F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 17:42

Flint skrev:solidstate
Det är så jag tror att de två lägren fungerar. Vad vi sätter som referens. Jag hör kanske till dom som säger att F är transistorläget och E det rätta och naturliga när jag f/e-kör mina rör. Tippar det.

Visst, men det lustiga var ju att han inte kunde förstå att alla de där transistorerna som han bestämt sig för att han inte gillade, ju var med i signalvägen hela tiden! 8)

Den enda som i verkligheten hände när han "hörde att de kopplades bort och ersattes av en bättre rörelektrinik", var ju att rörelektroniken adderades så att den kunde tillföra sin färgning. :D

Jag som var med förstår dock hur det kan vara svårt att tro det man hör ibland. Denna gång var en sådan gång. Känslan man fick (på vissa inspelningar) var verkligen att musiken var tredimensionell och plastisk, men att det förlorade dessa egenskaper när Toban togs bort ur signalvägen. Att detta berodde på en "effektkrets" adderade färgningar var svårt att fatta att det var möjligt på hörselintrycket allena. Man måste kanske ibland veta för att kunna tro. Öronen sa att kedjan befriades från en färgning genom att koppla förbi något illaljudande, som gjorde att det lät platt och kantigt i läge F. Ögonen berättade dock (om man tittade på hur det var kopplat och försökte förstå implikationen) att så faktiskt inte var fallet.

/SS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 17:45

Harryup skrev:Det handlar inte för mig om att den eller den apparaten låter så bra att den borde vara med.
Snarare handlar det om att jag tycker det är lite konstigt att i princip inga apparater i produktion klämmer in sig på listan.
Ingen som tycker att det vore trevligt om inte branschen går bakåt? Ingen som undrar varför leverantörer som bevisligen gör en ganska så perfekt apparat tar den ur produktion?

Att inte fler nya är med kan ju beror på att jag tror inte det är massa tillverkare som skickar provex till LTS för test. Eftersom det är idelt arbete så är det svårt att få in massa nya, och dyra, apparater för tester på sin fritid.

För det andra, kolla på alla trådar om loudness war. Att branscher kan gå bakåt lr åt fel håll är ju absolut inget nytt. Idag har vi fullt med ny bra teknik, men vi har sämre ljud generellt än...30-talet?

Så, varför släpper Sony en CD med musik som är helt förstörd? Jo, för flera vill ha det så. Samma med hifi. Om ingen vilja ha färgade apparater, så hade man inte tillverkat det heller.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 17:46

solidstate skrev:
Flint skrev:solidstate
Det är så jag tror att de två lägren fungerar. Vad vi sätter som referens. Jag hör kanske till dom som säger att F är transistorläget och E det rätta och naturliga när jag f/e-kör mina rör. Tippar det.

Visst, men det lustiga var ju att han inte kunde förstå att alla de där transistorerna som han bestämt sig för att han inte gillade, ju var med i signalvägen hela tiden! 8)

Den enda som i verkligheten hände när han "hörde att de kopplades bort och ersattes av en bättre rörelektrinik", var ju att rörelektroniken adderades så att den kunde tillföra sin färgning. :D

Jag som var med förstår dock hur det kan vara svårt att tro det man hör ibland. Denna gång var en sådan gång. Känslan man fick (på vissa inspelningar) var verkligen att musiken var tredimensionell och plastisk, men att det förlorade dessa egenskaper när Toban togs bort ur signalvägen. Att detta berodde på en "effektkrets" adderade färgningar var svårt att fatta att det var möjligt på hörselintrycket allena. Man måste kanske ibland veta för att kunna tro. Öronen sa att kedjan befriades från en färgning genom att koppla förbi något illaljudande, som gjorde att det lät platt och kantigt i läge F. Ögonen berättade dock (om man tittade på hur det var kopplat och försökte förstå implikationen) att så faktiskt inte var fallet.

/SS

Vilket jag tror är förklaringen till att vissa tycker att LTS rekommenderade prylar låter lite tråkigt.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 17:46

Ja jäsiken.

/SS

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-14 17:47

Fem inlägg så är Mayro tillbaka.... :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 17:48

Rookie skrev:Fem inlägg så är Mayro tillbaka.... :lol:

Något fel i det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 17:49

Hej Mayro!

Mayro skrev:jaja.. Tråden går bara runt i samma spår. Så den leder inge vidare..
Det var förväntat.
Mayro skrev:Allt man gör är att stå i försvar med taggarna utåt..
jag anser verkligen FE testen orimlig i sina resultat. Jag anser den ej undersökt av opartiska på opartisk plats..
Det kan ju vara så att du har fel, och då är det väl inte underliggt att du får motargument.

förklara gärna på vilket sätt Johan Lindroos, Morello, Ingvar Öhman och Svante med flera personligen tjänat, eller hur föreningen tjänat på de utförda testerna. Du har just anklagat dem för medvetet bedrägeri.

Testerna har utförts under de bästa förutsättningarna föreningen kunnar åstakomma så vitt jag vet.

Kan du bevisa att de agerat brottligt och är lögnaktiga tjyvar så skall jag gå ur LTS. I annat fall kanske du skall be pojkarna om ursäkt.
Mayro skrev:Dessutom anser jag det tjäna LTS OM man öppnar upp nu äntligen så mer luft o ljus inkommer.. Som det är just nu och bakåt anses föreningen rent av endast i stort sett vara sektbetonad i stället för en förening för delande av hifiskoj med mer teknisk grund men ändå glatt sprittande av subjektiva skoj ...
LTS är en förening och det står i föreningens stadgar vad föreningens syfte är. Läs dem.
Mayro skrev:En suspekt förening av folk som inte klarar att umgås med andra än sina likar......
Det vi har gemensamt är att vi tror på objektiva och vetenskapliga utvärderingsmetoder. Däremot finns det massa medlemmar som har subjektiva önskemål på sin ljudåtergivning och då gärna överdrivet med djupbas :) Det vi alla har gemensamt är att vi inte tror på hokus-pokus.

Lite tråkigt att du anser att mina vänner är brottlingar, men om du har rätt så skall jag genast sluta umgås med dem.

Väntar på svar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-14 17:51

Flint skrev:

Något fel i det?
Titta, du fick också skriva ett inlägg som var OT - igen :)

Slut OT

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-14 17:58

Flint skrev:

Något fel i det?

Inte om man gillar rundgång.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-14 17:58

meanmachine skrev: men är emot när man höjer upp något till alena rådande rätt.

Ber om ursäkt för det gravt klippta citatet, men det kanske kan hjälpa till med förståelsen för det nedan.

meanmachine och mayro:

Säg att man lyckas tillverka ett helt transparent försteg. Det släpper igenom signalen, utan att lägga till eller dra ifrån något. När du vrider på volymratten, är just volymen det enda som förändras.

OK, att vi tänker oss ett sådant försteg?

Så går man ut och säger att: Detta försteg kommer att återge musiken från CD-spelaren till slutsteget helt perfekt, och helt utan förvrängning. Det är en perfekt återgivningsapparatur!

Påståendet ovan är ju då sant. Eller hur?

Sedan stoppar du in försteget i din anläggning. Du tycker att det låter svintrist! Det är också sant. Eller hur?

Dessutom är försteget fult och konstruerat för 20 år sedan. Det är en gammal apparat, som knappt går att få tag på. Även detta påstående är sant. Eller hur?

Nu kommer kärnfrågan i inlägget. Finns det något motsatsförhållande i de tre påståendena?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 18:02

Nä, så kan det ju bli.

Beroende på resten av anläggningen (och skivorna) exempelvis.

Det är då man får ta ställning till om man skall ge sig på resten av anläggningen, eller om man föredrar att välja ett försteg som "passar bättre in" i den anläggning man redan har.

Ju mer man vet om F/E-lyssning, desto lättare är det att ta ställning till frågan, och göra ett val som man inte kommer att ångra. Jag säger inte att det är givet vilket val man gör. Tror det kan bero på hur man är som person, och att alla val kan vara rätt. Med kunskap är det lättare att göra ett val som är rätt för en själv.

Personligen föredrar jag till exempelvis stora snygga färgningar framför mindre men fula. Det är mitt val och ingen skall komma och säga att jag väljer fel bara för att jag hellre har en stor snygg färgning framför en mindre men ful! Jag bestämmer vad som är viktigt för mig. 8)

/SS
Senast redigerad av solidstate_inaktiverad 2007-03-14 18:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 18:02

Bra inlägg Lasselite..

väntar med spänning. Ska hoppa på ett ben och ropa "kukellikuuu" om du får ett sakligt bemötande.

Snälla Mayro och meanmachine... förvåna oss nu! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-14 18:04

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Det handlar inte för mig om att den eller den apparaten låter så bra att den borde vara med.
Snarare handlar det om att jag tycker det är lite konstigt att i princip inga apparater i produktion klämmer in sig på listan.
Ingen som tycker att det vore trevligt om inte branschen går bakåt? Ingen som undrar varför leverantörer som bevisligen gör en ganska så perfekt apparat tar den ur produktion?

Att inte fler nya är med kan ju beror på att jag tror inte det är massa tillverkare som skickar provex till LTS för test. Eftersom det är idelt arbete så är det svårt att få in massa nya, och dyra, apparater för tester på sin fritid.

För det andra, kolla på alla trådar om loudness war. Att branscher kan gå bakåt lr åt fel håll är ju absolut inget nytt. Idag har vi fullt med ny bra teknik, men vi har sämre ljud generellt än...30-talet?

Så, varför släpper Sony en CD med musik som är helt förstörd? Jo, för flera vill ha det så. Samma med hifi. Om ingen vilja ha färgade apparater, så hade man inte tillverkat det heller.

Jag skulle snarare tippa på att eftersom LTS listan ser ut som den gör så släpper "ingen" leverantör utom HIFI klubben apparater för test till LTS. Annat än i undantagsfall. Listan ser inte modern ut och en testmetod som bara godkänner "utgångna" apparater kan nog dom flesta aktiva leverantörer känna ett visst motstånd till.

Att du säger att människor vill ha musik som är helt förstörd är klart nedvärderande mot vanliga männisikor. Dom vet inte vad dom kan kräva i denna fråga, och dom flesta tycker inte ens att det är något fel på musiken oavsett vad det beror på.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 18:07

Det vore lustigt om en testmetod hade någon inbyggd mekanism som gjorde att den bara godkände utgångna apparater. :D

Tror nog snarare att de har blivit utgångna, genom att det har gått tid efter det att F/E-lyssningen gjordes. 8)

/SS

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 18:08

Nu kommer kärnfrågan i inlägget. Finns det något motsatsförhållande i de tre påståendena?

Absolut inte men för övrigt har jag världens fulaste försteg. Perreaux sm6
Sen älskar jag vintage har massor av gamla prylar som ju är skoj. Så räkna inte in mig snobberiet även om jag argumenterat åt det hållet.

Men visst har du rätt i ditt påstående. Hade SC--9 som ju är ett bra försteg men upplevde tex perreaux som större och mer detaljrik osv men detta helt subjektivt.
Kan ju bero på skicket på mitt sc9 det är ju gammalt och elyter ålsras ju samt pottar och kan ge sämre ljud med tiden så :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 18:08

Harryup skrev:Jag skulle snarare tippa på att eftersom LTS listan ser ut som den gör så släpper "ingen" leverantör utom HIFI klubben apparater för test till LTS. Annat än i undantagsfall. Listan ser inte modern ut och en testmetod som bara godkänner "utgångna" apparater kan nog dom flesta aktiva leverantörer känna ett visst motstånd till.

Att du säger att människor vill ha musik som är helt förstörd är klart nedvärderande mot vanliga männisikor. Dom vet inte vad dom kan kräva i denna fråga, och dom flesta tycker inte ens att det är något fel på musiken oavsett vad det beror på.

Testmetoden godkänner INTE bara utgångna apparater. Vart har du fått det ifrån?

Som sagt, bevisen finns i överflöd om dagens loudness race.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 18:09

meanmachine skrev:Men visst har du rätt i ditt påstående. Hade SC--9 som ju är ett bra försteg men upplevde tex perreaux som större och mer detaljrik osv men detta helt subjektivt.
Kan ju bero på skicket på mitt sc9 det är ju gammalt och elyter ålsras ju samt pottar och kan ge sämre ljud med tiden så :wink:

lr så kan det helt enkelt beror på att du föredrar den färgningen som Perreaux ger?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 18:11

Visst !

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 18:14

Mister open minded? :D

/ss

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 18:16

Framför mina solglasögon har jag haft det synen always. 8)

Har vela göra ett statement med vad jag tycker är fel och samtidigt testa hållbarheten hos de lärde. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-14 18:19

Mayro skrev: Jag för min del försöker föra en konstruktiv diskution

Kolla i kalendern, det är INTE första april idag :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-14 18:19

meanmachine skrev:Framför mina solglasögon har jag haft det synen always. 8)

Har vela göra ett statement med vad jag tycker är fel och samtidigt testa hållbarheten hos de lärde. 8)

Har de hållit för testen? 8)

Jag frågar eftersom jag anar att du kanske omvärderat saker en smula.

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 18:23

Hur f/e-testar man ett RIAA-steg?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 18:28

Flint skrev:Hur f/e-testar man ett RIAA-steg?

Bra fråga. Mitt svar är: Det gör man inte.
Det är kul att svara på smått retoriska frågor.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 18:35

Spelar ingen roll vad jag säger. Alla tror att jag j¤vlas eller ironizerar. Det är synd om mig.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-14 18:38

Jag tror inte det flintan. :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-14 18:42

Flint skrev:Spelar ingen roll vad jag säger. Alla tror att jag j¤vlas eller ironizerar. Det är synd om mig.

Inte ett dugg synd om dig.. du e ju förste grytrörare, var stolt! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 18:45

OK då. Det tar jag som uppmuntran att gå på likadant. Eller kanske ännu värre.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-14 18:50

Flint skrev:
Taffelknoppen skrev:Citatet från mr Flink var visserliggen väldigt lösryckt :)

Fel, det var välspecificerat, renodlat och utan onödiga ordmassor. 8)

Det är ju jag som är Knoppen!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 18:52

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:
Taffelknoppen skrev:Citatet från mr Flink var visserliggen väldigt lösryckt :)

Fel, det var välspecificerat, renodlat och utan onödiga ordmassor. 8)

Det är ju jag som är Knoppen!

Då måste ni vara släkt också, och inte bara grannar. Ere jobbit?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi