NNord skrev:Det kanske kommer någon kompis o säger nått i stil med "det finns inga tumregler för detta"
Eller hur hedersknyffel Ingvar !! ??
Ja jo, jag kan tänka mig att det handlar om väggars resonans likväl som högtalarkabinetts resonanser !
Men det kanske ändå finns råd att få !
Ibland behöver man inte bekymmra sig om tumregler, exempelvis när mekanismerna som styr ett beteende i sig är så okomplicerade att man lättast hanterar verkligheten - precis som den är!
Detta är ett sådant fall!
Problemet kan delas upp i tvenne halvor:
1. Det du behöver för att slippa transmission genom väggen till grannen är en extra massa, och däremellan en så mjuk fjäder som möjligt.
2. Sen kan det vara klokt att ta hänsyn till andra energivägar också, och då tänker jag främst på flanktransmission, det vill säga ljud som går från en lägenhet till en annan, men som inte går genom väggen, utan från golv till golv, eller från tak till tak, exempelvis.
----------
1. Ljud genom väggen:
När det gäller ljud som går genom väggen är lösningen att addera en stor massa, med samma area som väggen själv, alltså en ny vägg, samt att ha en mjuk fjäder däremellan. Om vi börjar med luftspalten så är det mjukaste man kan hitta luft, och gärna skall den vara blandad med mineralull för isoterminseringen (som mjukar upp ytterligare ~25%). Ju mer luft desto bättre! Kan du offra 1 dm så gör det.
Den högmassiga väggen kan du mura av tegel, eller ännu hellre natursten, men det har du nog inte råd med.

Se där, du förlorade 2 dm rum, men ljudisolationen blir god. Även vid mycket låga frekvenser, om inte flanktransmissionen dominerar vill säga...
2. Flanktransmission:
När det gäller flanktransmission så kan den gå i i såväl tak, (sido-)väggar som golv. Ofta är tak och golv de värsta, eftersom dessa behöver vara så styva att man kan gå på dem. Så jag inriktar mig på dem. Detta kan man göra åt dem:
A. Börja med att ta bort de energivägar som inte är akustiska, och då pratar vi förstås huvudsakligen om golvet. Högtalare står ofta på golv skickar ju in vibrationer i golvet. Dessa kan ofta dominera över de som injiceras i golvet via den akustiska energin från högtalarna, så grundprincipen här är att vibrationsisolera högtalarna från golvet.
Lättaste sättet att göra det på är att ställa högtalarna på SD-fötter eller motsvarande. Vill man söka en mera avancerad lösning lägger man ett helt nytt, tungt golv på det förefintliga, och har något så mjukt som möjligt mellan dem. När det gäller taket är det på sätt och vis enklare, eftersom man kan bygga ett innertak utan kontakt med det förefintliga taket genom att lägga det på de nya väggarna, men det är svårare att få det så tungt som man skulle önska sig.
B. Man kan i förekommande fall skära isär golvet från det golv som grannen har, så att det inte blir genensamt! Men dels gäller det att ha koll på kontruktionen när man ger sig på sådant, och sådana lösningar är dessutom förstås normalt helt otänkbara när man är hyresgäst, men i vissa specialfall kan de faktiskt vara aktuella.
Det näst bästa man kan åstadkomma därvidlag är att bygga det där extragolvet jag nämnde, och se till så att det inte har mekanisk kontakt med det förefintliga golvet annat än i en fyrkant runt golvet, eftersom det därledes blir oförmöget att transmittera böjvågor.
En helt "ren fyrkant" går inte att åstadkomma dock, eftersom även luften under det nya golvet är en fjäder, och liksom i fallet med luften mellan väggarna, blir fjädern betydligt styvare än de festa nog kan tro, på grund av den stora ytan*.
Vh, iö
- - - - -
*k = 142800 * Y^2 / Y*B (=142800 * Y/B) för en odämpad spalt, där Y är väggytan och B är spaltbredden, båda mätta i meter, och k är fjädringsstyvheten mätt i N/m. Det gäller för en oisotermiserad spalt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).