Svante skrev:Richard skrev:Bill 50x: Enligt min åsikt beror det sk. "Linnsvänget" att man kontruerar apparaterna på följande sätt:
Cd-spelarna från Linn använder avancerade klockor för minskat jitter i signalen, något som kan ge en tydligare artikulation i ljudet.
Karik/Numerik var t.ex. tvåa i världen att använda en sk. synkkabel mellan drive och Da-omvandlare. Precisionsklockan satt precis bredvid DA-omvandlaren och signalen från denna styrde via en enkel kabel transporten. Man kunde mycket enkelt jämföra utan synkkabel och med, bara genom att dra ut kabeln medan musiken spelade!
Skillnaden var mycket stor, och en öronöppnare för mig. Man kunde tydligare höra vad varje musiker spelade samtidigt som alla traditionella hifitermer också förbättrades.
Intressant det här. Jag tänkte först fråga hur man kunde ha en åsikt om vad något beror på utan att ha undersökt orsakssambanden, men sen läste jag lite noggrannare och då framgår det ju faktiskt att du har gjort ett experiment och det är ju bra. Det som experimentet säger är att det finns en upplevd skillnad med respektive utan synkkabeln. Jag vill mena att steget därifrån till att förklara "Linnsvänget" är ganska stort. Det finns många parametrar man behöver klarlägga innan man vet att det är så. Hela blindtestardebatten har en plats här (eller gjorde du kabeltesten blint?), kanske är det så att transporten har en extremt dålig klocka, eller kanske D/An har en extremt orolig PLL.
Att ha en separat synkkabel är iofs en tekniskt bra lösning, så borde S/PDIF ha varit konstruerat från början.
Richard skrev:
Numera kör Linn i alla sina DVD/CD-spelare med sk. klocklös teknologi, samma som t.ex. prisbelönta D/A:n Benchmark använder. Därmed elimineras en stor del av jittret. Jitter består också av en massa störningar fån servon, nätdelar osv. Man bör ha helt separata , isolerade närdelar för detta.
...? "Klocklös teknologi"? Det där måste vara marknadsföringstugg, det är klart att det sitter en klocka någonstans. Och det är klart att den klockan har ett jitter, det har alla klockor.
Här litet tekniska info om Benchmark DAC1.
Hemligheten, som också, så vitt jag vet Linn använder sig av ( dom använder snarlika kretsar ) heter på marknadsföringsspråk " Ultralock".
" Diverse buffertar, PLL-loopar,reguljära digitala delay-lines osv. som skulle eliminera jitter har hittils bara gjort sitt jobb, i bästa fall.
Ultralock löser jitterproblemet på ett nytt och helt annat sätt.
Där man normalt kämpar för att synkronisera två klockor, där den ena sitter i den digitala källan och den andra i omvandlaren, går Ultralock ut på att man låter omvandlarens egen interna klocka köra HELT FRITT OCH TOTALT OBEROENDE av vad som hälls in i DA/omvandlaren. Den nödvändiga tillpassningen sker enbart i form av en snabb och precis tillpassning av omvandlarens översampling, så hela systemet exakt matchar aktuell input.
Hjärtat är en så kallad asynkron sample rate konverter av typ AD 1896 ( från analog devices ) som i DAC1 är av andra generationen (föregångaren heter AD 1890 och sitter i Linns CD 12:a ).
Sampleratekonvertern följs av en AD 1853 24 bit/192 khz multibit-sigma-delta DAC av samma ursprung. Av hänsyn till filtreringen och den speciella Ultralockprincipen opereras det med en fast, intern samplerate på 110 khz , vilket säkrar en bandbredd på 55 khz om digitalkällan tillåter det. Filtreringen tillpassas löpande till den aktuella sample raten.
Benchmark hävdar att deras system alltid korrigerar till 100% för vilken som helst ingående digitalssignals jitter så länge ingångreceivern blott kan klara att ta emot det.
Mera info på
www.futureware.dk ellerwww.benchmark-media.com
Vänlig hälsning, Richard.