av Marbrink » 2007-03-15 01:58
Jag har har varit hörlursintresserad under några år nu och jag har ägt, lyssnat och testat en hel del högklassiga lurar och hörlursförstärkare under den här tiden. Den senaste tiden har jag börjat komma till lite egna slutsatser kring ämnet.
Hörlurar
Högtalare vs hörlurar? De flestas åsikt är att lurar inte kan ersätta högtalare och givetvis kan de inte det. De kan dock erbjuda en fantastiskt intim, detaljerad, neutral och rumsoberoende presentation av musik.
Hörlurar har fått ett rejält uppsving de senaste åren i och med iPod- och datagenerationen. Utbudet är större än någonsin och kvalitén och utbudet ökar hela tiden. Med produkter som HD650, AKG K701, Stax Omega, vissa Grado lurar, Etymotic med mera är frågan hur mycket bättre det kan bli? För att inte tala om vissa av in ear lurarna som är mycket bra för vad de är avsedda för.
Det kommer väl att komma förbättringar i framtiden också, men de kommer minska med tiden. Trådlösa lurar har inte tagit över på det sättet som jag hade trott. Det är inte så dumt med en bra hörlursutgång och inte så besvärligt med kabel har kanske de flesta insett. Jag ser dock fram emot fler bra trådlösa lurar. Kanske nästa generation high end lurar från Sennheiser och AKG kommer erbjudas både som trådlösa och kabelbundna alternativ.
Vad jag själv har för önskemål för framtiden vet jag inte riktigt, eftersom det redan finns så många riktigt bra hörlurar, men en efterträdare till AKG K1000 vore intressant tycker jag.
Hörlursförstärkare
Jag är ingen vidare stark förespråkare för dedikerade hörlursförstärkare. Jag har ägt några st de senaste åren som jag jämfört med integrerade förstärkares hörlursutgångar jag haft under tiden. Jag har märkt mycket små till obefintliga skillnader, och om det har varit skillnader vet jag inte alltid om det varit till hörlursförstärkarnas fördel. Marknaden för hörlursförstärkare uppkom ursprungligen givetvis för att vissa försteg och förstärkare saknade hörlursutgång. Skulle jag vara riktigt elak skulle jag säga att hörlursförstärkarmarknaden fötts på samma sätt som high end kabelmarknaden fötts, men det är att överdriva lite. Handlarna pushar produkter för att göra sig en extra hacka. “Utan dyrkabel kan det inte låta bra”, “20% av anläggningens totala kostnad till kablar”, “Använd inte för dyra kablar i ditt system. Det avslöjar bristerna.” Det är några av påståenda man hört ang. kablar. Ang. lurstärkare är det inget snack enligt handlarna. Köp utan att lyssna på din hörlursutgång verkar rådet vara.
Jag vill inte såga hörlursförstärkare totalt, men bara säga att man inte måste ha en för att det ska låta bra. Man ska lyssna på vad man har innan ev. köp och att inte glömma att lyssna med öppet sinne. Den inbygga lurutgången behöver inte vara kass för att den är “gratis” eller för att den sitter i en billig integrerad förstärkare. Å andra sidan skulle jag inte tacka nej till en Headroom Blockhead någon gång i framtiden. För att vara lite motsägelsefull! :)
Crossfeed då? Jag är ingen jättestor fan av det, men det är en fin funktion att ha tillgång till och många gillar det. Skulle vilja se det välimplementerat i fler musikuppspelningsprogram i datorn.
Hörlurskablar
Det kanske låter lite dumt att “halvsåga” hörlursförstärkare och sen tycka att hörlurskablar gör skillnad? Jag har hört skillnader mellan org. kablar och lite mer rejäla doningar. Många tycker nog jag snackar skit och det får de gärna göra, men jag skulle gärna vilja se annat än lackisolerade ledare i lurar för 3kkr och upp.
Hörlurar - En fara för hörseln?
Det här bör nog tas på betydligt större allvar än vad det gör idag. Speciellt när så pass mycket människor lyssnar så pass mycket med hörlurar som idag. Enligt BBC:s forskning så lyssnade testpersonerna på 5-10 db högre ljudnivåer med hörlurar jämfört med högtalare. Vem som helst förstår att inte det här är bra. Själv har jag kommit på ett litet knep. Jag skruvar upp min Cyrus 8vs förstärkare till “normal lyssningsnivå” som jag ser det. Eftersom jag kan justera ingångskänsligheten med den här förstärkaren sänker jag sedan den med 8-12 db. Det låter till en början lågt, men efter ett tag upptäcker man att det är behagligare och att det kanske faktiskt låter en smula bättre också. Sedan slipper man lätt huvudvärk efter ett par timmars lyssnande vilket också är en bonus.
Det här var några av mina tankar kring ämnet. Fyll gärna på!