phloam skrev:Fast jag tror ändå att en majoritet är med på att vi satsar skattemedel på kultur i olika former eftersom det har positiva sidoeffekter för hela samhället. Visst, det blir säkert fel ibland, en o annan kanske t.o.m. missbrukar systemet (som om det inte skulle uppstå motsvarande brister i ett helt kommersiellt system!) men överlag vill vi nog ha det så.
Vill vi ? Vilka är "vi" ?
(Det här är inte
min huvudsakliga invändning, men om det skulle bli en demokratisk omröstning om saken i allmänhet och exakt vilka kulturyttringar i synnerhet som skulle gynnas är nog utgången väldigt avvikande gentemot dagens resultat.)
Allt nog och medan, min huvudsakliga invändning (även om jag inte är helt emot det du talar för) är att urvalet att det som ska satsas på är en helt subjektiv process och i det här fallet mycket starkt, för att inte tala om helt uteslutande, påverkat av politiska hänsyn.
Dvs kvaliteten spelar endast en nominell roll.
Det finns faktiskt ett ytterligare argument för din sak, som jag misstänker att du inkluderar i ditt ställningstagande (även om du inte säger det rätt ut), nämligen samhällets egenintresse för sitt eget fortbestånd.
Ett samhälles viktigaste funktion för sina medborgare (anser jag och troligen de flesta andra) är sina, vad ska vi säga, rättsvårdande instanser. Vilket förutsätter ett stabilt och starkt samhälle.
Detta det sista förutsätter en viss både trygghet och vidsynthet hos medborgarna, annars finns det risk för både framröstning av diktaturer som svagt motstånd mot våldsmässigt införande av desamma.
Och detta (trygghet och vidsynhet) är påverkat av kulturen.
Men man ska inte överdriva inflytandet av statens påverkan, t ex Nederländernas i senare historisk tid välkända tolerans mot avvikande kultur är nog mera grundat i folkets egen, av staten opåverkade, kultur och sedvanor sedan lång tid.
Och som sagt, denna statsstödda kultur är i princip oberoende av dess kvalitet och i synnerhet inte positivt korrelerad med graden av avvikelse. (Snarare inverst exponentiellt.)
Så jag tror att samhällets, dvs här folkets, kulturella bas kan endast effektivt stärkas genom mycket basala förmågor - läskunnighet, skrivkunnighet samt räkneförmåga! Sic!
Och i att uppmuntra egna initiativ och tankegångar i tidig ålder.
(För att förekomma: att förstöra för andra eller våld är inte vare sig egna initiativ eller avvikande tankegångar, utan uråldriga instinkter och konform kultur.)
Sammanfattning: statens stöd resulterar i svag och konformistisk kultur för det mesta.
Mer effektiv användning av pengarna vore att se till att alla verkligen kan både läsa och skriva (samt kanske t o m räkna...). Även krav på kunskap om historien är viktigt.