F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-14 19:04

Tack meanmachine för ditt svar.

Mayro har inte svarat, men jag ställer ändå ännu en fråga till honom/dig (det är ju oartigt att prata om någon i tredje person).

Du anser ju att listan över rekomenderade produkter är orimlig, och om jag förstår rätt, även att metoden är behäftad med alvarliga fel.

ÄR man det minsta lilla vetenskapligt intreserad så blir man nyfiken på HUR det gått så här totalt vansinnigt snett i stället för att surna till på oss som påpekar att man bara MÅSTE bedömma detta som orimligt....

Att testmetoden är sjuk står utom alla tvivel. och att den BÖR ses över och eventuellt även skrotas för någon mer tillförlitlig metod är solklar..

Är det på grund av att de rekomenderade objekten färgar hörbart, eller för att flera testade objekt felaktigt funnits färgande?
Senast redigerad av lasselite 2007-03-14 19:14, redigerad totalt 1 gång.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 19:04

meanmachine skrev:Visst !

Precis. Samma som jag föredrar färgningen som mitt rörsteg ger, även om den kostade mig 10 gånger mer än vad en förstärkare som färgar bra mkt mindre än den gör. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-03-14 19:30

tvett skrev:
Flint skrev:Hur f/e-testar man ett RIAA-steg?

Bra fråga. Mitt svar är: Det gör man inte.
Det är kul att svara på smått retoriska frågor.

Man borde kunna sätta ett passivt anti-RIAA med lagom dämpning före testobjektets ingång, men det är klart då får man ju in det passiva anti-RIAA:n i signalvägen mummel mummel...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 19:34

skrutten skrev:
tvett skrev:

Man borde kunna sätta ett passivt anti-RIAA med lagom dämpning före testobjektets ingång, men det är klart då får man ju in det passiva anti-RIAA:n i signalvägen mummel mummel...

Bra förslag. Borde fungera.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 19:36

Flint skrev:
skrutten skrev:
tvett skrev:

Bra förslag. Borde fungera.

Tänk igen...

Det skulle gå om man ger anti-RIAAt referensklassning, men allt man får ut då är en jämförelse mellan RIAAn, inte ett F/E
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-14 19:42

paa skrev:
Morello skrev:Det tråkiga med listan är att många produkter utgått.

Å andra sidan kan man läsa om en ny favorit i Molt. Ett slutsteg som Ingvar och några andra lyssnat på poch som jag mätt på. Vi talar om en pjäs som lämnar inte mindre än 750 W/kanal och som heter Bryston. 8)
Är det med i dagens nummer?

En titt i dagens nummer ger vid handen att tålamod är en dygd...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 19:43

skrutten skrev:
tvett skrev:

Det borde fungera utmärkt. Man får se till att anti-RIAAt ger en riktig antiRIAA-kurva med den belastning som RIAA-stegets ingång utgör, men det borde gå att få till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 19:49

tvett skrev:Tänk igen...

Det skulle gå om man ger anti-RIAAt referensklassning, men allt man får ut då är en jämförelse mellan RIAAn, inte ett F/E

Förklara.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-14 19:51

OM man kan skapa ett perfekt Anti-RIAA så går det. Utgå från det.
Går det Svante? Och isf, varför inte göra ett perfekt RIAA?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-14 19:55

tvett skrev:OM man kan skapa ett perfekt Anti-RIAA så går det. Utgå från det.

Hur snäv vill du ha toleransen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-14 20:04

tvett skrev:OM man kan skapa ett perfekt Anti-RIAA så går det. Utgå från det.
Går det Svante? Och isf, varför inte göra ett perfekt RIAA?

Nja, perfekt går ju inte. Men eftersom tidigare erfarenhet pekar på att det duger om tonkurvan ligger inom någon tiondels dB, så kan man anstränga sig och göra det ytterligare lite bättre, och då är man ju i hamn.

Och så bra RIAA-steg finns det också. Fråga Morello.

Ett aber i sammanhanget är väl kanske övriga delar i vinylkedjan. Jag är rätt övertygad om att de största tonkurvefelen inte ligger i RIAA-steget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 21:03

Precis. Samma som jag föredrar färgningen som mitt rörsteg ger, även om den kostade mig 10 gånger mer än vad en förstärkare som färgar bra mkt mindre än den gör.

