Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-03-02 12:42

Kaffekoppen skrev:... det slutade med att vi bedömde biografsalongens lämplighet för filmvisning/ljudåtergivning efteråt. Kul att vaktmästaren gillade tilltaget...

Fick ni måhända tillåtelse att bygga om biosalongen..?

8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-03-07 13:53

Nu skall jag villigt erkänna att jag inte är insatt i vad LTS är för något eller vad det står för...

Men det skulle vara intresant om LTS testade ex: Förstärkare i olika prisspann, ex integrerade runt 25 000 ett par tre fyra st, samma sak med rör, högtalare, cd, kablar o.dyl.

Dom tester som finns nu är tidningar, skulle vara kul att få ytterligare ett forum.

Om detta är rätt eller fel för LTS har jag som sagt vad inte en susning om

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-07 14:19

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-03-07 16:33

Appropå LTS, har första nummret av MoLT -07 kommit ut ännu?

Blidde själv medlem här i Januari och väntar med stor spänning på att få
mitt första nummer i brevlådan :D
Inga anknytningar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-07 16:55

Som tidigare meddelats här på faktiskt.se kommer nr 1 2007 i anslutning till årsmötet. Redaktionsmötet i förra veckan bestämde att det blir i mitten av april, eftersom årsmötesprotokoll och -referat ska vara med i tidningen. Om jag minns rätt gick du med för ganska länge sedan och borde därför få nr 3 och 4 (som ligger på tryckeriet) för 2006. Jag ber mina kolleger kolla upp detta!

För övrigt kan meddelas att det numera finns en utgivningsplan för hela 2007 som säger att alla tidningar ska vara ute under kalenderåret. Som vanligt vill jag lägga in en brasklapp om att det handlar om frivilligt arbete - men det går alltså åt rätt håll.

Mvh Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-03-07 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-07 16:59

PekkaJohansson skrev:För övrigt kan meddelas att det numera finns en utgivningsplan för hela 2007 som säger att alla tidningar ska vara ute under kalenderåret. Som vanligt vill jag lägga in en brasklapp om att det handlar om frivilligt arbete - men det går alltså åt rätt håll.

*applåder*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-03-07 17:19

Kabellyftare vore väl inte helt fel..

6 st för 29,90:- på biltema !!!

Bild

Samma pryl hos en som säljer ormolja:

Bild

Kanske Biltema skall börja annonsera i hifitidningar ?

Herregud !!! :twisted:

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-03-07 17:25

Tack för hjälpen med att hitta LTS sidan.

Mkt intresant.

Läste under rekommendationer.

Ni rekommenderar en del produkter som har slutats tillverkas, varför inte koncentrera rekommendationerna på produkter som finns att köpa ?

Lite nyfiken .

Annars verkar det vara en bra förening.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-03-07 17:54

PekkaJohansson skrev:... nr 3 och 4 (som ligger på tryckeriet) för 2006...

Är det möjligen så att nr 4 år 2006 ska komma ut alldeles snart, eller vad..?
Kommer inbetalningskort för år 2007 att medfölja nämnda nr 4..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-03-07 19:30

Det följde med inbetalningskort i 3:an och säkerligen i 4:an också.
Tidningen kommer förhoppningsvis ut nästa vecka.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-07 21:43

Kent_n skrev:...

Ni rekommenderar en del produkter som har slutats tillverkas, varför inte koncentrera rekommendationerna på produkter som finns att köpa ?

...

Nu har du kommit in på ett kärt ämne ! :wink:

Förklaringen är nog helt enkelt främst resursbrist (testning tar tid och de som kan har ont om just tid). Samt kanske att det är såpass snabb omsättning på apparatmodeller att varje rekommendation oftast snabbt försvinner ur handeln.

Men visst, vi är många som skulle vilja ha en uppdatering av listan.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-03-07 23:31

Birger skrev:Bild

Fast de känns ju ändå rätt mycket prisvärdare än de som visas direkt under... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-07 23:44

i skrev:
Kent_n skrev:...

...

Nu har du kommit in på ett kärt ämne ! :wink:

Förklaringen är nog helt enkelt främst resursbrist (testning tar tid och de som kan har ont om just tid). Samt kanske att det är såpass snabb omsättning på apparatmodeller att varje rekommendation oftast snabbt försvinner ur handeln.

Men visst, vi är många som skulle vilja ha en uppdatering av listan.
Skall sanningen fram är det mycket så att det är en sunkigt underhållen sida. Tar på mig lite skuld över att inget hänt med den ännu.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-03-07 23:46

Kent_n skrev:Tack för hjälpen med att hitta LTS sidan.

Mkt intresant.

Lite nyfiken .

Annars verkar det vara en bra förening.

Du har jo alltids begagnadmarknaden vet du, samme kvalitet til halv pris... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-08 00:52

Jag skulle vilja se tester på analoga prylar som pickuper, tonarmar och skivspelare. Detta finns ju knappat alls i dagens hifipress mer än vanliga, helt subjektiva, tester. Då skulle jag t o m överväga gå med i LTS 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Pehu

Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Pehu » 2007-03-20 01:16

Jag skulle vilja att LTs testade Lyngdorf SDA 2175, eftersom jag själv äger en sådan och det vore trevligt, (kanske?) :roll: att få veta hur transparant den visar sig vara i en F/E-lyssning. Om den inte måste vara borta alltför länge kan jag tänka mig att låna ut den till detta ändmål.

Pär

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-20 01:25

subjektivisten skrev:Jag skulle vilja se tester på analoga prylar som pickuper, tonarmar och skivspelare. Detta finns ju knappat alls i dagens hifipress mer än vanliga, helt subjektiva, tester. Då skulle jag t o m överväga gå med i LTS 8O

Mmm, att F/E-lyssna en pickup skulle vara något.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-20 01:30

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:Jag skulle vilja se tester på analoga prylar som pickuper, tonarmar och skivspelare. Detta finns ju knappat alls i dagens hifipress mer än vanliga, helt subjektiva, tester. Då skulle jag t o m överväga gå med i LTS 8O

Mmm, att F/E-lyssna en pickup skulle vara något.

Pick-uper vore intressant men verkar som det redan gjort ett bra test på det. Det som vore intressant är tonarmar och verk enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-20 11:17

Men ljudkällor går inte att F/E-lyssna. Eller så har jag inte tänkt tillräckligt - hur skulle det gå till, tänker ni?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-21 00:59

Är väl bara att ersätta pickupen med en bit koppartråd?
almen, då har du samma känsla som jag angående förfarandet att testa om en CD spelare färgar eller inte.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-21 01:00

"Man" skriver att "LTS" skall testa grejor hit o dit 8O . varför inte testa själva och sända in era testresultat till LTS? Det är väl bättre än att en mycket liten skara sitter och säger vad som är bra eller inte bra...Vilket tenderar att egentligen bli saker som få utanför LTS anser låter bra...

Därmed kommer det in mer bredd samt bredare åsiktunderlag. och sedan kan den teknikhungrande sidan fördjupa sig med mätningar osv också..inget hindrar ju detta som sagt. Den ena stoppar ju inte det andra.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-21 01:11

Almen skrev:Men ljudkällor går inte att F/E-lyssna. Eller så har jag inte tänkt tillräckligt - hur skulle det gå till, tänker ni?

Man borde ju kunna göra som Öhman mm gjorde för massa år sedan när dom jämförde pickuper. Att ta ett masterband, gravera den orörd (förutom Riaa korrektion), pressa upp en bunt skivor och sen jämföra mot masterbandet. Vore ju intressant och se om man ska skilja lite på tonarmar t ex. Eller olika verk.

Kanske inte ren F/E lyssning men mycket bättre än vad man får läsa i blaskorna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-21 01:17

subjektivisten skrev:Vore ju intressant och se om man ska skilja lite på tonarmar t ex. Eller olika verk.

Hmm, varför skulle det inte vara skillnad på verk och armar? Besök en Linn butik så är det ju enkelt att kolla att skillnader finns. Dock så har ju skivspelare börjat kosta exxtrema pengar för dom största modellerna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-21 01:18

Harryup skrev:Hmm, varför skulle det inte vara skillnad på verk och armar? Besök en Linn butik så är det ju enkelt att kolla att skillnader finns. Dock så har ju skivspelare börjat kosta exxtrema pengar för dom största modellerna.

Som sagt, en sak med öppna test och en med blinda test mot en referens.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-21 01:25

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Hmm, varför skulle det inte vara skillnad på verk och armar? Besök en Linn butik så är det ju enkelt att kolla att skillnader finns. Dock så har ju skivspelare börjat kosta exxtrema pengar för dom största modellerna.

Som sagt, en sak med öppna test och en med blinda test mot en referens.

Du kan väl blunda?
Eftersom du skall lyssna på skillnader så borde ju vilken hygglig skiva som helst duga.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-21 03:57

Mayro skrev:"Man" skriver att "LTS" skall testa grejor hit o dit 8O . varför inte testa själva och sända in era testresultat till LTS? Det är väl bättre än att en mycket liten skara sitter och säger vad som är bra eller inte bra...Vilket tenderar att egentligen bli saker som få utanför LTS anser låter bra...

Om jag inte missminner mig så fick väl exempelvis Pioneer 668 EISA Award två år i rad. Rotel 1090 omtyckt av exempelvis Stereophile. Jag tycker mig också ha läst rekomendationer av både NHT och Carlsson i någon tidning, men jag kan ha fel även där..

..dock tror jag att du har mera fel än jag.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-21 06:51

Harryup skrev:Du kan väl blunda?
Eftersom du skall lyssna på skillnader så borde ju vilken hygglig skiva som helst duga.

Nej, tror jag inte. Om en spelare/arm ger ett visst ljud och en ger ett annat, vilket vet man då är rätt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-21 07:25

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Du kan väl blunda?

Nej, tror jag inte. Om en spelare/arm ger ett visst ljud och en ger ett annat, vilket vet man då är rätt?

Nej det kommer du aldrig att kunna få veta med en absolut säkerhet, oavsett testvariant eftersom det inbegriper pickupen också för att kunna ge ljud. Och pickupermodeller ändras över tiden och blir utgågna så att kunna hitta en totalt ofärgande kombination blir svårt. Och dessutom att testa alla varianter på marknaden blir ett oändligt jobb.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 08:28

subjektivisten skrev:
Almen skrev:Men ljudkällor går inte att F/E-lyssna. Eller så har jag inte tänkt tillräckligt - hur skulle det gå till, tänker ni?

Man borde ju kunna göra som Öhman mm gjorde för massa år sedan när dom jämförde pickuper. Att ta ett masterband, gravera den orörd (förutom Riaa korrektion), pressa upp en bunt skivor och sen jämföra mot masterbandet. Vore ju intressant och se om man ska skilja lite på tonarmar t ex. Eller olika verk.

Kanske inte ren F/E lyssning men mycket bättre än vad man får läsa i blaskorna.

Absolut intressant - men inte F/E-lyssning. Var bara det jag menade. :)

Harryup: En CD-spelare kan inte lyssnas i ett rent F/E-test, nej. Men det har jag inte hört någon inom LTS säja, heller. Däremot kan man ju utöka testandet till A/D-D/A-kombinationer som har F/E-lyssnats, och på så sätt undersöka även CD-spelares eventuella färgning.

Ändrat: passiv-s
Senast redigerad av Almen 2007-03-21 11:55, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-21 11:43

Harryup skrev:Nej det kommer du aldrig att kunna få veta med en absolut säkerhet, oavsett testvariant eftersom det inbegriper pickupen också för att kunna ge ljud. Och pickupermodeller ändras över tiden och blir utgågna så att kunna hitta en totalt ofärgande kombination blir svårt. Och dessutom att testa alla varianter på marknaden blir ett oändligt jobb.

OM-40 finns kvar på marknaden så den är redan klar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi