Genesis - fasen vad bra de var en gång i tiden

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Genesis - fasen vad bra de var en gång i tiden

Inläggav Almen » 2007-03-13 19:39

Denna video är från typ 1972, och jag tror det är Belgisk TV som spelade in. Och det här var ändå innan de gjorde sina allra bästa grejor! Ståpäls i klimax på slutet. 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

andy48

Inläggav andy48 » 2007-03-14 14:31

Visst var de bra, tycker faktiskt att de var som bäst första halvan av sjuttitalet fram till och med "A trick of the tail". Därefter förlorade de sin experimentlusta och blev mer "mainstream".

Om jag skall försöka välja en favoritplatta ligger nog "Selling England by the pound" bäst till.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-14 17:51

Det är nog konsensus bland Genesis-konässörerna. Foxtrot/Selling/Lamb är ju en trio som inte går av för hackor.

Det är bara Patrick Bateman och liknande som föredrar sena Genesis... :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-14 19:20

Almen skrev:Det är bara Patrick Bateman och liknande som föredrar sena Genesis... :D

Och han verkade ju vara frisk...

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-03-14 22:36

Och nu kommer de på SACD i flerkanal med tillhörande DVD. Mycket trevligt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 11:37

Jepp, tänkte beställa i alla fall Trick of a Tail och kanske Wind and Wuthering till att börja med. Dröjer ju ett år innan 70-talsproduktionen släpps...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-05-10 18:12

Jepp fast jag gillar dem även med Collins vid rodret. Mainstream? Tja lite grann men lyssna på Duke skivan(speciellt då Guide vocal och Dukes travelling), senare kom låten Abacab som visserligen låter lilte tunnt på skivan men live är den mäktig. Och senare har vi från mamaskivan Home by the sea

Ja Genesis hade många guldkorn efteråt också

Och ja, jag är frisk :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-12 07:50

För en tid sedan var jag på konsert i Göteborg. "Magical box" hette konserten och det var ett (kanadensiskt?) band som framförde den utökade versionen ur Magical boxturnén på mitten av -70-talet. Det mesta från Foxtrot och Selling England och litet grand från Nursery. Extranumret var the Knife. Bandet var sminkat som Genesis på den tiden och instrument, rekvisita och kostymer var enligt uppgift orginal. Allt mellansnack och skådespeleri var också orginal.

Dessutom var flera av bandmedlemmarna väldigt lika sina föreblider. Och det lät precis som Genesis. Rösterna var ruggigt lika. Först trodde jag bara att det var "Gabriel" som lyckades härma på pricken, men när "Collin" lämnade trummorna i "More foole mee" och sjöng ensam till "Hackets" gitarr, så undrade man om det inte var dubbat.

Alldeles i början av konserten tyckte jag att det verkade litet tramsigt. Att kopiera allting så rätt av, men redan efter någon låt gav jag mig hän fullständigt. Musiken är ju (naturligtvis) alldeles strålande och grabbarna gjorde det hela så fantastiskt bra att man fullständigt blev förflyttad till mitten av -70-talet.

Jag var alldeles salig i flera veckor efteråt! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-25 10:51

MichaelG: Jag ångrar nu att jag inte passade på att se Musical Box (heter de, va?). Kände också som du att det var litet larvigt, men inser nu att det nog hade varit väldigt kul.

Här litet mer av original-Genesis, typ 1973: Dancing with the Moonlit Knight

Och från 1977, sans Gabriel: Firth of Fifth

Notera drumduetten mellan Phil Collins och Chester Thompson under synthsolot. :o

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-05-25 13:02

Varför var det ingen som berättade om Musical Box innan? Jag hade med glädje satt mig på tåget, parkerat mig i bistrovagnen och beställt in en pava rött och en chokladmuffin. Nu fick jag läsa om fenomenet i tidningen dagen efter. Det låter som om Musical Box-konceptet smäller högre än Elvis på storbildsskärm, även om det fungerade bättre än väntat. Under alla omständigheter: MichaelG är att gratulera!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-25 14:07

Almen; Naturligtvis var det "Musical box". (Magical var det väl mystery touren som var.)

Jag hade själv ingen aning om detta förrän ett par timmar innan konserten. En kompis ringde och sa att han hade en biljett över. Jag hade planerat en mysig hemmakväll med familjen och var litet i valet och kvalet. Men min kära hustru tyckte att jag absolut skulle gå. Tänk vad jag skulle ångra mig annars. Och tänk vad rätt hon hade (igen).

Pekka; Tack för gratulationen!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-25 19:14

Har inte fastnat för dom än, men har ju mest hört dom nyare sakerna. Ska försöka göra en djupdykning i dom äldre sakerna snart.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-05-25 21:00

Har alltid haft ett gott förhållande till Daryl Stuermer, som spelade med på livespelningar med Genesis, jag tror från början på -80 talet.
Han har släppt en del egna skivor och nu även en 2007 som heter Go.
Har bara lyssnat på smakprov från den men har beställt den då smakproven var helt i min smak.

Användarvisningsbild
Handsken

Inläggav Handsken » 2007-05-25 22:10

Är det ingen som skall åka till Danmark eller Finland och se Genesis i sommar???
Självkart Danmark för min del. Köpte plåtar för 650:- styck från en kille som fick ett ryck att åka till Grekland (!?) med sin flickvän istället!!
Vad är Genesis mot en flickvän??
Through The Corridors (Oh Shit Me)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-25 22:12

Handsken skrev:Vad är Genesis mot en flickvän??

Allt! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Musikstugan