av Vee-Eight » 2007-03-15 10:24
Om man gör en liknelse vid Carlsson igen;
Det finns till oa52.3 och oa51.3 två tryffelnivåer på filter, ett standard och ett "lyx". Om man antar att mina öron inte är helt omänskliga och hör konstiga saker, så upptäckte jag och de andra i carlsson-maffian i Trollhättan att de lät annorlunda. Lyxfiltret lät tveklöst bättre. Varför detta nu då?
Scanspeak 18W8545 må vara ett ypperligt element, men det är inte på långa vägar anpassat till OA-kosntruktion. För det första är det inte optimalt elektriskt konstruerat för att enkelt kunna paras ihop med filterkomponenter, för det andra så har det en del skumma mekaniska påhitt för sig*. Ngn gång i historien så testade Larsen (som jag har uppfattat som lite mer tweakvänligt inställd än tex Ingvar Öhman, som i sig också jobbat med Carlsson) ett filter med mer exklusiva komponenter. Jensen papper-i-olja-kondingar, Jantzen X-Coils, solida kopparledningar i teflonslang etc. Larsen tyckte ju att detta lät bättre, helt klart. Även andra i carlsson-fabrikens närhet tyckte detsamma och jag är inte så förvånad om ngn i Stiftelsen Stig Carlsson också tappade hakan i parketten. Efter mkt grunnande vad detta kunde bero på så kom man fram till att de mer exklusiva komponenterna döljde Scanspeakelementets mindre smickrande egenskaper på ett rätt snyggt sätt.
Men nu kommer punschlinjen:
Framtida element är nu konstruerade från scratch, så det behövs inte några dyra filterkomponenter för att uppnå det man vill. Utan att ge avkall på ljudkvalitet. Alltså, högtalaren blir inte bättre för att man smäcker i dyra komponenter, för den spelar optimalt. Det finns inget bättre än bäst. OA52.3 har som standard lyxfilter när det säljs i butik.
En god konstruktion har varit, är och skall alltid bli den bästa lösningen på ett definierat problem till lägst åtgång av resurser.
*Den senare parametern är dock svår att ändra på med ett filter endast.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Ständig sekreterare VästerGÖK