Komponenttweak - vetenskap eller självbedrägeri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Komponenttweak - vetenskap eller självberägeri?

Vetenskap
18
31%
Självbedrägeri
40
69%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-03-16 23:35

Får jag göra en minikidnappning av tråden?

Det är nämligen så att jag har varit så sugen på ett komponenttweak i drygt ett år men inte kommit till skott, dels för att jag behöver leja ut jobbet och dels för att jag inte vet om det är värt besväret.

Här tycks det ju hejvilt och jag kan inte tänka mig en bättre tråd att fråga i...

Tweaket är på min Pioneer Ax10i

<snip>"only need to modify the DAC board, or I/V and post filter stages.
JRC5534 is used in I/V converter stage with 13V/mks slew rate and
JRC2068 with 6V/mks slew rate in the post filter and in the digital volume adjustment stage,
all on the DACs PCB.

We decided what are the best op amps to make such kind of upgrade. The most expensive OPA627.
They sound "warmer", and with the high resolution of DSP processing of AX10i it is a bit better but one may still prefer the more refined sound of AD825.

Concerning the exchange of JRC2068, the decision was pretty easy - OPA2134.
We could use again OPA627 (only single version available, so it is necessary to have the special dual-to-single PCB adaptors), but this exchange will be
significantly more expensive, and from our point of view the effect is not worth it."

Vad säger ni? Låta göra eller inte ???

Länk till original text om tweaket;
http://members.cox.net/alexhardware/49TXi.htm

Kul att höra om någon orkar tycka...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-17 00:13

Richard skrev:Kan inte släppa det här med klockor... Då jag ändå har dig på tråden Piotr, finns det någon bra presicionsklocka, förutom LCaudios dyra modell, som passar till DVD spelare som du känner till?

Detta är enligt min subjektiva åsikt en av de mest kostnadseffektiva modifieringar man kan göra i en cd spelare vilket jag ju provat( Marantz cd 67 ). Detta borde definitivt också bli bättre med mångkanalljudet från DVD:n.

(Jag har ingen lust att lägga ut 3500:- kr på en klocka till min DVD, som bara kostar 2500:-)

Finns ju ett gäng men jag har inte hängt med den senaste tiden (läs ett par år). Jag skulle välja LC audios eller Lars Clausens senaste om jag skulle modda en spelare idag. När jag moddade nåra spelare för sisådär fem år sedan så använde jag LClock XO2 hyperkit... haha vicket skönt namn va?

Då hade man ju läst om LC och trichord i HF och på nätet ett tag men tänkt att nja det kan vänta. Efter moddning så var min reaktion att ett klockbyte är den absolut klokaste investering man kan göra i en anläggning. Lite pengar och lite tid för ett jättelyft. Dock har jag inte en aning om hur mycket dagens spelare har att vinna på en uppgradering.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 01:25

Det finns alltid en risk för mättnad i järnkärnan i spolen.

Men skall man använda en spole i ett 3-vägssystem så blir det stora värden, och ruskigt dyrt med luftlindade spolar. NHT 3.3 klarade sig ju med järnkärnespole, men precis som SS säger så behöver man nog veta vad man gör.

Själv skulle jag nog dela elektroniskt eftersom det är så mycket lättare att få till ett 2-vägsfilter för en amatör som mig :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-17 01:41

Komponenttweak på ljudkort
Byte av opamp, borttagning av lytar, biffigare lyt, men avslutningen är ändå bäst.
Se för er själva! Must See!
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-17 07:37

Tack Tvett för bilderna! ( nu vet jag ju io.förs. inte om du bara är ironisk...). 8O

Detta är ju talande exempel på en mod. där man bytt ut Ne5534 kloner mot MYCKET bättre grejor. Man skriver också att det är stor skillnad på kondensatorer mm., DC koppling med elektrolyter låter dåligt osv.

Bäst av allt är ändå de subjektiva ljudintrycken i slutet, där modifikationen upplevs som en stor förbättring. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-17 08:00

Tack Piotr! Jag håller med dig till fullo, att en schysst klocka kan få tiden att stanna... :)

JockeWE: Gå in på Lcaudios hemsida. Där säljer dom ersättnings Op amps med socklar, som gör det enklare att byta. Där finns också utförliga diskussioner om olika Ic:s för och nackdelar, lite snack om den förfärliga NE5534 och dess kloner mm.

Om dina original IC är ytmonterade är det ett helsicke att byta. Du bör nog inte göra det själv i sådana fall, inte ens ett lödproffs kan klara det utan riska att lödbanorna kläcks av värmen.

Om Ic:na är monterade med konventionella metoder ( större IC med ben som går igenom kretskortet, lödytan på baksidan ) kan du göra det själv, men definitivt inte utan risk att förstöra något.

Enl. min erfarenhet är det bäst att inte spara den gamla kretsen ( dvs. man löder mycket försiktigt med avlödningsfläta och tennsug för att få bort komponenten.) Detta medför stora risker att kretskortets lödbanon lossnar av värmen. Tag istället en bra elektronikavbitartång och knipsa av IC:ns ben på ovansidan ( inte lödsidan ). Sedan är det enkelt att med avlödningsfläta försiktigt få bort all lödtenn runt IC:ns avkapade ben. Sedan kan du försiktigt pilla bort benen, en och en, ut ur kortet. Efter detta löder du fast en sockel, vilket har den stora fördelen att du kan byta Op amps till olika modeller och jämföra. Ic:n MÅSTE dock ha samma benkonfiguration och vara av samma typ.
I annat fall förstör du apparaten. Om du är lödnovis skall du nog lämna bort jobbet, vilket tyvärr kan bli dyrt. :(

Observera att du måste arbeta med din hand jordad ( finns att köpa i ELFA ) annars kan statisk elektricitet förstöra dina IC så fort du petar på dom.

Vänlig hälsn. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 10:01

Richard skrev:Observera att du måste arbeta med din hand jordad ( finns att köpa i ELFA ) annars kan statisk elektricitet förstöra dina IC så fort du petar på dom. Vänlig hälsn. Richard.
Man känner inte ens ett stick i fingret när man dödar dem. Man är ett livsfarligt vapen för elektronik - born to kill!!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-17 10:43

Det finns alltid en risk för mättnad i järnkärnan i spolen.

Men skall man använda en spole i ett 3-vägssystem så blir det stora värden, och ruskigt dyrt med luftlindade spolar

KK
Detta är naturligtvis pudelns kärna här och varför företag blir tvungna att kompromissa. Men som privatperson kan du istället för att byta högtalare för säg 10000:- när du vill gå ett steg till köpa till lite filterdelar för säg 1500:- och få en uppgradering som ger resultat...
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-17 10:58

Helt sant, men om jag skall vara ärlig så tror jag tex inte att NHT 3.3 hade gått att få ljudmässigt bättre med ett byte.

Jag tror man skall inse och vara självkritisk till att många av de förrbättringsåtgärder som ser bra ut i teorin kanske inte gör så stor praktisk skilnad. En järnkärnespole känns ju rätt sunkig om man vet vad som sker i den, men om man tänker på vilken effekt man normalt pumpar in i en högtalare kanske man kan se att den inte kommer mättas under normal drift.

De gånger man öser på ordentligt - så kärnan blir mättad - är man kanske så berusad iallafall att den ökade disten är försumbar med avseende på alla övriga störningsmoment ;)

Vet man med sig att den normala spelnivån är på gränsen för vad en specifik högtalare klarar av, då är det kanske en större vinst att leka med komponentbyte. Men det är ett avgörande man själv och sin plånbok måste göra. Mig veterliggen har järnkärnespolen inte så stor påverkan på ljudet innan den blir mättad?

At man skulle förvandla sin högtalare till någon sorts nirvanalevererare baserat på byte av filterkomponenter ställer jag mig frågande till. En högtalare är så mycket mer avancerad än filtret, även om det har stor del i slutresultatet, tom den största.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-03-18 15:40

Jag håller, i detta fall NÄSTAN med kaffekoppen!

Jag är helt säker på att en bra luflindad spole till NHT förbättrar dess ljud hörbart, även vid låga ljudnivåer/effekter.
Anledningen till järnkärneditos i dessa högtalare är troligen ekonomiska.

Vägen till ljudnirvana kan inte uppnås med filtret allena, men man kan komma väldigt nära, och bli nöjd. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-19 00:50

Här snackar vi ju komponenter och deras möjlighet att inverka på slutresultatet och en intressant den som inte nämts tror jag är ju RÖR om man nu är rörfreak.

Ingen kan väl påstå att byte av rör till bättre kvalite skulle vara självbedrageri :?:

Varför räknar man då kondensatorer op ampar osv som idioti :?:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-19 01:11

Gör man ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-19 01:24

Om dina original IC är ytmonterade är det ett helsicke att byta.

Tar mindre än två, tre minuter för en erfaren elektroniker.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-19 01:34

I en annan tråd alldeles nyligen har ett gäng opampar sågats av flera tongivande ltsare. Likaså sågar man undermåliga transistorer.
Men din fråga är dock befogad, det torde finnas kvalitetsskillnader mellan kondensatorer och motstånd. Problemet är dock att dessa passiva komponeneter även har andra egenskaper än kapacitans resp resistens och tweaking kan ge okontrollerade, oönskade effkter. Saken har diskuterats tidigare och Bosse Hansson (eller var det Erik Andersson?) har gett exempel på amatörmässiga tweakprojekt som förstörde rörförstärkarnas egenskaper där tweakrna var noga med att ersätta komponenterna med dyrare sådana fast med exakt samma värden.
Betr rör så finns det bätre och sämre fabrikat. Jag har inte läst att någon här skulle ha förnekat det.
Det går säkert att förbättra de ljudliga egenskaperna hos många apparater men då måste man även ha koll på andra egenskaper än bara kapacitans hos kondensatorn och resistens hos motståndet.
Tweakdebatten gäller främst saker som shakti, olika varianter av strålningsabsorbenter, dyra kablar, kabellyftare osv.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi