Jag har inte ens röstatmeanmachine skrev:Det jag menar är att det behövs ännu större tydlighet. Målet är väl 100%

Moderator: Redaktörer
Jag har inte ens röstatmeanmachine skrev:Det jag menar är att det behövs ännu större tydlighet. Målet är väl 100%
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Prova sedan att byta högtalare med en enkel skivspelare, så förstår du hur dom menar.
Du menar att de inte menar vad de säger, mao...
Jo, men du påstår saker som dom inte säger.
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Prova sedan att byta högtalare med en enkel skivspelare, så förstår du hur dom menar.
Ah, ok, det är förstås andrahandsuppgifter jag har. Jag bara tyckte jag hade hört det så många gånger.
meanmachine skrev:Är det någon som noterat utgången av röstningen på tråden. Det som hängt med och röstat. Var 4:e person anser inte att F/E är vetenskap![]()
Vad tycker ni om detta
IngOehman skrev:Man skall vara snäll. Så snäll som möjligt. Och det är till och med viktigare att staten är det än att individer är det. En individ är en människa, och som sådan inte ofelbar. Men en ond och hotfull stat legitimerar ju att individer beter sig liknande.
Vh, iö
subjektivisten skrev:Ja, det är just detta påstående att man kanske inte hör "sväng" via F/E lyssning, något som jag är extremt tveksam till. Personligen så är jag väldigt säker på att dett sväng handlar om att apparaten färgat ljudet. Det är ju inte sällan man hör och läser att rörförstärkare "svänger" bättre. Något som lätt har med färgningen av ljudet att göra.
Dahlqvist skrev:Bill50x skrev:Jag är ingen Linn-devoted men tycker ändå att dom har en poäng i sitt resonemang.
Liite hängiven är man väl ändå om man ägt en fullutrustad LP12:a tycker jag nog.![]()
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Prova sedan att byta högtalare med en enkel skivspelare, så förstår du hur dom menar.
Ah, ok, det är förstås andrahandsuppgifter jag har. Jag bara tyckte jag hade hört det så många gånger.
meanmachine skrev:Det finns en sak som försvinner i neutralitetsdebatten och det är att man gillar olika SOUND. Detta gäller speciellt högtalartillverkare.
Eller ärligen ver jag ej om det är så men har ägt massor med olika högtalare och min tro är att de har sitt eget karraktäristiska sound. Dett måste ju ge utslag på neutraliteten. Om det är så väljer man då inte den "färg" som passar en bäst i smak?
Tackar också för de trevliga orden, även om jag inte nämns personligenmeanmachine skrev:Det finns en sak som försvinner i neutralitetsdebatten och det är att man gillar olika SOUND. Detta gäller speciellt högtalartillverkare. Eller ärligen ver jag ej om det är så men har ägt massor med olika högtalare och min tro är att de har sitt eget karraktäristiska sound. Dett måste ju ge utslag på neutraliteten. Om det är så väljer man då inte den "färg" som passar en bäst i smak?
Kaffekoppen skrev:Dessutom handlar väl återgivning mycket om personlig smak i slutändan, så visst är det väl så att man väljer det som passar sin smak bäst (ibland finns det ju förutom ljudmässiga ideal även estetiska dito och inte sällan möts de två väldigt dåligt).
Det är entydigt definierat av DIN 45500tvett skrev:Hifi, hifi... vad vare det betydde nu igen?
Personlig smak kan vara just det som du beskriver. Det är din personliga smak. Det finns inget motsattsförhållande därom. Lite ordklyveriIngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Dessutom handlar väl återgivning mycket om personlig smak i slutändan, så visst är det väl så att man väljer det som passar sin smak bäst (ibland finns det ju förutom ljudmässiga ideal även estetiska dito och inte sällan möts de två väldigt dåligt).
Visst, men... Jag tycker det är synd att helt utesluta att någon faktiskt (mer än jag) kan vara ute efter en återgivning som inte är styrd av "sound-smak", utan av nyfikenhet - på musiken och på inspelningen av densamma.![]()
Jag kan inte tänka mig att jag är den enda i hela världen som inte vill att det skall låta på något specifikt sätt, utan som spelar fonogram för att få veta hur de låter.![]()
Tror rent av det kan vara så att vi är rätt många...![]()
(Flera promille?)Vh, iö
En överdimensionerad nätdel är väl jättedumt att ha - det blir ju bara onödigt tungt och dyrt? Bäst är väl att ha en nätdel som är perfekt dimensionerad utifrån effektkrav, använda komponenter, och kretslösning.meanmachine skrev:Tack för sakliga svar.
Hur skall man ställa sig till överdrivet stora nätdelar ?
En cd, Försteg eller förstärkare med enorma överdrivan resurser är betydligt lättare att lyckas med ljudmässigt då det naturligen driver högtalare lättre.
Tycker ni att det är viktigt med en överdimetionerad nätdel. Många Kva på trafon och många Uf i banken.
Ger detta ett bättre ljudmässigt förhållande eller blir apparaten dyrare ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster