Flint skrev:Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.
Känns som lite luddigt eftersom det nästan förutsätter att man spendrar de pengarna som insparas i och med det egna arbetet utomlands.Flint skrev:Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.
Skillnaden på skatteintäkter torde inte vara så stor, även om pengarna kommer staten till godo via en annan branch än din tidigare inkomstkälla. Pengarna man tjänar hamnar ju sällan i madrassen.
Men visst, totalt sätt blir det lite mindre. Det kan man kompensera staten genom att semestra i Dalarna iställer för tex Thailand. Semestra utomlands är väl en värre företeelse sett ur ditt perspektiv, då går ju alla pengarna förlorade för beskattning.
Just den moraliska och etiska synvinkeln får du ursäkta om jag har svårt att acceptera. Hur vänstervriden jag än är.