För en tid sedan var jag på konsert i Göteborg. "Magical box" hette konserten och det var ett (kanadensiskt?) band som framförde den utökade versionen ur Magical boxturnén på mitten av -70-talet. Det mesta från Foxtrot och Selling England och litet grand från Nursery. Extranumret var the Knife. Bandet var sminkat som Genesis på den tiden och instrument, rekvisita och kostymer var enligt uppgift orginal. Allt mellansnack och skådespeleri var också orginal.
Dessutom var flera av bandmedlemmarna väldigt lika sina föreblider. Och det lät precis som Genesis. Rösterna var ruggigt lika. Först trodde jag bara att det var "Gabriel" som lyckades härma på pricken, men när "Collin" lämnade trummorna i "More foole mee" och sjöng ensam till "Hackets" gitarr, så undrade man om det inte var dubbat.
Alldeles i början av konserten tyckte jag att det verkade litet tramsigt. Att kopiera allting så rätt av, men redan efter någon låt gav jag mig hän fullständigt. Musiken är ju (naturligtvis) alldeles strålande och grabbarna gjorde det hela så fantastiskt bra att man fullständigt blev förflyttad till mitten av -70-talet.
Jag var alldeles salig i flera veckor efteråt!
Hälsn. Michael