Vad kommer att ersätta SACD/DSD formatet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Vad kommer att ersätta SACD/DSD formatet?

Inläggav Nagrania » 2007-03-17 00:27

På bildsidan så kommer blueray och ett annat format som jag inte minns namnet på. Men vad är det som kommer att ersätta DVD-Audio och SACD/DSD. Jag har hört talas om ett danskt format som lär vara bättre än alla tidigare kända format.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-17 01:17

Vad kan i princip bli bättre än DVD-A som redan är systemmässigt ca 12 dB bättre än vad dagens finaste pryttlar klarar av?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-17 01:24

man kan ju börja med att utnyttja dom format som finns innan man gör "värre" som ändå ingen hör skillnad på, snacka om att kasta pärlor för svin, imo
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-17 01:30

Jag tror att eran för runda snurrande plastbitar är slut.
... nästa format är ett filformat som fungerar bra på nätet och i mediacenterdatorer (eller vad heter det) baserat på Linux, ... tror jag :|

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 01:45

berma skrev:Jag tror att eran för runda snurrande plastbitar är slut.
... nästa format är ett filformat som fungerar bra på nätet och i mediacenterdatorer (eller vad heter det) baserat på Linux, ... tror jag :|

Fysisk distribution kommer finnas kvar... men vilket blir formatet?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-17 02:53

Memorystick, behövs då enbart ett vanligt usb-uttag.
Slutet på drivverkseran.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-03-17 07:06

Tror det blir något av formaten som kommer med HD-DVD och/eller Bluray, dvs Dolby Plus, Dolby True HD och DTS-HD. Tror inte att special formaten endast för ljud kommer igång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 10:16

man kan ju börja med att utnyttja dom format som finns innan man gör "värre" som ändå ingen hör skillnad på, snacka om att kasta pärlor för svin, imo

Problemet med ditt påstående är ju att då kan vi inte hålla igång konsumtionssamhället. Så företagen är beroende av att hitta nya vägar att gå fram på för att sälja. Du har 100% rätt en 16-bit CD är fortfarande inte använd till max och detta bevisar väl Nakka. Deras 16-bits dac är väl i princip oslagen än :?:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-17 11:10

tvett skrev:

Kräver det Linux är det dömt att dö i min mening.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-17 12:26

UrSv skrev:
tvett skrev:

Kräver det Linux är det dömt att dö i min mening.

DEn nya WinDOS distributionen har så j :evil: många inbyggda funktioner för upphovsrättsskydd och för att förhindra kopiering att det knappt gick att få igång.

Ungdomar är smarta, undomar driver utvecklingen, de kommer att välja det som fungerar bäst och där de har bäst kontroll = Linux.

Vi, gamla gubbar, får styka med handen längs våra CD samlingar och tänka på svunna tider. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-17 13:13

Alla datorleverantörer vill ha in sina apparater i vardagsrummen.
men ingen vill nog ha in en Linux apparat som det knappt finns drivrutiner till ljudkort och TV kort etc. Vad som hamnar på pojkrummen eller i en familjeserver är något annat.
Säkert blir det någon MS programvara där man hjälpligt dolt windows med ett skal. Den enda som blir kvar är kanske uppstartsbilden, den blå skärmen och dom hexadecimala felkoderna.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-17 13:55

Om man ersätter DVD-A/SACD med något annat är det troliga att man helt enkelt lagrar musik på BD/HD-DVD. Detta då de nya ljudformaten håller hög kvalitet och det går att köra i alla "vanliga" spelare som stödjer formatet. D.v.s en musik-BD kan spelas i alla BD-spelare t.ex.

Vad det gäller framtida lagringsmedia tror jag mest på minneskort eller liknande - den dag dessa har högre kapacitet och framförallt - kan tillverkas lika billigt som dagens optiska skivor. Likaså ökar nätdistribution, i framtiden bör det inte vara några problem att ladda ner och lagra stora mängder högkvalitetsljud, det är lagringsutrymmet det hänger på. Plus att det bör finnas en möjlighet att ta med sig musiken.

Innan produktionskostnaderna för minneskort är nere i samma nivå som skivpressning kommer skivor att finnas kvar. Kompletterat av nätdistribution. Själva konceptet att lagra musik på ett lagringsmedia som är portabelt kommer inte att dö, även om man lagrar på hårddisk uppkommer alltid behovet att ta med sig innehållet. Och då släpar man inte med sig sin dator.;)

Det sannolika scenariot i framtiden är att man sitter med sitt mediacenter, surfar in till musikbutiken, väljer låtar, laddar ner och ev klickar i "bränn skiva" och får ut en snygg sak från mediacentrets brännare försedd med Lightscribe. Skrivaren tar ut ett omslag av hög kvalitet.

Alternativet är att köpa en skiva, sannolikt som alternativ till nedladdning. D.v.s att man kan klicka i "ladda ner och skicka ett album på skiva" ungefär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-17 14:10

Harryup skrev:Alla datorleverantörer vill ha in sina apparater i vardagsrummen.
men ingen vill nog ha in en Linux apparat som det knappt finns drivrutiner till ljudkort och TV kort etc.

Tja det är nog inte så stort problem som det kan verka. Det går ju att anpassa systemet för specifik hårdvara så som Mac (som ju inte kör med linux men med ett snarlikt system). Och jag gissar att fler kör med någon form av linuxkärnor i sina apparater än vad de flesta vill tro. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-17 14:40

Problemet med blålaserskivorna är att de är kopieringsskyddade, vilket ställer till en massa trassel för konsumenterna och gör dem totalt olämpliga ur arkivsynpunkt. De ska kunna avkodas även efter att tillverkarna av skivor och ursprunglig utrustning är borta.

Jag har funderat på om minneskort (Flash-ROM) kan vara lösningen. De borde vara tillräckligt billiga om några år. Nackdelen är att de är känsliga för elektricitet och elektromagnetism, vilket inte optiska skivor är.

Ljudkvalitetsmässigt kan vi ju konstatera att 24/96 räcker mer än väl och att 16/44,1 ofta inte utnyttjas fullt ut. Det är beständighet, tillgänglighet och förvaring som är de stora knäckfrågorna för framtida logiska och fysiska format.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-17 14:49

AVR4000 skrev:...
. Själva konceptet att lagra musik på ett lagringsmedia som är portabelt kommer inte att dö, även om man lagrar på hårddisk uppkommer alltid behovet att ta med sig innehållet. Och då släpar man inte med sig sin dator.;)

Har du hört talas om MP3 spelare :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 15:07

berma skrev:Har du hört talas om MP3 spelare :wink:

Jag kommer nog aldrig ge bort en blandningsMP3spelare till någon.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-17 15:21

Helt klart så kommer det inte komma någon nytt fysiskt format. Visst, dom kanske försöker med memory sticks lr liknade, men fysiska formatet kommer sakta dö ut mot nerladdning. Jag tror att CD skivan kommer hålla ett gäng år till. som det stora fysiska formatet för musik.

Sen kan man fråga sig om man behöver ett bättre format än det vi redan har? Bevisligen så kan ett 100 årigt mekaniskt format ännu ge kanonbra ljud och vi har CD skivor som inte använder 1/10 av det man kan på skivan. Så det som är intressant bör ju vara; när kommer dom ge oss kvalite istället för ljudslig massaker?
Senast redigerad av subjektivisten 2007-03-17 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 15:24

Helt klart så kommer det inte komma någon nytt fysiskt format. Visst, dom kanske försöker med memory sticks lr liknade, men fysiska formatet kommer sakta dö ut mot nerladdat. Så tror än CD skivan kommer hålla ett gäng år till.

Sen kan man fråga sig om man behöver ett bättre format än det vi redan har? Bevisligen så kan ett 100 årigt mekaniskt format ännu ge kanonbra ljud och vi har CD skivor som inte använder 1/10 av det man kan på skivan. Så det som äe intressant är; när kommer dom ge oss kvalite istället för ljudslig massaker?

Bra inlägg :)
Håller med 100%
Tänk dig :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2007-03-17 15:33

Kopieringsskyddet för blue ray och hd dvd är väl knäckt?
Säkert bara en tidsfråga innan det finns massor med program som kan hantera dessa.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-17 18:14

Man ska inte behöva knäcka saker och ting. Även om man kan är det ett onödigt moment. Varför ska vi acceptera det? Vem ska det vara bra för?

(Det är väl dessutom allmänt känt att DRM/kopieringsskydd i första hand handlar om att styra sina kunders beteende, inte förhindra spridning.)

Jag hoppas att det inte lanseras ett nytt format på bred front förrän skivbolagen har börjat förändra sina attityder och affärsmodeller. Fast de tu hänger ju ihop.
Senast redigerad av guldfisk 2007-03-17 18:19, redigerad totalt 1 gång.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-17 18:18

Bra talat guldfisk
Allt sådant är en styggelse!
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 18:26

Precis. Ett nytt system för att klara av att hålla skivpriserna uppe. Att de alldrig ger sig.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Vad kommer att ersätta SACD/DSD formatet?

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-17 18:44

Nagrania skrev:På bildsidan så kommer blueray och ett annat format som jag inte minns namnet på. Men vad är det som kommer att ersätta DVD-Audio och SACD/DSD. Jag har hört talas om ett danskt format som lär vara bättre än alla tidigare kända format.

SACD/DSD ersätts lämpligen med ett PCM-system. CD eller DVD-A, exempelvis.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-17 18:50

DRM = Inget köp. Jag lägger hellre pengarna på annat. Dom Stora Bolagens största konkurenter är inte grann-skivbolaget på andra sidan gatan. Det är skidanläggningen strax norr om stan, eller sport-affären där dom säljer klättergrejjor. Verkligheten har inget DRM.

Fram för musik framförd live! Inget DRM där heller, och dom som vill höra får betala sig in. Enklet. Smidigt. Bra.

DRM krånglar till det för betalande kunder. Dom som laddar ned gratis via torrents eller annat slipper och får en bättre produkt billigare. Bra tänkt, media moguler!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-17 21:46

Det nya formatet som jag tidigare nämnde heter DXD som betyder Digtal Extreme Definition. DXD arbetar med en samplingsfrekvens av 352,8KHz och 5 bitar vilket gör att man kan redigera det inspelade materialet direkt utan konvertering.
http://www.digitalaudio.dk/technical_pa ... 20v3.5.pdf

Snart är det väl dax att byta utrustningen igen. Aldrig kan man få luta sig och få lite lugn. :?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-03-17 22:07

DXD är alltså just ett redigeringformat, i första hand för DSD/SACD. Det verkar inte vara tänkt för slutkonsumenten och ersätter inte PCM. Så där jättenytt är det inte heller om nedanstående länk går att lita på:
http://www.merging.com/2002/html/pyradsd.htm
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Vad kommer att ersätta SACD/DSD formatet?

Inläggav Piotr » 2007-03-17 22:15

Max_Headroom skrev:
Nagrania skrev:På bildsidan så kommer blueray och ett annat format som jag inte minns namnet på. Men vad är det som kommer att ersätta DVD-Audio och SACD/DSD. Jag har hört talas om ett danskt format som lär vara bättre än alla tidigare kända format.

SACD/DSD ersätts lämpligen med ett PCM-system. CD eller DVD-A, exempelvis.

För att brusnivån på de första SACD maskinerna översteg CD ovanför 5-10k eller så?

Detta har det såvitt jag förstår jobbats på.

http://www.extra.research.philips.com/m ... format.pdf

Försöker beta igenom texten men jag har taskig grundkunskap så det går lite segt.

/Peter

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2007-03-17 22:33

Alla som predikar att "skivor" kommer att ersättas av nedladdning: hur flyttar man data i framtiden?

Genom bärbara datorer? Inte precis en "dataflyttare".

Genom ständig nätuppkoppling där ens musikarkiv kan nås överallt? Möjligen, under förutsättning att man kan ge andra tillgång till det (misstänker att nöjesindustrin klagar).

Genom MP3-spelare? Som redan skrivit lånar man ju inte ut sin MP3-spelare på samma sätt som man lånar ut en skiva.

Nej, någon form av media för lagring av data (ej hårddisk) som är flyttbart i stil med skivor kommer tveklöst att finnas. Det är t.o.m troligt att distribution kommer att ske på det viset i en eller annan form, antingen som idag eller genom att ladda ner informationen och bränna. Samt skriva ut omslaget.

Musikservrar och nedladdning är jättefint och bra men har svårt att slå en skivas flyttbarhet. Jag tror inte på totalt nätberoende eller att man har sin musikserver igång hemma och ansluter till den på distans för att lyssna på ens egen musik, eller att enda lösningen för att vänner ska kunna lyssna är att man delar ut den.

Flyttbara lagringsmedia fyller ut det hela helt enkelt. Däremot tror jag att den vanliga framtida skivdistributionen blir genom nedladdning, bränning och fodralutskrift, alternativt att man vid nedladdningen kan välja att få en skiva hemskickad. Men skivor och andra flyttbara lagringsmedia kommer inte att försvinna oavsett hur mycket det än laddas ned. Någonstans behöver man lagra informationen och kunna flytta den. På ett enkelt sätt, utan att behöva förlita sig på Internet.

Vore intressant att få höra hur de som kommit fram till skivornas bortgång har tänkt sig framtiden, inte minst då man ska flytta data. För om minneskort eller annat tar över "dör" ju inte skivorna. De ersätts men konceptet dör inte. Det dör den dag ALLA data lagras på hårddiskar och fenomenet flyttbar disk inte alls existerar utan all dataaccess handlar om Internetuppkoppling. Frågan är bara vad man gör om ISPn får problem och man inte når sin musiksamling t.ex under tiden man är bortrest (och man inte har allt i den bärbara spelaren).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-17 22:47

Frågan är bara vad man gör om ISPn får problem och man inte når sin musiksamling t.ex under tiden man är bortrest (och man inte har allt i den bärbara spelaren).

Brister ut i storgråt och förbannar utvecklingen. :)

/Peter

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-17 23:25

när tror ni nästa ljudformat dyker upp? 1 år, 5 år, 10 år? hur stor blir lagringskapaciteten? hur stor måste den vara?

förresten när tror ni man kommer ner på en tillverkningskostnad av ca 1kr för 1gig minne? är det redan så billigt eller?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Nästa

Återgå till Generellt om hifi