F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-15 16:52

guru skrev:
1) Högst sannolikt skulle andra inte upptäcka de små avvikelser (Före resp. Efter) som vi i LTS tekniksektion har upptäckt. MEN det bygger på att utomstående testare har kopplat rätt och lyckats kalibrera nivåerna lika, annars blir det mycket lätt att höra skillnad p.g.a. nivåmatchningsfel

Vad är då vitsen med att testa om ingen hör avikelser förutom LTS tekniksektion ?

En relevant invändning!

I själva verket är det snarare som så att det man upplever i F/E-lyssning korrelerar perfekt med vad man hör i vanlig lyssning. :D

Efter att ha F/E-lyssnat en apparat blir man sällan förvånad över hur den låter i en faktisk anläggning, i varje fall inte om man låter den ersätta en annan apparat som man F/E-lyssnat. Jämförelsen håller så att säga i alla riktningar.

Men visst kan det vara så att LTS i vissa fall detekterat småfel som de flesta inte kommer att märka, men så är det ju med all testning - man kan aldrig garantera att alla kommer att höra allt det som testet tar fram. Frågan är om det vore en bättre avvägning att försämra testmetodiken så att fler fel missades? Jag tycker inte det. En viss marginal är bra att ha. :D

Tycker dessutom att Johan Lindroos varit mycket duktig på att klargöra för läsarna den ungefärliga digniteten av de fel som registrerats. Vad mer kan man begära?

Så visst är F/E-lyssning klart relevant för hur tstobjektet uppfattas i en vanlig lyssning. Den signifikanta skillnaden mellan att F/E-lyssna och att koppla in samma apparat i en befintlig anläggning bara, är att man med F/E-lyssning har tillgång till ett jämförelseobjekt som inte är ett objekt alls - nämligen ett perfekt återgivande neutralt, ofärgat alternativ till testobjektet (någon millimeter koppartråd).

När man F/E-lyssnar kan man därför avgöra om en apparat ligger på den ljusa eller den mörka sidan, eller om den är klangligt neutral. Man kan avgöra om den återger för platt eller för djupt eller om den återger djupdimensionen korrekt. Man hör om den ökar eller minskar svänget. Man kan höra om apparaten grusar ljudet, eller om den inte gör det, o s v.

I vanlig lyssning kan man bara avgöra om testobjektet (säg en effektförstärkare) låter ljusare eller mörkare än det slutsteg som användes nyss i anläggningen, och man kan avgöra om den återger ljudbilden med ett större eller mindre djup än den som man användes nyss, eller om den får musiken att svänga mer eller mindre än alternativa slutsteget, eller om den spelar grusigare eller mindre grusigt än alternativet.

Om vi tar det sista som exempel, så kan vi i en vanlig lyssning luras att tro att ett slutsteg inte grusar ljudet, på grund av att det grusar ljudet mindre än det slutsteg som används nyss. :( I en F/E-lyssning kan vi avgöra på ett mera objektivt sätt hur slutsteget presterar.

Upplevs en apparat bättre än den som ägdes nyss så kan man känna sig frestad att byta, men utan F/E-lyssning har man ingen aning om hur långt det är kvar till den ofärgade återgivningen, hos just denna länk i audiokedjan. Det kan bli många, dyra, byten. Den som ser det som en kul och givande del av hobbyn har mycket apparatbytden att se fram emot! :D Och är man inte allt för rädd för objetktiv information kan man som apparatbytare ju ändå tycka att F/E-lyssningsresultatet är av intresse, om än främst kuriost, för den som hellre väljer apparater för hur de presterar i nuvarande kedja.

Den som hellre köper något man blir nöjd med lång tid framåt kanske tycker det finns ett värde i det som man kan läsa i en tidskrift som F/E-lyssnat apparaten?

Vi lever i en fri värld. Ingen bör diktera på vilka grunder någon annan skall komponera ihop sin musikanläggning! Att LTS F/E-lyssnar apparater skall nog inte ses som en indikation på att de menar att det är förkastligt att prova hur apparaten beter sig tillsammans därhemma, med resten av anläggningen man redan har. Det betyder nog inte att LTS vill frånta någon rätten att välja på subjektiva grunder efter hur de presterar tillsammans. Man väljer själv vad man själv bryr sig om. Jag tror snarare man skall se F/E-lyssningarna som en försök att erbjuda en objektiv bild av apparaternas beteende, för den som vill ha den informationen.

Man kan nog se det som en bonus att det då även öppnar sig en ny möjlighet - nämligen att avsiktligt välja en apparat som i kombination med det man redan har presterar mindre spännande än en annan apparat - bara för att den skall kunna prestera bättre i ett senare skede när mera av kedjan har bytts ut.

Innan man känner till eller förstår hur en F/E-lyssning fungerar finns ju inte det alternativet ens i sinnevärlden.

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 16:54

Jag tror att Dr. Gallerström börjar återfalla i vanebeteende.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-15 17:02

solidstate skrev:Efter att ha F/E-lyssnat en apparat blir man sällan förvånad över hur den låter i en faktisk anläggning, i varje fall inte om man låter den ersätta en annan apparat som man F/E-lyssnat. Jämförelsen håller så att säga i alla riktningar.

/SS

Tillhör du testpanelen som gör LTS-testerna?

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-03-15 17:11

Jag har aldrig läst resultatet från en F/E test som är gjort av LTS, det skulle vara intressant att få veta hur ser ut.

Ingen som har lust att lägga ut lite text från en F/E test ?

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 17:23

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:vi kan ju göra så här. jag har tillgång till 24/96 upptagningar som enligt Kevin Halvarson på muse som byggt grejorna i studion för fixa inspelningarna hävdar är EXAKT kopia av mastertejpen OM det spelas via en Muse dvd spelare.. jag har även tillgång till en sådan spelare...

Så.. vi spelar denna muse dvd med 24/96 så slår vi på pioneer med densamma skiva.. och OM då INTE pioneeren låter exakt lika så vet ni ..

Sedan fortsätter vi diskutionen om denna fe metod... :wink:
Du verkar fortfarande inte veta hur F/E-metoden fungerar.

Det första som måste verifieras är just Muse-spelaren. Det duger inte med "vad någon säger". Hur har det verifierats att den är transparant? Det måste ju testas att den är transparant i den omgivningen F/E-testet utförs.

Keffekoppen min vän. Du BÖR verkligen ta redan på MER om mig och mitt hifiliv nu innan du fortsätter inte fatta jag har torrt på fötterna.... JO det duger med vad jag säger.. Den är ofärgad jämfört MED masterbandet direkt i en världsrenomerad studio .... Altså den spelar exakt på samma sätt som det låter i studion. Man hör NOLL skillnad mellan denna DVD och masterbandet..

Så kopplar vi in denna muse 24/96 dvd med en pioneer och kalibrerar exakt så vet man sedan om man bör se över metoden eller inte.. :)
Svårare är det inte kaffekoppen. För OM pioneer INTE låter exakt som denna muse så :wink:

Edit
Vi kan prova själva så kommer inte resultaten ut.. utan du tar till dig det du hör och handlar därefter själv.. Ett bra sätt det tycker jag kaffekoppen.. Här handlar det INTE om att vinna. Det handlar om att få bästa tänkbara diskution där mesta möjliga förbättring kommer ut ifrån den.. :)
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-03-15 17:29, redigerad totalt 2 gånger.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-15 17:26

Något haltar. Är det dvd-skivan som är ren eller dvd-skiva+spelare? Vad är det som säger att Muse-spelaren spelar perfekt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 17:26

muse dvd är inte det en pioneer i finare kläder?
jag kan ha fel vilket händer fast väldigt sällan :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 17:28

tvett skrev:Något haltar. Är det dvd-skivan som är ren eller dvd-skiva+spelare? Vad är det som säger att Muse-spelaren spelar perfekt?