8)

Ok samma linje men varför jag bråkat är ju för att jag hört flera jag talat med att de är less på att höra att de är idioter på forumen så därför har jag testat lite och det är inte så lätt om man inte är stark.

Vad tycker du om sådant ?
Tror du inte att flera människor blir negativa mot LTS när de får släng i ansiktet att deras inställning inte duger. Även m den är subjektiv och detta inte är fel. ?
Vad väder du dig emot hos andras sätt att argumentera?
Jag är ganska duktig på att restas men i detta fall har jag ingen hemlig agenda 8)

Troll 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-14 21:54

subjektivisten skrev:Ja, jag tycker min rörförstärkare svänger mer än min polares förstärkare, som är mer i LTS anda. Och anledningen är färgningen min förstärkare ger.

Hrm. HUR vet du att det är färgningen som gör att det svänger mer? Kan det inte vara trots färgningen? Eller vari består färgningen? Att det svänger bättre eller att det låter "rör"? Om du har en F/E-lyssnarneutral förstärkarekedja och stoppar in ett svängigt steg, blir då totalresultatet svängigare?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 22:00

Om du hade läst vad jag skrivit till dig åter och åter igen så har jag absolut INTE sagt att man måste ha en viss inställning. Det är fritt att välja vad man vill, helt subjektivt. Men ordet är fortfarande, subjektivt. Ska vi tala om objektiva "fakta" så duger inte tyckande, utan då måste man ha mer bakom sitt påstående.

Som sagt, ett tips är att läsa vad man skriver.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 22:02

Bill50x skrev:Hrm. HUR vet du att det är färgningen som gör att det svänger mer? Kan det inte vara trots färgningen? Eller vari består färgningen? Att det svänger bättre eller att det låter "rör"? Om du har en F/E-lyssnarneutral förstärkarekedja och stoppar in ett svängigt steg, blir då totalresultatet svängigare?

/ B

Fortfarande, det finns mätningar som talar ALLT för det. Tycker du kanske skulle försöka se på detta med öppna ögon istället för helt bestämt tro på vad du hör. Synen och hörseln är fortfarande extremt lättlurade sinnen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 22:02

I'm not stupid MR 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-14 22:10

niklasz skrev:Kan du på något sätt förklara eller bestyrka varför "timing", "rytmik" eller "sväng" skulle ha så fundamentalt annorlunda egenskaper att de inte skulle gå att detektera på ett likartat sätt. Har du några empiriska data, eller något annat som kan motivera detta?
Att du anser dig ha upplevt skillnader mellan olika apparater i detta avseende är ju inget som visar att desa egenskaper inte skulle kunna upptäckas i F/E-lyssning.

Timing och rytmik är inte annorlunda funtade än andra tekniskt påvisbara skillnader. Men jag hör aldrig dessa begrepp när tex förstärkare diskuteras och framför allt inte i samband med f/e-lyssning. De parametrar som brukar nämnas är frekvensomfång, linjäritet, upplevd dist (IM etc), dynamik och brus-/störnivå. Att musikens fundamenta skulle kunna påverkas utöver klangfärg verkar inte existera i debatten.

Jag drar därför slusatsen att dessa fundamenta inte finns med i lyssningsprocessen och inte heller ligger till grund för hur färgad eller ofärgad en apparat är. En apparat som excellerar i timing och rytmik, men kanske brister i andra avseenden (som tex linjäritet), blir då utsorterad som mindre bra/färgande.

Ingen blir gladare än jag om jag har fel i ovanstående förmodan. Men jag tror att f/e-lyssnade och "godkända" produkter skulle mottagas bättre tex i Linn-lägret om dessa rekommenderade grejor faktiskt besatt de nämnda rytmiska egenskaperna.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 22:14

Du har fel. Som sagt, dessa abstrakta saker som timing mm är saker som man ibland säger om vinyl och det är ju bevisligen så att vinyl inte är i närheten av lika exakt som CD att framföra låten i exakt rätt hastighet och utan att har variationer.

Som sagt, färgningen ger olika ljud och det kan uppfattas som bättre timing mm.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 22:21

Men man brukar ju säga att CD är för perfekt bilden om tecknade filmer och annimerade filmer brukar man ju ta för att förtydliga. Helt perfekt info behöer ju inte uppfattas som behagligt för örat eller ögat.

hifiguru@spray.se

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-14 22:26

Bill50x skrev:
niklasz skrev:Kan du på något sätt förklara eller bestyrka varför "timing", "rytmik" eller "sväng" skulle ha så fundamentalt annorlunda egenskaper att de inte skulle gå att detektera på ett likartat sätt. Har du några empiriska data, eller något annat som kan motivera detta?
Att du anser dig ha upplevt skillnader mellan olika apparater i detta avseende är ju inget som visar att desa egenskaper inte skulle kunna upptäckas i F/E-lyssning.

Timing och rytmik är inte annorlunda funtade än andra tekniskt påvisbara skillnader. Men jag hör aldrig dessa begrepp när tex förstärkare diskuteras och framför allt inte i samband med f/e-lyssning. De parametrar som brukar nämnas är frekvensomfång, linjäritet, upplevd dist (IM etc), dynamik och brus-/störnivå. Att musikens fundamenta skulle kunna påverkas utöver klangfärg verkar inte existera i debatten.

Jag drar därför slusatsen att dessa fundamenta inte finns med i lyssningsprocessen och inte heller ligger till grund för hur färgad eller ofärgad en apparat är. En apparat som excellerar i timing och rytmik, men kanske brister i andra avseenden (som tex linjäritet), blir då utsorterad som mindre bra/färgande.

Ingen blir gladare än jag om jag har fel i ovanstående förmodan. Men jag tror att f/e-lyssnade och "godkända" produkter skulle mottagas bättre tex i Linn-lägret om dessa rekommenderade grejor faktiskt besatt de nämnda rytmiska egenskaperna.

/ B

Det var en minst sagt märklig slutsats. Jag tror det är ett resultat av en fundamental felläsning av det som skrivs. Men även om din slutsats vore korrekt är den ju inget stöd för det påstående jag urspungligen vände mig emot. Det du nu hävdar är snarare en (förment) begränsning hos lyssningspanelen än en begränsning hos kringutrustningen vid F/E-lyssning.

Men än viktigare är ju att ett gott mottagande i "Linn-lägret" inte är ett bevis för att en apparat har god förmåga att återge rytmer. Hur gör Linn-folket för att ta reda på om en apparat har god förmåga att återge rytmik, vilket inte är det samma som att ge den starkaste rytmiska upplevelsen hos en lyssnare?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-14 22:30

subjektivisten skrev:Tycker du kanske skulle försöka se på detta med öppna ögon istället för helt bestämt tro på vad du hör. Synen och hörseln är fortfarande extremt lättlurade sinnen.

Syn och hörsel, eller egentligen vår hjärna, är mycket lättlurade sinnen, ja. Med lite tricks kan man få "folk" att tro vad som helst. Men våra sinnen är också många gånger klart känsligare på att uppfatta ett antal parametrar i kombination, något som känsliga instrument inte kan. Dessutom kan instrument inte utvärdera vad det "ser" utan bara presentera en siffra eller graf. Utvärderingen gör vi människor.

Och det är här det kan skita sig ordentligt. När vi ser en siffra eller ett värde svart på vitt så tar vi detta som mer absolut än det kanske är. Se bara på skillnaden mellan instrument med analog visare och digital visning och hur vi tolkar presenterade värden. Sådant ser jag varje dag, nästan.

Tro mig, jag ser på saken med öppna ögon/öron. Jag för ett teoretiskt resonemang här och utgår inte alls från vad jag hör. Jag ser ofta välutbildade tekniker gå i enkla fällor pga det dom en gång lärt sig och/eller för att dom inte använder sig av de kunskaper dom faktiskt har. Jag har tex utbildat många erfarna gamla ingenjörer och elektronikkonstruktörer i ämnet statisk elektricitet och häpnar ibland över hur dom använder sina kunskaper. Själv är jag marknadsekonom men kan ändå bidra med kunskaper till dessa personer.

Samma brist på insikt tycker jag mig ibland finna även vid diskussionen om f/e-lyssning. Det bara ÄR på ett visst sätt och de som inte håller med har inte förstått.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-14 22:33

subjektivisten skrev:Du har fel. Som sagt, dessa abstrakta saker som timing mm är saker som man ibland säger om vinyl och det är ju bevisligen så att vinyl inte är i närheten av lika exakt som CD att framföra låten i exakt rätt hastighet och utan att har variationer.

Som sagt, färgningen ger olika ljud och det kan uppfattas som bättre timing mm.

Jag kan mycket väl ha fel, men vem har sagt att det handlar om vinyl?

Men jag minns en demonstration av en mycket tidig CD-spelare på ett LTS-möte i Göteborg. En av deltagarna, som var blind, utbrast att detta var det värsta han hört. Någon annan lade till att det känns som om rytmen helt plötsligt bara tar slut.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 22:35

Som sagt, du har inte kommit med någon som helst grund lr bevisning att så är fallet. Det enda du förlitar dig på är vad du hör. Och där har vi ju problemet.
Förstår inte hur du kan ifrågasätta F/E lyssnings metoden på så vaga grunder.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-14 22:35

niklasz skrev:Men än viktigare är ju att ett gott mottagande i "Linn-lägret" inte är ett bevis för att en apparat har god förmåga att återge rytmer. Hur gör Linn-folket för att ta reda på om en apparat har god förmåga att återge rytmik, vilket inte är det samma som att ge den starkaste rytmiska upplevelsen hos en lyssnare?

Du har helt rätt i detta. Det är bland annat därför som jag inte (heller) har sällat mig till Linn-gänget ;-)

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 22:37

Bra inlägg klart intressant .

Jag har lärt mig att man skall lita på sina sinnen då dessa är väldigt känsliga. Men man kan ju gå ifällan ändå då man vet vad apparaten framför mig kostar så jag litar inte helt på mitt eget omdömme. Då får min fru lyssna som inte kan nått om ljud och hennes preferenser är ju bara att hon vet hur saker låter naturligt ocd bedömmer väldigt olikt hur jag skulle gjort med tror att det blir mer rätt ur det naturiga perspektivet.

Ibland snöar vi in och den faran torde även LTS stå inför .
Senast redigerad av meanmachine 2007-03-14 22:39, redigerad totalt 3 gånger.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-14 22:37

subjektivisten skrev:Som sagt, du har inte kommit med någon som helst grund lr bevisning att så är fallet. Det enda du förlitar dig på är vad du hör. Och där har vi ju problemet.
Förstår inte hur du kan ifrågasätta F/E lyssnings metoden på så vaga grunder.

Återigen, jag förlitar mig inte bara på vad jag hör. Som jag skrev ovan, det är ett teoretiskt resonemang jag för.

Och jag tycker inte mina grunder är vaga.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 22:38

Bill50x skrev:Jag kan mycket väl ha fel, men vem har sagt att det handlar om vinyl?

Men jag minns en demonstration av en mycket tidig CD-spelare på ett LTS-möte i Göteborg. En av deltagarna, som var blind, utbrast att detta var det värsta han hört. Någon annan lade till att det känns som om rytmen helt plötsligt bara tar slut.

/ B

Därför det ofta kommer upp samma sak om vinyl. Att det skulle vara bättre timing, något som är såklart totalt fel och alla som tänker igenom det förstår varför.

Detta möte säger ju absolut inget alls. Dålig spelare, kass CD version, etc etc.

Om du kunde på något sätt visa detta med timing så kan jag hålla med dig sen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-14 22:38

meanmachine skrev:Men man brukar ju säga att CD är för perfekt bilden om tecknade filmer och annimerade filmer brukar man ju ta för att förtydliga. Helt perfekt info behöer ju inte uppfattas som behagligt för örat eller ögat.

Den perfekta avbildningen är ju identisk med verkligheten. Men som du skriver så verkar det som om det krävs viss färgning för att uppskatta musik. Hur skall man då hantera framträdanden och livekonserter? Musiker och vokalister som spelar och sjunger utan några hjälpmedel?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-14 22:39

Bill50x skrev:Återigen, jag förlitar mig inte bara på vad jag hör. Som jag skrev ovan, det är ett teoretiskt resonemang jag för.

Och jag tycker inte mina grunder är vaga.

/ B

Som sagt, resonemanget bygger på vad du hör. Inget annat.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-14 22:41

Den perfekta avbildningen är ju identisk med verkligheten. Men som du skriver så verkar det som om det krävs viss färgning för att uppskatta musik. Hur skall man då hantera framträdanden och livekonserter? Musiker och vokalister som spelar och sjunger utan några hjälpmedel?

Det är inte en sanning som jag lever utan mer nått jag hört användas men helt klart kan det ju ha någon relevans. Nu är vi ju på den subjektiva planhalvan 8)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi