :-)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-29 13:06

Jag har inget emot att ni diskuterar!
Jag försöker förstå vad som skulle vara problemet
i en identisk låda och två identiska element
eller flera..

..som är paralell och seriekopplade i etapper

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-03-30 22:25

AKSA?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-31 10:41

vad då?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-30 23:50

KOLLA,
denna gamla tråd är lite sådär komiskt NN-galet rolig !!

Alla tycker NN är lite smågalen, fast inte A* då, vi stryker
ju som katten kring het gröt helatiden när det gäller förkärleken
till det extrema i HIFIVÄRLDEN !! :D

8O :?
NN

Föregående

Återgå till Generellt om hifi