Behöver man stora förstärkare - större än man tror?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om man har normalkänsliga högtalare (säg 87 dB), hur stor förstärkare behöver man då?

Omröstningen slutade 2003-11-05 12:14

5 triodwatt räcker bra
2
8%
Upp till 30 watt kan man behöva om man vill spela starkt
1
4%
200 W räcker till alla tänkbara musikspelningssituationer i ett vardagsrum
7
27%
Man kan faktiskt speciellt när man spelar okomprimerad musik, ha användning av både 500 W och mer.
16
62%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 14:58

Jag har några saker som jag hoppas kunna prova framöver.

En slutstegsclon på NAD3020

Ett runt 20W steg med LM3886.

Ett slutsteg byggt på lämplig IC typ NE5534 eller OPA134 plus några driv och sluttrissor. Matningsspänning som IC:ns 2x15-18V vilket betyder uteffekt runt 10W. Jag har testat det som experiment och det funkar bra. kan med fördel köras i klass-A.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-24 15:00

Kul, finns nog intresse för det där :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-24 15:04

Nyfiken fråga:

Fick du till den däringa olinjära spolen Flint?
På något bra sätt, trots min oförmåga att ur
minnet redogöra för alla detaljer. :oops:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 15:10

IngOehman skrev:Nyfiken fråga:

Fick du till den däringa olinjära spolen Flint?
På något bra sätt, trots min oförmåga att ur
minnet redogöra för alla detaljer. :oops:

Vh, iö

Jodå. Jag hade tur. Hittade en spartrafo med en massa uttag på samma lindning. Fick till både R och L med lämpligt luftgap.
Du svarade ju på allt utom det jag frågade om, tråddiameter och kärnarea. Har minnet återvänt?

Blivde så här.

Bild
Senast redigerad av Flint 2007-03-24 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-24 15:13

Kaffekoppen skrev:Kul, finns nog intresse för det där :)

I alla fall NAD3020-clonen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-24 16:45

Jag skulle gärna ha ett litet trevligt klass A-steg att lyssna på i torpet till vintern istället för att se elräkningen bara påverkas av den trista direktverkande elen...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-24 17:16

Flint:

Ser ju hur bra ut som helst!

En sak som kan vara bra att tänka på (som du säkert tänkt på, men jag tänker på alla som läser tråden) är att man bör dela signalen direkt vid förstärkarteminalen, således att man slipper få spänningsfallet över "högtalarkabeln" (den till konstlasten) med i E-signalen. Det är ju en variabel som inte förstärkaren bör behöva ta ansvar för.

En annan sak som kan vara bra är att ha balanserad ingång på apparaten efter testobjektet. Då kan man ju testa dels obryggade, bryggade eller trafoförsedda slutstegsutgångar lika bra. Då får man ha spänningsdelare (nivåjusterbar förstås, så att lika gain kan kompenseras) från från både + och - till jord.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-07 22:32

Kan nämna att jag just har köpt mig ett nytt slutsteg... :P

Det är det utan jämförelse bästa, sett ur återgivningsperspektivet, som jag någonsin stött på. Uteffekten är dessutom mycket hög. Nackdelen med steget är att det är så dyrt att tull och moms allena kostade mera än jag betalat för någon NAD 208. :?

Jag har ju någon sorts aversion mot sådant. Tycker ju egentligen att ett slutsteg inte bör kosta mera än sisådär 1/10 av anläggningens totalpris*, så jag hoppas att jag inte blir alldeles förlamad över investeringen...#

Har en pickup, en Madrigal Carnegie one, som jag betalade 12 000:- för, och som jag haft liggande orörd sedan dess, bara för att jag inte kan förlika mig med dess pris - hur bra den än är. Ungefär som att ha en vinflaska liggande som är så dyr att man inte förmår dricka upp den.

Fast en viss skillnad mellan pickuper och slutsteg är det förstås, såtillvida att de senare inte slits av att användas, utan snarare motsatsen. Så, pickupen får ligga kvar i lådan tills någon rikare person tar över den - men slutsteget får komma i bruk! :P

Vh, iö

- - - - -

*Har märkt att bra balanserade anläggningar (max ljudkvalitet per krona) oftast har kostnaden uppdelad i tre ungefär lika delar:
Elektroniken, högtalarna och rummet.

En hemmabio kanske kan delas i fyra ungefär lika delar:
Elektroniken, högtalarna, proj+duk, rummet.

Fast det är ju förstås aldrig bra med tumregler, och därför skall det ovanstående inte betraktas som en. :wink:

Balansen bestäms ju främst av hur svårt det är (det vill säga hur dyrt det blir) att i varje hifi-tidsålder åstadkomma prestanda i respektive länk. Sådant kan ändra sig med teknologiska genombrott. Titta exempelvis på den utveckling som varit avseende projektorer. Hittills har det för mig dock inte renderat billigare projektorer, bara bättre bildkvalitet. :P

Även extremt avvikande kostnadsbalanseringar kan dock tvivelsutan rendera verkligt goda resultat.

#Lösningen är förstås att gradera upp även högtalarsystemet därhemma (vill ha i32s...), men det har jag ju ännu mindre råd med, nu efter förstärkarinköpet. :(

Å andra sidan kommer jag ändå att behöva låna över en halv miljon i sommar, så kanske man kan öka på lånet lite bara?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-04-07 22:47

Är det måhända ett modifierat Bryston 14B-SST?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-08 00:15

Jepp!

Det vill säga, modifierad och modifierad... Den är utförd så som de kommer att tillverkas från och med nu.
Modifierad jämfört med det första exemplar av förstärkaren som jag fick för test är den, men bara till det
skick de valt att tillverka förstärkaren i från och med nu!

Kan tillägga att Bryston är den utan jämförelse mest lyhörda tillverkare jag stött på någonsin faktiskt, vid
sidan av företaget Anatech, som tillverkade Sentec DiAna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-08 00:21

IngOehman skrev:Jepp!

Det vill säga, modifierad och modifierad... Den är utförd så som de kommer att tillverkas från och med nu.
Modifierad jämfört med det första exemplar av förstärkaren som jag fick för test är den, men bara till det
skick de valt att tillverka förstärkaren i från och med nu!

Kan tillägga att Bryston är den utan jämförelse mest lyhörda tillverkare jag stött på någonsin faktiskt.

Vh, iö

14B-SST kostar skjortan och ännu mer! Är det bekant hur det blir med andra slutsteg från denna tillverkare? Är det rimligt att anta att dessa har/hade likanande effekter, konstruktören är väl så vitt jag förstår samma gubbe (Steven Taylor) och uppbyggnaden borde ju rimligen vara likartad?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-08 00:26

Jag vågar inte svara på det, men av de "problem" som jag fann och rapporterade till dem (två och ett halvt, kan man säga), så är ett av dem ett som bara drabbar de bryggkopplade varianterna.

Kan därför tänka mig att alla bryggkopplade varianter kommer att ändras från och med nu, men att de icke bryggkopplade lämnas oförändrade.

Låt mig återkomma när jag tagit reda på mera.

I övrigt ber jag att få hänvisa till det test som kommer att publiceras i MoLt nummer 2 -2007.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-08 00:42

När kommer MoLt nummer 2 -2007 vara
oss prenumeranter tillhanda ?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-08 00:49

Laila ! 8)

Sådant skall man inte sia om.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-08 02:35

Låt mig säga såhär: Nummer ett är avlämnat och "på tryckeriet", eller hur långt det nu kommit.

Det vill säga, jag har nog förhoppningsvis någon dag på mig att komplettera en artikel med en liten detalj, nämligen en prisuppgift som kanske kan vara bra att komplettera med. På Tivoli-radion, närmare bestämt. :wink:

Testen innehåller en massa spännade och kanske förvånande mätningar kan jag nämna, det vill säga inte alls så förvånande när man lyssnat på den först. Mest av allt blev jag imponerad av själva radiodelen.

Vh, iö

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 08:34

Hej :)
jag hävdar att har man bara bra kvalitet på förstärkaren behövs inte alls speciellt mycket effekt. har man däremot en högtalare som har 85-86 db krävs lite mer effekt

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-08 09:02

Lite mer än inte alls speciellt mycket? Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-08 09:05

Tung som en sten å lång som en pinne! :D

/Peter

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 09:17

Hetsporren skrev:Lite mer än inte alls speciellt mycket? Bild

Läs ganska mycket mer

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-04-08 09:41

IngOehman skrev:Jag vågar inte svara på det, men av de "problem" som jag fann och rapporterade till dem (två och ett halvt, kan man säga), så är ett av dem ett som bara drabbar de bryggkopplade varianterna.

Kan därför tänka mig att alla bryggkopplade varianter kommer att ändras från och med nu, men att de icke bryggkopplade lämnas oförändrade.

Låt mig återkomma när jag tagit reda på mera.

I övrigt ber jag att få hänvisa till det test som kommer att publiceras i MoLt nummer 2 -2007.

Vh, iö

Ja återkom gärna jag har sneglat lite på dom mindre framförallt 4B-SST.

Priserna som den norska (svenska) generalagenten har är aldeles för dyra och sen är dom ju inte med i EU så det blir ju lite bökigare. Dollarn är ju även ganska låg nu så priserna borde blivit lägre.

Här finns prislistan från den norska agenten klicka på Bryston http://www.taaimport.no/ observera att priserna är i norska kronor.

Thomas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-08 10:49

Tipsade Bamsefar inte om att man kanske hellre kolla på danmark eller tyskland om man var intresserad av ett Bryston. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-08 10:58

JustAudioMagic skrev:Hej :)
har man däremot en högtalare som har 85-86 db krävs lite mer effekt

Och 85-86 är inte alls så dåligt som man kan tro. Det är faktiskt rätt normalt att man ligger där eller lägre. Att det inte står så i databladen är ju en annan sak men man inser lätt att vissa tillverkare kanske inte är helt sanningsenliga ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 11:39

Naqref™ skrev:Och 85-86 är inte alls så dåligt som man kan tro. Det är faktiskt rätt normalt att man ligger där eller lägre. Att det inte står så i databladen är ju en annan sak men man inser lätt att vissa tillverkare kanske inte är helt sanningsenliga ;)

självklart är det så men 85 db till 90 db är ganska stor skillnad vilket oxå gör skillnade på förstärkaren

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 11:57

Det beror på hur man ser på dynamiskt material :)

Säg att du spelar med 90db medelnivå (rätt högt tycker jag) och har 20db toppar i musiken. Det ställer rätt stora krav på förstärkaren..

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 12:05

Kaffekoppen skrev:Det beror på hur man ser på dynamiskt material :)

Säg att du spelar med 90db medelnivå (rätt högt tycker jag) och har 20db toppar i musiken. Det ställer rätt stora krav på förstärkaren..

nu pratar inte jag någon 1000 kronors förstärkare från onoff direkt :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 12:40

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Det beror på hur man ser på dynamiskt material :)

nu pratar inte jag någon 1000 kronors förstärkare från onoff direkt :wink:
aha, om vi tar ditt exempel så krävs det mer än tre gånger så hög effekt på förstärkaren för samma ljudtrycksnivå.

Hur mycket effekt tror du kan vara lämpligt på en förstärkare om man vill ha en meddelnivå på 90db och en känslighet på låt säga 87db?

Som jag ser det, är det inte fel med starkare förstärkare, men 200w fick mitt val.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 12:52

Kaffekoppen skrev:Som jag ser det, är det inte fel med starkare förstärkare, men 200w fick mitt val.

självklart är det inte "fel" med 200 W men gäller det toppförstärkare ¨på 200 W blir det ganska dyrt jämför med t ex 50-100 W. eller kanske 10-30-W rör

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 13:09

blir det? ;)

30w räcker inte långt för att hantera dynamiskt material på en ljudnivå som känns någorlunda realistisk. Det räcker inte 200w heller för, men det ger iallafall lite bättre förutsättningar då det medger 7-8db bättre marginal.

Nåja, det finns de som trivs utmärkt med 2x8W så det är bara att inse att svaret beror på personliga preferenser.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-08 13:19

2x8?
Varför inte 2x2,5? Till DIY mötet i GBG kommer ett system där övre registret med Lowtherhorn drivs med 2A3 SE förstärkare på 2x2,5 W. (hornen är Bo Hanssons konstruktion). Det låter helt enormt bra. Jag har hört systemet.
Bild

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-08 13:31

Kaffekoppen skrev:blir det? ;)

30w räcker inte långt för att hantera dynamiskt material på en ljudnivå som känns någorlunda realistisk. Det räcker inte 200w heller för, men det ger iallafall lite bättre förutsättningar då det medger 7-8db bättre marginal.

Nåja, det finns de som trivs utmärkt med 2x8W så det är bara att inse att svaret beror på personliga preferenser.

ja, blir ganska stor skillnad :wink: jag kör 2 x 25 W rör här hemma och det fungerar hur bra som helst. har provat små som stora högtalare med känslighet ner till 87 db. allt utan problem. jag kan spela långt mycket högre än "realistisk" nivå :wink: .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi