Almen skrev:i skrev:Han fick inte stöd från staten.
Fursten och biskopen motsvarar givetvis dagens
statsmakt. Bägge beskattar allmänheten för att med pengarna göra vad de finner lämpligt.
Inte "givetvis". Han gjorde det knappast i allmänhetens intresse. Han gjorde det för sitt eget intresses skull.
Och forna diktatorers vanor är knappast moraliskt vägledande för dagens situation.
Almen skrev:Vidare är kanske inte Bach och hans samtida konstnärers livsvillkor alltför relevanta i dagens samhälle.
---
Vidare hade väl Bach komponerat och fått sålt även idag såsom dagens framgångsrika utövare av klassisk
musik.
Var han relevant att jämföra med dagens situation eller inte?
Eftersom jag skrev att det inte var alltför relevant menade jag förstås det.
Ser du den andra meningen som motsägande ? Det är den inte. Du kan sätta "Även om så vore" framför den.
Almen skrev:Inte har råd ?? Vilka är det som "inte har råd" !?
Vilken normal barnfamilj som helst skulle inte ha
råd att gå på en icke-subventionerad konsert med Kroumata. Att dra runt Kroumata på en Sverige-turné i småstäder
vore självklart ekonomiskt självmord, så frågan är inte ens aktuell. Idén med Rikskonserter är just precis att
möjliggöra för icke-stockholmare att ta del av en upplevelse som annars inte finns tillgänglig.
Nu är mina meningar inte specifikt menade för just Kroumata. Jag talade om principer i allmänhet.
Men likväl: varför skulle just Kroumata betalas för en barnfamilj och inte t ex biobiljetter för dom när de går på bio ? Eller ett besök på Gröna Lund ? Är de senare kulturformerna underkända ? Av vem då ?
Almen skrev:Idag betalar kanske 90% av befolkningen för kultur som 10% konsumerar/vill konsumera medan de 10% procenten
inte betalar ett dugg för de 90%:ens kulturval.
Men ofta har man ju märkt att de där procenttalen färändrar
sig över tiden. Vad som bara 10% tyckte var viktigt för länge sedan kanske är en omistlig del av kulturarvet senare?
Varför medvetet minska bredden i utbudet? Kolla bara så otroligt mycket bra material det finns hos BBC och SVT;
gamla otroligt fint inspelade konserter med Zappa, Monica Z, Hendrix, där ett strikt lönsamhetstänkande hade
omöjliggjort både inspelning och arkivering för eftervärlden. BBC-orkestern, Radiosymfonikerna - menar du att
världen skulle varit bättre utan det? Menar du att det saknar värde?
Ang den sista meningen: nej.
Men vad som är "omistlig del av kulturarvet" är en subjektiv, personlig bedömning.
Det kan bl a förstås utifrån att det inte i lagstiftningen (eller skulle överhuvud tänkas som ny lagstiftning) finns direktiv om obligatorisk kultursmak eller utövande; ej heller om förbjuden kultursmak eller utövande.
Visst finns det t ex värdefulla statligt finansierade inspelningar som du nämner, men de kommersiella värdefulla inspelningnarna är oerhört mycket fler och kommer att så förbli.
I praktiken så är den kultur som staten väljer att stöda den som är favoriserad av en (självutnämnd?) kulturell elit i kommittéform. Knappast något som gynnar avvikande kvalitéer.
För att kalibrera diskussionen en aning så har jag personligen inget emot att Kroumata gynnas men jag har under åren blivit rätt trött på den kulturella elitens förakt för, och översitteri gentemot, den vanliga människans kultursmak.
Det är en av grunderna till mitt ställningstagande.