subjektivisten skrev:Tycker du kanske skulle försöka se på detta med öppna ögon istället för helt bestämt tro på vad du hör. Synen och hörseln är fortfarande extremt lättlurade sinnen.
Syn och hörsel, eller egentligen vår hjärna, är mycket lättlurade sinnen, ja. Med lite tricks kan man få "folk" att tro vad som helst. Men våra sinnen är också många gånger klart känsligare på att uppfatta ett antal parametrar i kombination, något som känsliga instrument inte kan. Dessutom kan instrument inte utvärdera vad det "ser" utan bara presentera en siffra eller graf. Utvärderingen gör vi människor.
Och det är här det kan skita sig ordentligt. När vi ser en siffra eller ett värde svart på vitt så tar vi detta som mer absolut än det kanske är. Se bara på skillnaden mellan instrument med analog visare och digital visning och hur vi tolkar presenterade värden. Sådant ser jag varje dag, nästan.
Tro mig, jag ser på saken med öppna ögon/öron. Jag för ett teoretiskt resonemang här och utgår inte alls från vad jag hör. Jag ser ofta välutbildade tekniker gå i enkla fällor pga det dom en gång lärt sig och/eller för att dom inte använder sig av de kunskaper dom faktiskt har. Jag har tex utbildat många erfarna gamla ingenjörer och elektronikkonstruktörer i ämnet statisk elektricitet och häpnar ibland över hur dom använder sina kunskaper. Själv är jag marknadsekonom men kan ändå bidra med kunskaper till dessa personer.
Samma brist på insikt tycker jag mig ibland finna även vid diskussionen om f/e-lyssning. Det bara ÄR på ett visst sätt och de som inte håller med har inte förstått.
/ B