Isotermiserande dämpmaterial?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Isotermiserande dämpmaterial?

Inläggav Kraniet » 2004-03-30 16:01

Hur påverkar strikt isotermiserande dämpmaterial en basreflexlåda?
Alltså om man bortser från den volymökande egenskapen hindrar materialet luftströmmning och annat i lådan som hindrar effektiv basreflexfunktion?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Isotermiserande dämpmaterial?

Inläggav Svante » 2004-03-30 16:29

Kraniet skrev:Hur påverkar strikt isotermiserande dämpmaterial en basreflexlåda?
Alltså om man bortser från den volymökande egenskapen hindrar materialet luftströmmning och annat i lådan som hindrar effektiv basreflexfunktion?

Om du menar vanliga dämpmaterial som gullfiber så är svaret ja, men med rätt dimensionering (=större låda) kan man få samma tonkurva som med den mindre lådan utan dämpmaterial.

Bose har hittat på nåt annat fyllnadsmaterial som skulle "öka" lådvolymen, fanns beskrivet i nån nylig JAES. Vad som händer med det vet jag inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-31 08:36

Kraniet skrev:Hur påverkar strikt isotermiserande dämpmaterial en basreflexlåda?

Det finns ett meningsutbyte om detta i denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1107

Det finns vad jag vet inget "strikt" isotermiserande material, dvs. ett material som kyler luften helt utan förluster. Det är detta som tråden ovan handlar om. Polyestervadd kommer dock ganska nära: ett dåligt dämpmaterial som kyler luften. Om man vill ta förlusterna eller inte beror så på vilka priotriteringar man gör. Det är inga stora skillnader men lite är det och Öhman och Isidor kör lite finlirsdiskussion. Om dämpmaterialet inte sitter i vägen för luftströmmarna, dvs. mycket nära elementet eller porten så uppkommer iallafall inga direkta strömningsförluster.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-03-31 09:00

Dahlqvist skrev:Om dämpmaterialet inte sitter i vägen för luftströmmarna, dvs. mycket nära elementet eller porten så uppkommer iallafall inga direkta strömningsförluster.

Betyder det "liten luftficka bakom element och port" eller "lufttunnel i dämpmaterialet mellan element och port" ? *nyfis*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-31 10:48

Nattlorden skrev:
Dahlqvist skrev:Om dämpmaterialet inte sitter i vägen för luftströmmarna, dvs. mycket nära elementet eller porten så uppkommer iallafall inga direkta strömningsförluster.

Betyder det "liten luftficka bakom element och port" eller "lufttunnel i dämpmaterialet mellan element och port" ? *nyfis*

Sanning att säga så är jag inte riktigt säker på hur dämpmaterial (typ glasull) påverkar om man lägger en bit i mitten av en högtalare mellan element och port. Elementet pumpar ju inte luft direkt till porten utan driver lådan som i sin tur driver porten. Vad jag menade var att dämpmaterialet inte bör ligga i elementets eller portens omedelbara närhet, dvs tryckt emot. För elementet så kan det ge reflektioner, distortion och onödiga strömningsförluster och för porten kan luftflödet hindras. Det åker ju en helt del luft fram och tillbaka genom en port när det resoneras som bäst. (Jag vill minnas att Öhman skrivit att ett riktmärke ligger vid 1/10 av ljudhastigheten i en port utan rundade kanter om man vill undvika strömningsalstrade oljud. =Orkan. :) )

/Dahlqvist
Senast redigerad av DQ-20 2004-04-05 14:52, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-04-02 19:50

Vad jag menade var att dämpmaterialet inte bör ligga i elementets eller portens omedelbara närhet, dvs tryckt emot. För elementet så kan det ge reflektioner, distortion och onödiga strömningsförluster och för porten kan luftflödet hindras.

man kan visst ha dämpmaterial direkt bakom elementet, det har använts och används fortfarande för att optimera elementparametrarna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-02 20:39

Dahlqvist: menar du inte 1/10 av ljudhastigheten :?:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-02 21:41

jag pratar inte om gullfiber eftersom detta är adiabatiskt(visst hette det så?:)) också..
acustic ull som dom säljer på hifikit elelr vanligt "täckjacks foder" är väl bland det mest strikt isotermiserande materialen?
att man inte ska ha det i närheten av element och port (om man inte vill ändra parametrar) är det väl ingen fråga om.. det jag undrade var om det hindrar basreflex-arbetet..
men det är klart det handlar väl bara om optimering..

en annan fråga hur tar man reda på den av elementet "upplevda" volymen efter att ha stoppat i dämpmaterial??

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-05 14:51

Trout skrev:Dahlqvist: menar du inte 1/10 av ljudhastigheten :?:

Ja, det menade jag. I luft. :oops: :)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-05 15:28

Kraniet skrev:jag pratar inte om gullfiber eftersom detta är adiabatiskt(visst hette det så?:)) också.

Nej, det heter det inte. Adiabatisk betyder i detta sammahang att en tryckförändring i lådan sker utan att någon energi avgår från den luft som komprimerats. I en adiabatiskt process stiger temperaturen samtidigt som trycket stiger. Tänk allmänna trycklagen (p*V)/T. T ändras => adiabatisk T konstant => isoterm.

I en isoterm process föregår tryckstegringen vid konstant temperatur. Begreppet "isotermisterande" avser alltså något material som kyler av luften när den komprimeras i lådan så att inte temperaturen stiger (så mycket som den annars skulle ha gjort). Tryckökningen blir då mindre än om processen varit adiabatisk, dvs. utan dämpmaterial i lådan, och lådan verkar större än vad den är. Isotermiserande material i en högtalarlåda kan vara glasull, stenull, plastull, ullull eller något annat roligt, t.ex. änglahår eller fetvadd. Det har dock olika dämpande egenskaper (förluster).

Kraniet skrev:en annan fråga hur tar man reda på den av elementet "upplevda" volymen efter att ha stoppat i dämpmaterial??

I planeringsstadiet får man nog använda sig av empiriska konstanter som man antingen tagit fram själv under svåra vedermödor eller så använder man andras som man letar upp i en bok eller tidskrift. Annars får man nog finna sig i att mäta på den färdiga produkten och prova sig fram.

celef skrev:man kan visst ha dämpmaterial direkt bakom elementet, det har använts och används fortfarande för att optimera elementparametrarna.
.

Förvisso. Om man vet vad man gör och dimensionerar för detta. Alla som heter Stig Carlsson räcker upp en hand. ;-)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

malare

Inläggav malare » 2004-04-05 21:11

Man måste inte heta Stig Carlsson för att räcka upp en hand :wink:

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-05 21:37

Dahlqvist skrev:I en isoterm process föregår tryckstegringen vid konstant temperatur. Begreppet "isotermisterande" avser alltså något material som kyler av luften när den komprimeras i lådan så att inte temperaturen stiger

Utmärkt förklaring! Kan bara tillägga att det förstås funkar åt andra hållet också, när luften expanderar kyls den inte av i det isoterma fallet, utan ullen ger värme till luften så att temperaturen även under den periodhalvan hålls konstant.
Men det förstod ni redan förstås ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-06 09:44

Svante skrev:
Dahlqvist skrev:I en isoterm process föregår tryckstegringen vid konstant temperatur. Begreppet "isotermisterande" avser alltså något material som kyler av luften när den komprimeras i lådan så att inte temperaturen stiger

Utmärkt förklaring! Kan bara tillägga att det förstås funkar åt andra hållet också, när luften expanderar kyls den inte av i det isoterma fallet, utan ullen ger värme till luften så att temperaturen även under den periodhalvan hålls konstant.
Men det förstod ni redan förstås ;)

Japp, så är det. Det är därför fårull är så bra: det är svalt på sommaren när det är varmt, och värmer på vintern när det är kallt. Har man fårull på sig kan man alltså hålla konstant temperatur både när det är varmt och kallt. :)

malare, du kan ta ned handen nu. :) Jag tror forumet mer än gärna och med stort intresse skulle ta del av vilka konstruktionsöverväganden som du gjort/problem du löst med detta förfarande.

Jag tror man får skilja på dämpning av lådan och dämpning av elementet och dess koppling till lådan så att det inte blir missförstånd. Om man bara är ute efter att modifiera lådans egenskaper så skall man alltså inte placera dämpmaterialet mycket nära element och port, för då ändrar man, precis som celef framhåller, andra egenskaper. När man tänker efter finns det mycket olika överväganden som måste göras. Bara en sådan uppenbar sak som hur elementet är ventilerat kan ju spela stor roll.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

malare

Inläggav malare » 2004-04-06 11:51

Japp, så är det. Det är därför fårull är så bra: det är svalt på sommaren när det är varmt, och värmer på vintern när det är kallt. Har man fårull på sig kan man alltså hålla konstant temperatur både när det är varmt och kallt. :)

Menar du verkligen vad du säger eller skämtar du ? Om du menar vad du säger så har du nog fått en del saker om bakfoten.

malare, du kan ta ned handen nu. :) Jag tror forumet mer än gärna och med stort intresse skulle ta del av vilka konstruktionsöverväganden som du gjort/problem du löst med detta förfarande.

Du behöver inte vara sarkastisk. Jag har studerat dämpningar och speciellt s.k. "acoustic damping" (enligt R.Small) under ett antal år och har en hel del material samlat om detta. Jag har också praktiserat denna typ av dämpning i ett flertal konstruktioner så jag har en hel del kött på benen.

Men det skulle inte den här tråden handla om :wink:

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-04-06 13:14

malare skrev:
Dahlqvist skrev:Japp, så är det. Det är därför fårull är så bra: det är svalt på sommaren när det är varmt, och värmer på vintern när det är kallt. Har man fårull på sig kan man alltså hålla konstant temperatur både när det är varmt och kallt. :)

Menar du verkligen vad du säger eller skämtar du ? Om du menar vad du säger så har du nog fått en del saker om bakfoten.

Jag skämtade. Därav: :)

malare skrev:
Dahlqvist skrev:malare, du kan ta ned handen nu. :) Jag tror forumet mer än gärna och med stort intresse skulle ta del av vilka konstruktionsöverväganden som du gjort/problem du löst med detta förfarande.

Du behöver inte vara sarkastisk.

Nej, jag var inte sarkastisk. Verkligen inte. Sarkasmer utan lämplig smiley, exempelvis :twisted: är ju rena krutdurken på ett forum som detta. Det var därför jag lade in en :) istället. För säkerhets skull.

malare skrev: Jag har studerat dämpningar och speciellt s.k. "acoustic damping" (enligt R.Small) under ett antal år och har en hel del material samlat om detta. Jag har också praktiserat denna typ av dämpning i ett flertal konstruktioner så jag har en hel del kött på benen.

Det var just det jag trodde. Alltså, att du hade kött på benen. Därav min vädjan att du skulle delge oss lite av dina kunskaper runt dina vad gäller applikation av dämpmaterial och hur det fungerat. Men om du tycker det är för OT eller betraktar det som affärshemligheter så är det ju inte mycket att göra åt. (Jag har hela tiden förutsatt att du är PM som i PM högtalarna).

/Dahlqvist

PS. Ursäkta det myckna citerande men det var visst något som höll på att gå över styr här pga. av missförstånd.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

malare

Inläggav malare » 2004-04-06 17:26

Dahlqvist skrev:Det var just det jag trodde. Alltså, att du hade kött på benen. Därav min vädjan att du skulle delge oss lite av dina kunskaper runt dina vad gäller applikation av dämpmaterial och hur det fungerat. Men om du tycker det är för OT eller betraktar det som affärshemligheter så är det ju inte mycket att göra åt. (Jag har hela tiden förutsatt att du är PM som i PM högtalarna).

Jo det stämmer att jag är PM.

Jag har diskuterat det här med dämpning ett antal gånger på andra fora och har oftast blivit betraktad som en som "inte ska tro att du vet något om det här eftersom vi kan och vet mycket mer om det här än du, så det så". Det kanske ska tilläggas att jag är mer eller mindre självlärd på detta område och att mitt yrke till vardags är finsnickare som sysslar med att göra specialbeställda kilramar och hantverkstillverkade möbler.

Några affärshemligheter är det inte fråga om. Jag har tvärtom försökt att sprida förträffligheten med "acoustic damping" men det verkar som om det inte är just någon som har vågat prova.

Visst är det lätt att hamna snett och få dåliga resultat men om man följer de instruktioner som jag sammanställt i en liten beskrivning som går att få från mig om man mailar malare@nordsp.se så är det kanske lättare att få det att fungera. Orsaken till att jag inte lägger ut beskrivningen på nätet är att den innehåller en bilaga med två kapitel ur R.Small's doktorsavhandling som inte är fritt att distribuera. Jag har frågat Small om det och han rekommenderade mig att inte lägga ut det på nätet.

Nu ska jag bara säga några ord om vad jag anser att olika sorters dämpmaterial passar till.

Till isotermiserande dämpningar, alltså om man vill få en sluten låda att verka större, är gullfiber, som det hette förr, bäst. Orsaken är att det är tillverkat av mycket tunna glasfibrer som snabbt tar upp temperaturstegringen och sedan snabbt ger den ifrån sig.
Om man tycker att det är för stickigt och är rädd för att få fibrer i diverse rörliga delar så ska man välja s.k. fiberfill som är ihålig. Var man får tag på detta material vet jag inte men jag tror att det används som stoppning i t.ex. jackor av lite högre kvalitet.

Fårull som många propagerar för passar, enligt mig, nästan bara i transmissionlinehögtalare. Fast det är väl ett försäljningsargument att använda det även i en sluten låda.

När det gäller basreflexsystem så får väl andra ha sina synpunkter på hur man ska göra, men jag gör som i beskrivningen som jag delar med mig av. Man förlorar lite grand i verkningsgrad men vinner så mycket annat.

Mvh. Per Målare

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-06 19:00

vad gör fårull bättre för transmission? och sämre lämpat för annat?

malare

Inläggav malare » 2004-04-06 20:10

Jag kanske skulle ha formulerat det så att fårull är det bästa materialet att använda i en transmissionslåda för att få den att "bli längre".
Andra material blir i denna applikation för "täta". Detta skulle också vara orsaken till att fårull inte är lika bra som annat dämpmaterial i andra applikationer.

Kom ihåg att det här är bara mina reflektioner om olika material.

Mvh. Per Målare

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-06 20:22

ja jag var bara nyfiken på anledningen.. låter väl inte helt orimlig.. annars brukar man ju säga att fårull är ungefär likvärdigt med gullfiber.. och att den skulle vara bättre.. tex han som tillverkar MOsen utryckte att han tyckte midbas och nedre mellanregister blev bättre med fårull.. otvättad sådan..

Återgå till Teknikforum