tillverkaren är densamme som byggt grejorna för att kunna spela in 24/96 i olika studios.. Tror det duger..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-15 17:30

Du svarade inte. Är det skivan som är perfekt eller kombinationen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 17:30

http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?articles=124&function=search[url][/url]

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 17:31

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 17:34

Det är ett kul test. Men jag vill nog verifiera Muse-spelaren med mer material än en skiva. F/E-testningen måste ske metodiskt och det innebär lyssning och utvärdering blint på båda maskinerna, vilket inte torde vara något hinder. Det bör dessutom göras av någon annan än mig, jag tror nämligen inte jag skulle vara kapabel att detektera skillnader på någon av apparaterna. De är säkert bra båda två.

I samband med testet kan jag säkert ge lite subjektiva bedömningar om vilken jag skulle föredra, det är inte omöjligt att det blir Muse-spelaren. Den är säkert jättebra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 17:38

Det var iof inte så upplyftande för Muse...

"At over $4,000 I don’t see how I could ever recommend this player to anyone. The video performance could be bested by a lot of players that I’ve tested that are under $200 and it doesn’t have anywhere near the features of most players near its price point. The audio side may be very good, but for this price, you should really expect to have great video performance as well, and this player just does not have it"
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-15 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 17:39

Jag har endast gamla muse att låna "från då" när skivorna gjordes också.... Numera vet jag noll om dem. mer än att dom har massa fel hela tiden mm..agenten här orkade inte med dom. Och la ner..

:wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 17:44

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Kaffekoppen

Ingen mening att du PM.ar. Det jag har att säga dig får alla se. Minst fegt på det sättet.
Ok. Ville inte gå mer OT och frågan rörde ju inte direkt ämnet. Vila i fred.

Läste du att husse anser att du vad gäller teknisk bevandring är ett UFO. (fritt tolkat)

Obs att jag inte pratar till dig som privatperson nu, utan som institution. Som blivande ordförande i föreningen LTS .

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-15 17:53

Ser att Mayro är tillbaks i tråden.

lasselite skrev:Tack meanmachine för ditt svar.

Mayro har inte svarat, men jag ställer ändå ännu en fråga till honom/dig (det är ju oartigt att prata om någon i tredje person).

Du anser ju att listan över rekomenderade produkter är orimlig, och om jag förstår rätt, även att metoden är behäftad med alvarliga fel.

ÄR man det minsta lilla vetenskapligt intreserad så blir man nyfiken på HUR det gått så här totalt vansinnigt snett i stället för att surna till på oss som påpekar att man bara MÅSTE bedömma detta som orimligt....

Att testmetoden är sjuk står utom alla tvivel. och att den BÖR ses över och eventuellt även skrotas för någon mer tillförlitlig metod är solklar..

Är det på grund av att de rekomenderade objekten färgar hörbart, eller för att flera testade objekt felaktigt funnits färgande?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 17:55

samband med testet kan jag säkert ge lite subjektiva bedömningar om vilken jag skulle föredra, det är inte omöjligt att det blir Muse-spelaren. Den är säkert jättebra.

Jag säger inte den är "jättebra". Vad jag säger är att DÅ dessa 24/96 gjordes så var Kevin Halvarsen där och byggde i studio´na... Det var en del om detta i skrift också..

och enligt dåtidens info så var det exakt lika ljud via en muse spelare och det som fanns på masterbanden i studiomiljön..

Sedan får innehållet vara en denver i muse maskinerna. Eller ha hur dålig bild som helst.. DET är inte det intresanta. Det intresanta är OM sedan Pioneer låter som muse gör... Inte vilken som låter bäst eller inte. ..

Gör den INTE det så kan det ju vara ett skäl till att fundera.. Som jag skrev så kan man prova slutet och sedan fundera över resultatet..

Att ta in MÅNGA tankar samt infallsvinklar i sina funderingar är vanligen normalt att göra.. så även nu hoppas jag.

snappar man bättre nu ev? :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 18:00

jag har lite sådana här DAD.s bra ljud pisslam musik

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-15 18:06

perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:Bill50x, Men fortfarande, om dom skiljer sig åt och det enda man kunde mäta som skillnad var att den färgade hade klart högre THD, så är det ju knappast någon lågoddsare att det är på grund av THD skillnaden man hör en skillnad. lr hur?

Så fortfarande känns det som att du greppar efter alla möjliga förklaringar, förutom den mest logiska.

Men Bill har en poäng i att korrelation inte är detsamma som kausalitet!

Framförallt har Subjektivisten en poäng i att det oftare är klokt att söka efter rationella förklaringar än att söka efter irrationella. I varje fall om man vill ha en hypotes att undersöka som skall ha goda odds att ge utslag när den studeras. 8)

Därmed inte sagt att det är bortkastat att även söka irrationella förklaringar när de rationella misslyckas förklara de fenomen man undersöker i studier, ty vad som är rationellt och irrationellt kan ju vara subjektivt, och färgat av tidigare erfarenheter och eventuella fördomar. Falsifierade saker bör dock av praktiska skäl betraktas som just falsifierade, om man vill kunna komma vidare. 8)

perstromgren skrev:Mitt övertydliga favoritexempel är att sambandet mellan barns skostorlek och deras läsförmåga. Barn med större fötter läser bättre! Anledningen är självklart att de är äldre och därmed har gått i skolan längre. Här har vi ett samband mellan variablerna läsförmåga och skostorlek som bägge beror av en tredje variabel, ålder.

Nu har du en poäng (i varje fall en liten) nämligen att måste lära sig att skilja mellan orsak och verkan. Både distorsion och hörbarhet är konsekvenser av en tredje parameter, den som orsakar båda - nämligen linjäritetens brister. Distorsion är en yttring av olinjäriteterna, och det är också hörbarheten.

Tillpåköpet kan man isolera egenskapen och studera den för sig. Att olinjäriteter som orsakar distorsion, är hörbart när nivån är tillräcklig på distorsionen är kartlagt och känt. Att presentera liknelser med skostorlekar och läsförmåga är snarare vilseledande än konstruktivt, när det är lätt att visa att eliminering av distorsion eliminerar hörbarheten, men det är svårare att påvisa att amputation eliminerar läsförmåga.

Vad jag vill säga är att ekvillibristisk argumentation (såsom barnskoläsparallellen) kan vara kul, men vill man lära sig något kan det vara bättre att argumentera förnuftigt. :D

/SS
Senast redigerad av solidstate_inaktiverad 2007-03-15 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 18:06

Flint skrev:Läste du att husse anser att du vad gäller teknisk bevandring är ett UFO. (fritt tolkat)

Obs att jag inte pratar till dig som privatperson nu, utan som institution. Som blivande ordförande i föreningen LTS .
Det är aningen OT, men SS har en stark poäng i det och jag tar det inte alls negativt. Den tekniska kompetensen på ordförandeposten kommer sjunka oavsett vem som blir vald. Men det innebär inte att den samlade kompetensen i föreningen blir mindre, och det kan leda till att verksamheten breddas, fortfarande med en stark teknisk och vetenskaplig grund.

Det är okej att vara ett tekniskt miffo bara man har en omgivning runt sig som kan hantera de krav som ställs. Som ordföranden har man en övergripande roll och jag har stort förtroende för såväl resterande styrelsens tekniska förmåga samt de man knyter till den.

I jämförelse med föreningens tidigare ordföranden är jag sannerliggen ett teknisk UFO, men i gengäld är de flesta det - så det ser jag inte som ett hinder - oavsett vem som blir ordföranden. Istället utgår och räknar jag med att tekniksektionen hanterar de frågorna och att de bistår med sin samlade kunskap när det behövs i andra sammanhang. Jag kan sätta min prägel på verksamheten, men det är tillsammans vi skapar den.

Nu är jag inte vald än, så det är verkligen för tidigt att tilltala mig blivande ordföranden. Det tycker jag vi låter bli.

Jag hoppas LTS överlever oss båda.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 18:07

lasselite.
Du bör nog inse du redan har svaret sedan år tillbaka. Samt även nu tidigare.Så om du tror att jag kommer sitta och repetera mig som man gör inför barn så har du fel. Sedan kan du förtsätta sitta och fjanta dig med repetera dina "sk fråga" tusen ggr.

dessutom frågar du såsom jag skulle acceptera metoden såsom fullt ok vilket jag inte gör. Därvid anser jag inte ens jag KAN svara dig. Detta om jag så velat.

Jag har däremot skrivit tidigare om du MINNS längre än raden innan att FE metoden verkar väl fungera såsom grovsålla ut så tonalt

Försök nu minnas lite . och så tänk så hajar du ev mera...Och slipper tjata om o om igen här..

men som sagt. Jag vill inte surra mer här.. OM man vill ha en kul test o höra om dessa två spelare gör samma sak så är jag på.. Och resultatet kan ju ev påvisa saker eller ej... Detta vet man sedan efteråt..

och finns inte intresse så skippar man det bara...enkelt..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 18:15

Mayro skrev:snappar man bättre nu ev? :wink:
Visst. Man börjar med att F/E-testa masterbanden mot Muse-spelaren. Kan man då konstatera att den är transparant, dvs kan återge samma resultat som masterbanden i studion så går man vidare och gör samma sak med Pioneerspelaren. Man gör Muse-spelaren till en "mini-referens" (den egentliga referensen är ju masterbanden) Då fås ett objektiv mått att utgå från. Kul test.

Sedan kan man ju roa sig med att testa användarvänlighet, funktioner, mäta på dem och annat kul som är delmoment i LTS testprocedur. Detta för att få en samlad bild över produkten och öka begreppsbilden från F/E-testen (mätningar brukar styrka det som hörs).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 18:16

Mayro> Du har ju skrivit ett antal gånger att metoden inte testats utanför klanen. Den färgning man hörde på Bryston 14B-SST lyckades ju även Brystonfolket själva höra efter att de själva genomfört tester.
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 18:18

Ps.. Rydberg ... gå inte händelserna, dvs artklarna i förväg nu ;)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-15 18:20

Pratar ni om artikeln som skulle kommit i förra MOLTEn?

Den som inte är med i senaste nummret heller?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 18:21

Kaffekoppen skrev:Ps.. Rydberg ... gå inte händelserna, dvs artklarna i förväg nu ;)
Närå... :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
solidstate_inaktiverad

Inläggav solidstate_inaktiverad » 2007-03-15 18:25

Flint skrev:Jag tror att Dr. Gallerström börjar återfalla i vanebeteende.

Ja, det är väl sådana man brukar återfalla i. Nästan definitionen på vad en vana är liksom. :D

/SS

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 18:25

Sanny_X skrev:Pratar ni om artikeln som skulle kommit i förra MOLTEn?

Den som inte är med i senaste nummret heller?

Troligen den som ska komma i förra nummret.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-15 18:28

jag måste säga att jag har aldrig riktigt hört dig mayro säga exakt vad du menar utförligt då du alltid dissar fe lyssningar?

kan du inte en gång för alla skriva exakt vad det är som gör att det är en dålig metod?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 18:28

solidstate skrev:
Flint skrev:Jag tror att Dr. Gallerström börjar återfalla i vanebeteende.

Ja, det är väl sådana man brukar återfalla i. Nästan definitionen på vad en vana är liksom. :D

/SS

Därom råder ingen diskrepans i våra annars ganska differentierade synsätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi