Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Nej men tycker en del b.la Morello går hårt på Rickard fast de verkar har liknande åsikter sen försöker jag undvika rövslickeri så gott jag kan för att inte bli en tyst grå mus som bara rättar mig i ledet efter de STOR pojkarna.
meanmachine skrev:niklasz skrev:
Kan subjektiva utlåtanden vara sanna?
Absolut. Mitt subjektiva omdöme är att ljudet blir bättre om jag byte ut diskant-kondingen som tex är en std elektrolyt mot en PP med samma värde. Ljudet förändra och jag hör detta. Men jag kan inte förklara det. En ingenjör skulle med tester kunna ge en teknisk förklaringsmodell som bevisar mitt rätt
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Nej men tycker en del b.la Morello går hårt på Rickard fast de verkar har liknande åsikter sen försöker jag undvika rövslickeri så gott jag kan för att inte bli en tyst grå mus som bara rättar mig i ledet efter de STOR pojkarna.
Ja, men det du och Richard har läst i hifi blaskor, blandning mellan ormolja reklam och personer som inte har dom rätta kunskaperna för det dom uttalar sig om, mot Morello, som trots allt har byggt massa förstärkare och förstår principen väldigt bra. Det är ju en rätt stor skillnad i vem som kommer med intressanta inlägg. Richard gjorde ju ett enormt generaliserande utlägg som är i samma klass som "alla transistor förstärkare låter ljusa och hårda" precis.
Det finns en tid att inse man inte har alla svaren kära MM
meanmachine skrev:Visst. Men man behöver inte läsa in allt så hårt ellerhur man borde bli ödmjukare med större kunskap inte mer nitisk
Marten skrev:Man kan tillägga att kunskapsvärdet av olika uttalanden försvinner om subjektiviteter(=jag tycker, gillar etc) och objektviteter (=hur något är, egenskaper hos en sak, ett objekt etc) sammanblandas.
Dessutom blir språkförbistringarna i längden stora och ord förlorar betydelse. Dock ingen risk på faktiskt.se, men vanligt annars inom HiFi-sammanhang.
Man kan förvisso undersöka subjektiviteter objektivt, men att byta en sak och dra en slutsats ligger relativt långt från detta. Det är därför så mycket invändningar kommer mot Richard's uttalanden
meanmachine skrev:Jag tycker det är tråkigt att man sågar Rickard för hans generella uttalade eftersom han har en poäng som försvinner i havet av ordmärkeri dock.
phon skrev:Jag har ett par högtalare där jag designat in ESR från lyten i delningsflitret. Det skulle inte fungera bra alls med en polyprop.
Eller, det är klart att det skulle fungera, men då får man dessutom lägga till yttre resistanser tillsammans med polypropparna för att få nån ordning på det.
Här blir det alltså definitivt sämre med polyprop om man bara byter rakt av.
MP skrev: Bra då inser du att det finns tillfällen då elektrolyter är befogade då ?
Det har nämligen inte framgått klart i ditt (i mitt tycke) dogmatiska resonemang.
Richard skrev:Ingen kommer att kunna övertyga mig att elektrolyter i ett delningsfilter kan låta bra.
Richard skrev:Varför jag utalar mig kategoriskt i denna fråga är helt enkelt att jag många gånger testat, jämfört, lyssnat. För mig finns det helt enkelt obestridligen stora nackdelar ljudmässigt med elektrolyter.
Richard skrev:T.om. elektrolyter med MYCKET låg ESR, av typen OSCON ( torr elektrolyt med bra mätvärden ) har jag provat i t.ex. CD-spelare, bara för att konstatera samma försämring som med en dålig skräpelektrolyt.
Dahlqvist skrev:Att man ställer frågor som uppfattas som ifrågasättande behöver inte vara bara för att dissa (även om detta ibland säkert är ett syfte på internetforum) utan är berättigade frågor för den som söker värdera nya rön innan de passas in i en större kunskapsbild.
meanmachine skrev:MP skrev: Bra då inser du att det finns tillfällen då elektrolyter är befogade då ?
Det har nämligen inte framgått klart i ditt (i mitt tycke) dogmatiska resonemang.
Varför skall han ge efter då? Detta är ju hans övertygelse. Han är övertygad baserat på hans erfarenhet. Han behöver inte förklara sig. Om någon annan t.ex. Morello så är det dennes arbete att överbevisa med tydliga argument och vetenskapliga resonemang varför han har fel. Det är det som är skönheten med att vara subjektiv. Å andra sidan så blir man aldrig så dum som när man väl blir överbevisad.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Harryup och 6 gäster