[/quote]meanmachine skrev:Du förstår nu alltså att det inte behövs någon referensförstärkare?
Jo men som ljudmässig referens verkar på många att Nad 208 anses vara perfekt i transparens.
Om ni testat Halcro med dist i diskante och om så är det dåligt bygge eller inbyggd personlighet. Detta är ju enligt många världens mest kompletta apparat.
![]()
"Då försöker vi istället använda oss av en referensanläggning, som vi är vana vid att lyssna på musik genom och där vi känner anläggningens karaktär väl.
Vi byter ut referensförstärkaren mot testobjektet Amp2000 i referensanläggningen och så lyssnar vi: Hmm, nu låter det lite annorlunda. Vi jämför med hur det lät innan och kommer fram till ett omdöme. " LTS hemsida
Ni har ju ljudmässiga referenser även ni.
Hoppsan, jag glömde svara på din Halcrofråga (svar på det andra finns tidigare i tråden). Jag kan inte svara för hur andra testat apparaten ifråga. Man kan allänt säga att om man har misslyckats med att detektera en egenskap så har man inte kunnat bevisaå någonting. Det är först när man har kunnat detektera (med tillräckliga bevis, t.ex. god statistisk signifikans) något som man kan förtälja om vissa egenskaper. Hursomhelst så ÄR Halcro dm68 en mycket bra förstärkare (via Direct I/P Path, normalingången var något sämre) och har så små ljudförvrängningar att det är ytterst liten sannolikhet att någon annan kommer att upptäcka dem. Sedan bör man också tänka på att om förstärkaren får driva en last som är mycket lägre och knepigare i impedans än den använda konstlasten, så är det teoretiskt möjligt att hörbarheten av förvräningen kan vara större. Dock är konstlasten en allämt sett "rätt så knepig last". Att driva Apogee Scintilla kan det däremot finnas andra förstärkare (typ ett fabrikat på marknaden som kan driva, läs Krell). Emellertid anser jag sådana lågohmiga högtalare vara mer eller mindre felaktigt konstruerade då de kräver väldigt speciella förstärkare. Sedan brukade det som följd av höga strömmar resultera i att förstärkare och/eller Scintillorna brann upp ändå...