Hur påverkar strikt isotermiserande dämpmaterial en basreflexlåda?
Alltså om man bortser från den volymökande egenskapen hindrar materialet luftströmmning och annat i lådan som hindrar effektiv basreflexfunktion?
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Hur påverkar strikt isotermiserande dämpmaterial en basreflexlåda?
Alltså om man bortser från den volymökande egenskapen hindrar materialet luftströmmning och annat i lådan som hindrar effektiv basreflexfunktion?
Kraniet skrev:Hur påverkar strikt isotermiserande dämpmaterial en basreflexlåda?
Dahlqvist skrev:Om dämpmaterialet inte sitter i vägen för luftströmmarna, dvs. mycket nära elementet eller porten så uppkommer iallafall inga direkta strömningsförluster.
Nattlorden skrev:Dahlqvist skrev:Om dämpmaterialet inte sitter i vägen för luftströmmarna, dvs. mycket nära elementet eller porten så uppkommer iallafall inga direkta strömningsförluster.
Betyder det "liten luftficka bakom element och port" eller "lufttunnel i dämpmaterialet mellan element och port" ? *nyfis*
Trout skrev:Dahlqvist: menar du inte 1/10 av ljudhastigheten
Kraniet skrev:jag pratar inte om gullfiber eftersom detta är adiabatiskt(visst hette det så?:)) också.
Kraniet skrev:en annan fråga hur tar man reda på den av elementet "upplevda" volymen efter att ha stoppat i dämpmaterial??
.celef skrev:man kan visst ha dämpmaterial direkt bakom elementet, det har använts och används fortfarande för att optimera elementparametrarna.
Dahlqvist skrev:I en isoterm process föregår tryckstegringen vid konstant temperatur. Begreppet "isotermisterande" avser alltså något material som kyler av luften när den komprimeras i lådan så att inte temperaturen stiger
Svante skrev:Dahlqvist skrev:I en isoterm process föregår tryckstegringen vid konstant temperatur. Begreppet "isotermisterande" avser alltså något material som kyler av luften när den komprimeras i lådan så att inte temperaturen stiger
Utmärkt förklaring! Kan bara tillägga att det förstås funkar åt andra hållet också, när luften expanderar kyls den inte av i det isoterma fallet, utan ullen ger värme till luften så att temperaturen även under den periodhalvan hålls konstant.
Men det förstod ni redan förstås
Japp, så är det. Det är därför fårull är så bra: det är svalt på sommaren när det är varmt, och värmer på vintern när det är kallt. Har man fårull på sig kan man alltså hålla konstant temperatur både när det är varmt och kallt.
malare, du kan ta ned handen nu.Jag tror forumet mer än gärna och med stort intresse skulle ta del av vilka konstruktionsöverväganden som du gjort/problem du löst med detta förfarande.
malare skrev:Dahlqvist skrev:Japp, så är det. Det är därför fårull är så bra: det är svalt på sommaren när det är varmt, och värmer på vintern när det är kallt. Har man fårull på sig kan man alltså hålla konstant temperatur både när det är varmt och kallt.
Menar du verkligen vad du säger eller skämtar du ? Om du menar vad du säger så har du nog fått en del saker om bakfoten.
malare skrev:Dahlqvist skrev:malare, du kan ta ned handen nu.Jag tror forumet mer än gärna och med stort intresse skulle ta del av vilka konstruktionsöverväganden som du gjort/problem du löst med detta förfarande.
Du behöver inte vara sarkastisk.
malare skrev: Jag har studerat dämpningar och speciellt s.k. "acoustic damping" (enligt R.Small) under ett antal år och har en hel del material samlat om detta. Jag har också praktiserat denna typ av dämpning i ett flertal konstruktioner så jag har en hel del kött på benen.
Dahlqvist skrev:Det var just det jag trodde. Alltså, att du hade kött på benen. Därav min vädjan att du skulle delge oss lite av dina kunskaper runt dina vad gäller applikation av dämpmaterial och hur det fungerat. Men om du tycker det är för OT eller betraktar det som affärshemligheter så är det ju inte mycket att göra åt. (Jag har hela tiden förutsatt att du är PM som i PM högtalarna).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster