F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-23 21:32

meanmachine skrev:Välkommen tillbaka flint. Trodde du slutat här :lol:

Tackar. Jag brukar komma och gå lite. Man kan ju inte tjata som jag gör hela tiden. Men dom här dagarna har jag möljat ihop en f/e-belastning och testat den lite.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-23 21:48

Spännande :lol: Själv har jag lärt mig att Citera. Jaha hur är resultatet då. Blir det fortsättnign på debatten :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-23 21:56

meanmachine skrev:Spännande :lol: Själv har jag lärt mig att Citera. Jaha hur är resultatet då. Blir det fortsättnign på debatten :wink:

Jo jag såg att du fick en kurs i korrekt citeringsteknik. :)

Fortsättningen på debatten blir nog som hittills - saklig, vidsynt och ödmjuk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-23 22:42

Svante skrev:Ska väl sluta sabba och tillägga att jag i sak håller med Morello.

Stora kondingar i nätdelen gör att tiden att ladda upp den sjunker och därmed genererar det strömpulser med ett elakare spektrum, med mer högfrekvensinnehåll.

Det behöver kontempleras... :lol:

Den där sista meningen är ju ganska viktig om man ska citera mig här. En sådan kontemplation kan göras i form av en simulering. Elakheten i spektrum på strömpulserna kan skattas med andelen av periodtiden som kondensatorerna laddas. Det kallas "duty cycle" på engelska (jag har inget bra svenskt ord). Tjänstecykel, kanske... :lol:

Nå låg duty cycle motsvarar ett elakt spektrum med mycket högfrekvens.

Modellen innehåller en spänningskälla som ger en helvågslikriktad sinus, 50 V toppvärde, och har en utresistans på 0,1 ohm. Den går sedan genom en diod som leder abrupt om spänningen över den är större än 0,7 volt, därefter sitter en glättningskondensator och en lastresistans enligt figuren.

Man kan tydligt se att en klen glättningskondensator ger mindre elaka strömpulser, men att om man ökar kondensatorns storlek över en viss gräns så händer det inte så mycket med tjänstecykeln.

Man ser också att duty cycle minskar när lastresistansen ökar. Det relativa högfrekvensinnehållet ökar alltså vid låg last, men eftersom strömmens toppvärde också minskar (vilket inte syns i figuren), så kan man kanske inte säga att strömpulserna blir elakare vid lägre last.

Så kan en kontemplation se ut och den behöver göras.

Bild

Edit:

Toppströmmen ser ut så här:
Bild
Senast redigerad av Svante 2007-03-24 00:18, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-23 22:48

Tycker nog att tråden har varit ovanligt saklig, ödmjuk och vidsynt hittills.
Inga direkta påhopp, ofrivilliga semestrar, döende svanar och trådlåsningar än.
Imponerande :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-23 22:51

Tack Svante, Det var det jag försökte säga.

Ditt bekräftande får mig att nästan att skämmas över att jag klagade på det du skrev.*

Förlåt.

Vh, iö

- - - - -

*Egentligen ville jag ju bara reflektera hur otrevlig du var tidigare. Då tycke jag det var relevant att bete mig mot dig som du betett dig mot mig. Riktigt upp till din nivå kom jag inte dock, eftersom min invändning hade relevans. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-23 23:01

Ingen som vill gissa att dom här filerna är en test på en 2W SE rörförstärkare eftersom det är det? Frågan är bara vilken som är före och efter själva "distpedalen". Det borde ju höras eftersom den distar runt en procent vid den valda nivån.

Test03-01
Test03-02

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-23 23:06

Är jag bara fullständigt dum i huvudet eftersom jag har fattat det som att f/e testet inte är gjort för att avgöra vad som låter bäst, utan vad som låter likadant som källan?

\\Sky

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-23 23:07

IngOehman skrev:Tack Svante, Det var det jag försökte säga.

Ditt bekräftande får mig att nästan att skämmas över att jag klagade på det du skrev.*

Förlåt.

Vh, iö

- - - - -

*Egentligen ville jag ju bara reflektera hur otrevlig du var tidigare. Då tycke jag det var relevant att bete mig mot dig som du betett dig mot mig. Riktigt upp till din nivå kom jag inte dock, eftersom min invändning hade relevans. 8)

Humm, Dr. Svantes graf visar ju samma sak som min. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-23 23:09

sky_eye skrev:Är jag bara fullständigt dum i huvudet eftersom jag har fattat det som att f/e testet inte är gjort för att avgöra vad som låter bäst, utan vad som låter likadant som källan?

\\Sky

Nej du är inte dum i huvudet. Du har bara lite kemtvättad hjärna. Man behöver inte bygga bara bostadshus med en hammare. Man kan lika hjärna bygga ett utedass.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-23 23:12

Så bra!
Kan du förklara det där lite?
Jag har alltid ogillat liknelser när man kan säga vad man menar.

\\Sky

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-23 23:16

sky_eye skrev:Så bra!
Kan du förklara det där lite?
Jag har alltid ogillat liknelser när man kan säga vad man menar.

\\Sky

Verktyget finns ju där. Går att använda på många sätt. Att bara använda det för det fyrkantiga "rätt eller fel" är slöseri med kapacitet. Begränsande.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-23 23:20

Jag måste lägga till att det där sista inte bara var tillägnat Flint, utan alla som måste skriva nå't fumligt om att "det har jag redan sagt" eller "fattar du inte är det ingen idé att förklara".
Om de flesta, eller iaf många, inte förstår, kanske det inte är de som har problem, utan författaren som inte kan sätta sig in i andras sätt att se.

Nu skall jag fortsätta sänka min skotte!

\\Sky

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-23 23:34

sky_eye skrev:Jag måste lägga till att det där sista inte bara var tillägnat Flint, utan alla som måste skriva nå't fumligt om att "det har jag redan sagt" eller "fattar du inte är det ingen idé att förklara".

Skulle jag aldrig säga. Sen med "kemtvättad hjärna" menar jag att man här mest läser om bara en version av f/e-testet, rätt eller fel-varianten, vilket kan verka hjärntvättande. Jag tycker att testet har mycket större kapacitet än för bara utsållning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-23 23:47

Svante och ni andra som diskuterar lytbanken.

Har ni glömt att nätdelselektrolyterna och belastningen dvs. högtalaren har en tidskonstant?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-23 23:54

Som jag har läst det visar man med testet
"färgar/Färgar inte". Sen får man väl lägga sina egna värderingar i det? (jag har aldrig läst någon testrapport, bara vad som skrivits här)
Däremot har det skrivits en hel del om att det är ett korkat test, att det är orimligt, att alla måste fatta det och att andra är idioter...

Jag tror säkert att testet går att utveckla, att det finns mer att testa och att visa, men vore det inte bättre då att belackarna (nu är det återigen inte just dig, Flint) visar VAD som är fel, VAD man kan göra bättre och ge förslag på HUR.

Jag ekänner villigt att jag inte har något som helst att bidra med i själva HiFi ämnet (annat än silikonöron), me njag vill lära mig! Jag tr att det finns fler än jag som skulle vilja veta vad några av parterna i kacklet här egentligen vill och menar, annat än att få någon motpart att se dålig ut.
Varför inte försöka föra konstruktiva diskussioner?
Det är inte fel att ifrågasätta, men man kan göra det på ett bra sätt!

\\Sky[/s]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 00:03

sky_eye
Håller med om att det vore bättre med en mer nyanserad debatt många gånger men jag är i det fallet inget föredöme. Men det är aldrig för sent att försöka ändra sig. Frågan är hur man ändrar andra. Att kompromissa är inte detsamma som att bara ge efter för egen del.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-24 00:05

om man frivilligt lyssnar på orgelmusik har man betydligt större problem än eventuellt färgande elektronik

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 00:12

boyafraid skrev:om man frivilligt lyssnar på orgelmusik har man betydligt större problem än eventuellt färgande elektronik

Bör som storbandsjazz helst avlyssnas levande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 00:18

Flint skrev:Ingen som vill gissa att dom här filerna är en test på en 2W SE rörförstärkare eftersom det är det? Frågan är bara vilken som är före och efter själva "distpedalen". Det borde ju höras eftersom den distar runt en procent vid den valda nivån.

Test03-01
Test03-02

6L6GC SE 2W helt utan motkoppling. Ingångsrör 6SJ7 pentodkopplad.
Min normala bruksförstärkare.

1 före
2 efter

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-24 00:23

Jag menar absolut inte att man måste kompromissa eller ge efter. Men man kan försöka förklara när folk säger att de inte fattar.
Jag fattade inte vad du menade, du förklarade. Toppen!

Sen kanske det vore ännu tydligare med något exempel på hur du tycker att testet kunde utvecklas, hur det kan användas till mer än "fel/rätt".

Att ändra andra är svårt, förmodligrn omöjligt. Man kan bara ändra sig själv och de kan bara ändra dem.
Vad man kan göra är att föregå med gott exempel och man kan ställa specifika frågor och be om förtydligande på specifika saker. Det brukar hjälpa.
Att uttrycka att motparten är dum i huvet för att inte han, du eller den där göken i hörnet (jag) fattar är inte konstruktivt.
Man behöver inte ha så förtvivlat bråttom med att få iväg sitt inlägg. Man kan gott stanna upp och försöka fundera på vad man vill ha sagt och hur man säger det. Hur man skulle ha förklarat saken för faster Agda eller tom Göran Persson.
Det är klart att vissa inte är intresserade av att få ut någon form av budskap utan bara vill gå i polemik med en favoritantagonist. Det kommer inte attge mycket till den stora massan. Om nu det är v ad som ärintressant må det väl vara hänt, men jag tycker att det är tråkigt om man nu bara är intresserad av att få rätt, även om det innebär att man får den andra att bara ge upp, än av att driva ämnet frammåt.

\\Sky (som kan tänkas lyssna på något orgelstycke ibland. Både kyrk och Hammond)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 00:31

sky_eye
Vettigt.

Sen är inte allt så allvarligt som det kan låta. Man kan ju ge Kaffekoppen en känga ibland av gammal vana också. Han brukar kunna returnera den. Efter ett tag har man glömt vem som började. Ibland behöver han en känga även i rent profylaktiskt syfte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-24 00:43

Nå flint,
med dina nyvunna kunskaper i bagaget, hur kommer det att påverka dina framtida konstruktioner?
Kommer F/E-lyssning ingå i dina tester framöver?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-24 00:49

Japp, man behöver nog en liten känga lite till mans ibland. Men det är ju skillnad på hur den utdelas.
Men nog är det ibland precis så allvarligt som det låter? Om inte så är några här värdiga diverse priser i skådespeleriets konst.

\\Sky

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-24 00:56

sky_eye skrev:Är jag bara fullständigt dum i huvudet eftersom jag har fattat det som att f/e testet inte är gjort för att avgöra vad som låter bäst, utan vad som låter likadant som källan?

\\Sky

Om du inte fått svar på det redan så svar ja. Errr... alltså du är inte dum i skallen och ja, testet går ut på att undersöka huruvida objektet lägger till eller drar ifrån något dvs. ändrar signalen hörbart. Hur man sedan individuellt värderar resultatet är en annan diskussion.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-24 01:00

Morello skrev:
IngOehman skrev:Tack Svante, Det var det jag försökte säga.

Förlåt.

Vh, iö

- - - - -

Humm, Dr. Svantes graf visar ju samma sak som min. :)

Skillnaden är att han är förnuftig nog att kommentera data på ett relevant sätt, och gav stöd åt min invändning om faran med stor kondensatorbank. Du hellre ville vara obstinat och gjorde motsatsen. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 01:02

Harryup skrev:Nå flint,
med dina nyvunna kunskaper i bagaget, hur kommer det att påverka dina framtida konstruktioner?
Kommer F/E-lyssning ingå i dina tester framöver?

mvh/Harry

Jo testet blir nog en del av utvärderingen framöver men inte som LTS använder det. Klart att jag vill använda alla verktyg som går. Däremot tycker jag redan efter ett par dagars testande att långlyssnaregenskaperna försvinner någonstans i f/e-testet, så den delen blir nog att testa som vanligt. F-e-lyssningen snällar liksom till en del. PA-steget som jag började med låter betydligt sämre i verkligheten än "inspelat". Det steget låter helt enkelt illa. Jag är lite förvånad över reaktionen från några på det steget. Hade inte räknat med den. Hiragan låter OK men bäst låter 2-wattaren. Eller ska man uttrycka det som "minst illa". Bästa musikförmedlaren kanske.
Senast redigerad av Flint 2007-03-24 01:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-24 01:11

Svante skrev:Ska väl sluta sabba och tillägga att jag i sak håller med Morello.

Stora kondingar i nätdelen gör att tiden att ladda upp den sjunker och därmed genererar det strömpulser med ett elakare spektrum, med mer högfrekvensinnehåll.

Det behöver kontempleras... :lol:

Ovanstående avfärdades såsom "pladder", när det i själva verket är helt riktigt, vilket jag visade med en graf. Sedermera visade även Svante sjäv en ekvivalent graf.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-03-24 01:13

Tack Piotr!
Då tror jag att jag är på banan iaf.

Sen är ju då frågan hur man tolkar, hur man får tolka, hur andra säger att man tolkar, hur man tycker att andra säger att man säger att man tycker att man vill att om och hur när var man tolkar. Eller tolkar jag det fel?

\\Sky

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-24 01:16

Flint skrev:Ingen som vill gissa att dom här filerna är en test på en 2W SE rörförstärkare eftersom det är det? Frågan är bara vilken som är före och efter själva "distpedalen". Det borde ju höras eftersom den distar runt en procent vid den valda nivån.

Test03-01
Test03-02

Här tyckte jag ettan lät bäst. Tvåan lät något tjock och gnuttans dimmigt på cymbaler och gitarrer i synnerhet.

Känns som PA steget färgar mest, röret sedan och JLH färgar minst. Trissor i klass A, de gillar ja!* :)

*Har ju de själv.

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi