Flint skrev:solidstate
Det är så jag tror att de två lägren fungerar. Vad vi sätter som referens. Jag hör kanske till dom som säger att F är transistorläget och E det rätta och naturliga när jag f/e-kör mina rör. Tippar det.
Visst, men det lustiga var ju att han inte kunde förstå att alla de där transistorerna som han bestämt sig för att han inte gillade, ju var med i signalvägen hela tiden!

Den enda som i verkligheten hände när han "hörde att de kopplades bort och ersattes av en bättre rörelektrinik", var ju att rörelektroniken adderades så att den kunde tillföra sin färgning.

Jag som var med förstår dock hur det kan vara svårt att tro det man hör ibland. Denna gång var en sådan gång. Känslan man fick (på vissa inspelningar) var verkligen att musiken var tredimensionell och plastisk, men att det förlorade dessa egenskaper när Toban togs bort ur signalvägen. Att detta berodde på en "effektkrets" adderade färgningar var svårt att fatta att det var möjligt på hörselintrycket allena. Man måste kanske ibland veta för att kunna tro. Öronen sa att kedjan befriades från en färgning genom att koppla förbi något illaljudande, som gjorde att det lät platt och kantigt i läge F. Ögonen berättade dock (om man tittade på hur det var kopplat och försökte förstå implikationen) att så faktiskt inte var fallet.
/SS