Morello skrev:Ingoehman skrev: Que? Vad pratar du om? Har jag gjort något annat än att möjligen ändra något stavfel i något inlägg här?
Du är roligare när du ägnar dig åt sakfrågan än när du försöker skapa retoriska irrbloss.
I sammanhanget är ju ovanstående ett ganska häpnadsväckande tilltag. Du anklagar mig för att sprida retoriska irrbloss, när du själv justerar inlägg på ett sätt som knappast har med stavfel att göra och därmed nyttjar en debattstil jag inte finner ord för.
Det du pratar om skedde för 6 sidor sedan, och jag vågar inte påstå att jag minns detaljerna avseende editeringar, men i det inlägg du nämner skriver jag även:
iö skrev:Förvisso ökar uppladdningsströmmen, men i regel bara marginellt, eftersom den begränsas av transformatorns sekundär- och övertransformerade primärförluster.
Hoppas det utreder eventuella frågetecken om vad jag avsett säga.
Oavsett vilket vidhåller jag att
sakfrågan är det intressanta, och att din retorik (fokus på andra saker än sakfrågan) inte tillför mycket dävidlag. Vad jag hävdar i sakfrågan framgår, hoppas jag, av mina inlägg - alltså att en uppbiffning av kondensatorbanken INTE är något man behöver kontemplera såsom varande ett protentiellt problem.
Kan se att ditt senaste inlägg är skrivet under svår affekt dock, och om jag är orsak till det så ber jag om ursäkt för vad jag nu gjort som fått dig att nå den nivån av upprördhet som jag tycker mig ana.
Kanske var det ett misstag att jag skojade lite, och skrev:
iö skrev:Tänk igenom det hela när du frisknat till Morello.

Din feber gör sig gällande märker jag.
Menade det med glit i ögat, precis som smilysarna visade, och att du defacto var sjuk hade du ju ringt och berättat för mig några timmar tidigare har jag för mig. Tog liksom fasta på det och menade inget illa med gliringen.
Däremot skrev jag en sak till, som jag behöver rätta, jag skrev:
iö skrev:Hela ditt inlägg andas ologik. Du kan inte börja med hypotesen konstant ström, och sedan ponera att laddströmmen ökar.
Och det var en missuppfattning från min sida (jag kanske hade feber jag också?

) där jag inte insåg att det du pratade om var den kontinuerliga strömmen ut ur kondensatorbanken å ena sidan, och den kortvariga laddströmmen å den andra sidan.
Hursomhelst har min avsikt bara varit att klargöra sakförhållanden, och att (vilket jag skäms lite för) visa Svante hur trist det är att bli tilltalad (eller till och med omtalad

, i hans tråd nämndes jag ju i tredje hand) som han tilltalade mig i första inlägget i en tråd han själv startade.
I vad avser sakförhållandena repeterar jag ännu en gång: Det är inte troligt att man behöver bekymmra sig över effekterna av en uppbiffad kondensatorbank, med undantag möjligen för att STARTströmmens varaktighet kan bli ett problem således att primärsäkringen inte håller.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).