Vad sägs om linn kolektor??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Vad sägs om linn kolektor??

Inläggav McFlippaFlaster » 2007-03-20 09:58

Går och funderar på att inhandla ett Linn Kolektor, har läst det lite om det här på forumet. Finns fler erfarenheter kring detta försteg, kanske andra bättre alternativ i samma prisklass??

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-20 10:11

Min erfarenhet av Kolektor inskränker sig till en kort jämförelse med min Sentec SC-9. Kolektorn var bättre men inte så mycket bättre att det för mig rättfärdigade kostnaden för ett byte.

Skillnaden ligger i att Kolektorn är lite mer exakt i sin återgivning, tightare bas för att ta ett exempel. Tonalt är SC9 och Kolektor väldigt lika, vilket överaskade mig som aldrig varit någon större vän av Linn s elektronik.

Vore jag utan försteg så skulle en begagnad Kolektor ligga mycket bra till, en sådan kan man få loss för 3-4 tusen.

/ B

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2007-03-20 15:08

Bill50x skrev:Min erfarenhet av Kolektor inskränker sig till en kort jämförelse med min Sentec SC-9. Kolektorn var bättre men inte så mycket bättre att det för mig rättfärdigade kostnaden för ett byte.

Skillnaden ligger i att Kolektorn är lite mer exakt i sin återgivning, tightare bas för att ta ett exempel. Tonalt är SC9 och Kolektor väldigt lika, vilket överaskade mig som aldrig varit någon större vän av Linn s elektronik.

Vore jag utan försteg så skulle en begagnad Kolektor ligga mycket bra till, en sådan kan man få loss för 3-4 tusen.

/ B

Var det ettan eller tvåan och hur gammalt var det??

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-20 15:52

McFlippaFlaster skrev:
Bill50x skrev:Min erfarenhet av Kolektor inskränker sig till en kort jämförelse med min Sentec SC-9. Kolektorn var bättre men inte så mycket bättre att det för mig rättfärdigade kostnaden för ett byte.

/ B

Var det ettan eller tvåan och hur gammalt var det??

Det var ca två år sedan jag gjorde den provlyssningen och då var apparaten alldeles ny. Lyssningen gjordes hos Anders på Tonläget i Göteborg.

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-20 17:43

Jag har en Kolektor av den sista serien. Mycket bra och prisvärt försteg.
De tillverkas inte längre, vad jag förstått. På begmarknaden får du ett för ca 4000:- . Jag har även provat Exotic, vilket upplevdes mycket klarare och mer exakt, men prisskillnaden är inte försvarbar tycker jag.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2007-03-20 18:05

Någon som har koll på hur de åldras. Har hittat ett från -00 vilket känns lite väl gammalt.

Återgå till Köpråd