Är det oärligt att importera själv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:11

Flint skrev:Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.
Flint skrev:Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.
Känns som lite luddigt eftersom det nästan förutsätter att man spendrar de pengarna som insparas i och med det egna arbetet utomlands.

Skillnaden på skatteintäkter torde inte vara så stor, även om pengarna kommer staten till godo via en annan branch än din tidigare inkomstkälla. Pengarna man tjänar hamnar ju sällan i madrassen.

Men visst, totalt sätt blir det lite mindre. Det kan man kompensera staten genom att semestra i Dalarna iställer för tex Thailand. Semestra utomlands är väl en värre företeelse sett ur ditt perspektiv, då går ju alla pengarna förlorade för beskattning.

Just den moraliska och etiska synvinkeln får du ursäkta om jag har svårt att acceptera. Hur vänstervriden jag än är.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:17

Kaffekoppen skrev:Just den moraliska och etiska synvinkeln får du ursäkta om jag har svårt att acceptera. Hur vänstervriden jag än är.

Det förvånar mig. Den humanistiska sidan av HiFi och dess följder har tydligen gått dig helt förbi. Du är med andra ord bara penning och transparensfixerad.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:36

Det var underförstått att min kommentar gällde dina argument om etik och moral i frågan. De etiska och moraliska aspekterna vad gäller produktionen i sig förändras inte beroende på hur varan importeras till Sverige. Det utgick jag från att vi inte behövde debattera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:44

Jag ska försöka tala tydligare.

Sett ur Sverige som lokalt perspektiv.
Att handla den importerade varan i Sverige skapar arbetstillfällen och genererar pengar i landet. Att importera den själv gör inte det .

Var den texten också svår att förstå?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-16 09:48

Flint

Så ju fler svenska mellanhänder desto bättre?

Skapar visserligen arbete, men blir kostsamt för slutkund.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 09:50

Låter trevligt med arbetstillfällen men om jag vill köpa en stereo för 100000 och får välja att betala 60000 .hmm ärligen flint skulle du betala 40papp för att försörja någon annas lön om du fick välja :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 09:53

Den ultimata kompromissen är att låta mina fiender köpa den för 100000 och låta pengarna stanna i landet sen får de ha den i 1-2år och spela in den och sälja den till mig för 18papp det blir Win looooose Win :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:55

Sanny_X skrev:Flint

Stämmer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:55

Det är alltså bättre med arbetstillfällen inom Hifi än inom resturangbranchen enligt dig? De pengarna någon skulle lagt på det arbetet hifihandlaren utförde kommer man ju istället kunna använda till att fira sitt inköp på krogen.

Och det är no-no att åka utomlands eftersom det tar pengarna ut ur Sverige och skapar arbetstillfällen utanför riket.

Vi skall bara köpa svenska bilar och inte äta ris och apelsiner.

Jag ser det inte som ett etiskt eller moraliskt problem utan enligt mig är det ett strikt branchproblem (som hifibranchen visserliggen delar med bilbranchen, byggmaterialbranchen - ja faktiskt många rancher).

Det är inte etiskt eller moraliskt fel att importera för det. Däremot kan det bli ett samhälleligt problem i förlägningen.

Men du kan inte kalla en privatimportör för etiskt och moraliskt inkorrekt, däremot kan du kalla honom politiskt inkorrekt den dagen befolkningen i stort ser vidden av problemet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:57

Flint skrev:

Stämmer.
Det ger inte fler arbetstillfällen totalt, bara inom hifibranchen - så fel!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:58

meanmachine skrev:Låter trevligt med arbetstillfällen men om jag vill köpa en stereo för 100000 och får välja att betala 60000 .hmm ärligen flint skulle du betala 40papp för att försörja någon annas lön om du fick välja :wink:

Jag debatterar orsak och konsekvens. Som jag uppfattar det i det här fallet - objektivt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-16 10:00

Att man bör köpa lokalt producerade produkter kan jag förstå, men att lägga pengar på att frakta runt produkter mellan olika mellanhänder som lägger på sina procent? :?

Ah; nu kom jag på det: Du har ju ett förflutet inom hifibranchen. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:00

Oj så rött det blav här :?

Precis inte fler arbeten bara större vinster till redan feta gubbtjyvar

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:00

meanmachine skrev:Låter trevligt med arbetstillfällen men om jag vill köpa en stereo för 100000 och får välja att betala 60000 .hmm ärligen flint skulle du betala 40papp för att försörja någon annas lön om du fick välja :wink:
Men visst skulle du lägga de pengarna du sparade på iallafall en lite krogrunda, eller bränner du av princip upp pengarna eftersom du inte vill riskera att skapa arbetstillfällen i någon annan obskyr branch än hifibranchen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-16 10:02

Kaffekoppen skrev:
...

Semestra utomlands är väl en värre företeelse sett ur ditt perspektiv, då går ju alla pengarna förlorade för beskattning.

Mjae. De allra flesta som semestrar utomlands använder väl intjänade och beskattade pengar till detta? I grova drag betalar "Svensson" ungefär två tredjedelar av sin arbetsinsats tiill det allmänna. Räcker inte det?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:02

Men visst skulle du lägga de pengarna du sparade på iallafall en lite krogrunda, eller bränner du av princip upp pengarna eftersom du inte vill riskera att skapa arbetstillfällen i någon annan obskyr branch än hifibranchen?

Klart pengarna spenderas ju iaf inom the Domestic Zone. Privatimprterar ju inte mjölken från finland men där jag bor går bolaget dåligt här bränner alla själv :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:02

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Stämmer.
Det ger inte fler arbetstillfällen totalt, bara inom hifibranchen - så fel!

Från landets sida sett så är det "totalt". Ingår i helheten. Tror du att HiFi-branschen är en egen stat i staten.

Butikspersonal handlar också mat och betalar moms och avgifter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:05

Förtydligande till Flint:

Jag ser också branchproblemet, men jag anser det magstarkt att kalla privatimportörer för omoraliska och oetiska.

Det samhälliga problemet uppstår ju först om man importerar själv, låt säga att det ger 20 papp över på en dyrpryl. Det räcker precis till att ta familjen till Grekland i 2 veckor. Lite pengar och inga arbetstillfällen till riket.

Inget av det är omoraliskt, men kommer i förlägningen att kunna bli ett problem för samhället och dess resursbehov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:08

Kaffekoppen skrev:Förtydligande till Flint:

Jag ser också branchproblemet, men jag anser det magstarkt att kalla privatimportörer för omoraliska och oetiska.

Vilket jag inte har påstått heller. Jag bara diskuterar ämnet som sådant. Orsak och konsekvens. Var och en drar sina egna moraliska slutsatser och gränser.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:17

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:
...

Semestra utomlands är väl en värre företeelse sett ur ditt perspektiv, då går ju alla pengarna förlorade för beskattning.

Mjae. De allra flesta som semestrar utomlands använder väl intjänade och beskattade pengar till detta? I grova drag betalar "Svensson" ungefär två tredjedelar av sin arbetsinsats tiill det allmänna. Räcker inte det?

/ B
Du missar poängen. Alla pengar du spenderar utomlands går förlorade ur landet. Det resulterar i att arbetstillfällerna (de som tar hand om dig under semestern) och momsintäkterna (på alla pengar du spenderar).

Det är ju naturligtvis värre än att du privatimporterar. De pengarna du får över iom privatimporten kommer du ju spendera iallafall - oftast inom riket.

Notera att jag tycker varken bu eller bä om skattetrycket, vi pratar strikt om vad som är värst för Sverige som land i ett ekonomiskt perspektiv.

Med Flints resonemang är utlandssemestrar det mest omoraliska och oetiska man kan göra. Pengarna skall användas inom riket för att generera arbetstillfällen inom turist/hotellnäringen och momsintäkter till landet. Det innebär i förlägningen att det borde vara oetsiskt och omoraliskt att nyttja produkter eller tjänster som inte är skapade inom landet.

Jag ser samma problem som Flint ser för sina tidigare branchkollegor, men anser inte att det har med etik och moral att göra. Men ett problem för branchen är det, och ett problem som kommer öka.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:21

:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Skall då vi ta ansvar för detta.
Vi har väl en minister som har som jobb att se till att reklamera vårt land så vi får hit turister i samma utsträckning som vi åker så det jämnar ut sig. Om de gjorde sitt jobb skulle fler tyska fotografera älgskyltar och spanjorer åka slalom. Vilket förövrigt är väldigt kul att se.
Om dessa inte hade så full upp med att inbördesbeundra varandra och representera på våra pengar så kanske det skulle bli nått bättre av det.
Inbördesbeundran är det stora problemet även för hifi. Om inte butikerna tycker de var så bra och var med tillmötesgående. Se tråden om Sveriges sämsta hifibutiker. Så skulle kunderna kanske vara kvar. Men de är så upptagna med att beundra sig själva att de inte ser att kunde inte längre vill handla. Sen är det då kunden fel. Det är aldrig kundens fel.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:29

meanmachine skrev:Om inte butikerna tycker de var så bra och var med tillmötesgående. Se tråden om Sveriges sämsta hifibutiker. Så skulle kunderna kanske vara kvar. Men de är så upptagna med att beundra sig själva att de inte ser att kunde inte längre vill handla. Sen är det då kunden fel. Det är aldrig kundens fel.

Nu är du orättvis. Det finns kunder man inte behöver och gör sig av med eftersom dom bara snackar och aldrig handlar. Ord skrammlar inte i kassapparaten. Blir mest luft. I dom fallen som nämns som skräckexempel i tråden om Sveriges sämsta butiker har det förmodligen gått till så. Kan bero på personkemi eller kanske det egna sortimentet. Jag förstår dom handlarna mycket väl och har ganska lång egen erfarenhet av samma situation. Men tomma tunnor skrammlar mest. Gäller såväl handlar- som kundtrummor.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-16 10:33

(har inte läst hela tråden men gör en kommetar ändå)

Tycker att all privatimport från utlandet bara är tillgodå för oss konsumenter. Det pressar de svenska återförsäljarna rejält, vilket är mycket bra! De har levt ganska skyddat i Sverige under lång tid; tack eu!
Efter att ha snabbt skummat igenom tråden tycker jag se mig den typiska svenska attityden att ogilla konkurrens i all dess form även framförs här på faktiskt.se! För övrigt tycker jag hifi-konsult argumenterar ganska konstigt om de vill att kunder ska komma till dem istället för att importera själv. Hifi-konuslt! justera priset till marknadspriset istället! Marknaden är ju hela eu numera, men det tycks inte många hifi-handlar i Sverige förstått ännu! 8O Och även endel konsumenter som håller ockerprishifibutiker vid liv!

8O
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:41

JeLe
Och om din arbetsplats blev nedlagd på grund av konkurens från säg Kina, skulle du gilla det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:49

Det skulle väl ske oavsett om man privatimporterade eller om butiken importerade det åt dig 8O

Så länge all produktion flyttas dit kommer i slutändan ingen ha ett arbete som ger en lön som vi kan köpa prylar i hifiaffären hellre för.

Det är hifiaffären som märker av problemet sist Flint. De första som märker av det är industriarbetaren.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-16 10:57

Det här är faktiskt ganska mycket politik, om man tror på globaliseringen som jag gör (höger) eller ogillar konkurrens i all dess form (vänster).

Ingen idé att forsätta dsikussionen även om jag skulle tycka det vara roligt. Inläggen skulle bara tas bort ändå av admin, pga politik förbudet här.

Trevlig helg grabbar! :)

/Jens
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:59

Kaffekoppen skrev:Det är hifiaffären som märker av problemet sist Flint. De första som märker av det är industriarbetaren.

Njae, vet inte om jag missuppfattar dig nu men om du och jag och alla andra direkimporterar vår HiFi märker nog den inhemska handeln det ganska snabbt på att deras försäljningssiffror sjunker. Det blir för dom tvärstopp.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:02

Vi kan ju bara importera det som tillverkas. Tillverkas inget här längre finns det ingen eller få som har råd att köpa det som importeras heller - oavsett importmetod.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:04

JeLe skrev:Det här är faktiskt ganska mycket politik, om man tror på globaliseringen som jag gör (höger) eller ogillar konkurrens i all dess form (vänster).

Ingen idé att forsätta dsikussionen även om jag skulle tycka det vara roligt. Inläggen skulle bara tas bort ändå av admin, pga politik förbudet här.

Trevlig helg grabbar! :)

/Jens
Detsamma! Men det är faktiskt inte politik som det samtalas om, ifall man inte (som jag gör) anser att alla spörsmål i grunden är politiska. Men det har mer med min definition av politik, och den delas inte av alla 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 11:05

Kaffekoppen skrev:Vi kan ju bara importera det som tillverkas. Tillverkas inget här längre finns det ingen eller få som har råd att köpa det som importeras heller - oavsett importmetod.

Sant, vår egen tillverkning är nästan helt utslagen. Vad beror det på?
Feta handlare med två kubikmeter plånbok kanske?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi