Per
Men tror du att det har med 16/44 vs 24/96 att göra?
Nej, inte det jag skrev om för det gällde primärt spelare och ljudkort med 16/44.1.
Men som sagt finns det hörbara skillnader på dessa trots att de har mätdata (enligt tillverkare, vilket iofs. kan vara icke korrekta data) som enligt traditionellt synsätt borde göra dom "perfekta" så finns det i min mening anledning att fundera på vad det beror på och om det kan vara så att det helt enkelt behövs mer för att systemet skall vara transparent.
Tror du att det kan finnas någon inneboende begränsing i 96dB S/N och 22kHz bandbredd? Det vill säga, om det gick att skapa en 100% perfekt 16/44-återgivare; tror du den skulle låta identisk med signalen?
Svår fråga och egentligen är jag inte kvalificerad att svara på den men nej, jag tror inte att det räcker för att ofärgat återge all musik. 22kHz bandbredd kan för övrigt inte erhållas med 44.1kS/s. Jag vet inte hur lågt under Fs man måste lågpassfiltrera för att helt undvika vikningsdist o dyl. men kan detta vara förklaringen? Lågpassfilren är ju inte oändligt branta så viss dist pga. av detta fenomen bör väl uppstå om man släpper förbi 20-21kHz och samplar med 44.1kS/s.
Jag inser att du inte kan veta, det kan ju ingen, men jag undrar litet hur du tänker kring detta.
Jag har väl redogjort för det till viss del redan. Vidare så tycker jag överlag att en prestanda som sträcker sig förbi "det man behöver" med marginal brukar låta bättre. Tex mickar och diskanter som har utsträckt frekvensgång låter bättre. Kanske inte (eller kanske just pga det..?) pga. de höga frekvenserna i sig men bättre tidsegenskaper i audiospektrat och lägre dist? Detta blir ju äpplen och makaroner eftersom vi pratar om icke mekanisk, icke elektroakustisk teknik nu men jag tror ändå det kan tjäna som en ögon/öronöppnare att tänka på det ovanstående.
Det är en väsentlig skillnad på att vilja ha 24/96 för att det är lättare att konstruera en CD-spelare utan större fel, än för att 96dB/22kHz inte räcker för återgivning av musik!
Det är sant och det förstår jag. Roligt dock att de skivor som jag hört både i högupplösta format och CD alltid har låtit bättre i högupplöst format.
Jag erkänner villigt att jag saknar djupare insikt i digital audio men att sampla i storleksordningen två ggr per helvåg får mig att grimasera direkt..
edit: gå gärna till pcabx.com och lyssna på kastanjetterna med 18kHz resp 22kHz brickwallfilter och berätta hur du upplever den skillnaden.
/Peter