Kaffekoppen skrev:Ja, det är du ju rätt fri att göra..
Du... med tanke på den dåliga respons testerna rönte i färsktid verkar din idé inte ens överleva sitt eget postningögonblick.
Men tack ni som svarade. Jobbet var pga. er inte gjort i onödan.
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Ja, det är du ju rätt fri att göra..
Kaffekoppen skrev:Jag tycker iallafall om idén även om överlevnadsgraden är låg
Tror på mer tid ttf och att rädsla för att ha "fel" gjort att inte fler svarat. Prestige är konstigt. Kan folk kolla själv lite då och då... och rätta sig själva så ....
Kaffekoppen skrev:Ofta. Är bara intresserad av vad den vackrare kvinnan har att säga. Vad hon säger hör jag inte med ögonen.
Kaffekoppen skrev:Jag önskar fler kvinnor kunde intressera sig för hifi, då kanske EKK Audio hade funnits i knallgul så man inte snubblade på den...
Naqref™ skrev:Svante skrev:Inte sällan fullföljer jag en serie och har i efterhand ingen aning om jag har klarat det eller inte.
Det är ju faktiskt så man ska göra det. Man ska inte veta för då blir det för grova undersökningar. Det är först när man gissar och kör låååånga serier som man tydligen kan komma ner i satistiskt säkerställda nivåer som ligger under vad som benämns vara hörbarhetsnivåer. Gissa är bra ibland!
tvett skrev:Piotr skrev:Sluta fjamsa och installera precisionsklockor med dedikerade nätdelar i några spelare och återkom sedan.. innan det vet du inte vad du babblar om.![]()
För övrigt så håller vi inte alls med varandra så påstå inte det är du snäll. Jag har aldrig påstått att "egenmoddning" alltid låter bäst. Dessutom innfattar min erfarenhet i ämnet ett fall av "egenmoddning" samt två fall av "annanmoddning" dvs. där jag byggt om spelare åt vänner.
Det var ju ett skämt Piotr, jag vet att du har humorJag höll med dig om biten att Svante borde testa själv, och tillade reflektionen om att egna mods alltid låter bättre. Om man moddar själv, så som du sa att man ska göra, är inte det en egenmoddning?
Min poäng är att placebo spelar en stor roll. Tex i de lyssningar som Richard presenterade.Piotr skrev:Vad som ofta ger ett bättre ljudande resultat i apparater (i den mån de inte redan är perfekt konstruerade) är åtgärder som sänker distortion av olika former. Dom som inte förstår det bör studera ämnet lite mer och sedan återkomma.
Jag tror inte någon kan säga emot det....?
Till vilken grad jitter påverkar låter jag bli att spekulera i.
edit: stavning
hali skrev:Richard skrev:Hali: om du inte vet hur en precisionsklocka fungerar eller effekterna av den, prova gärna att montera en dylik. Eventuella spydigheter får man vänta med, tills man provat!
Jag försöker inte vara spydig, jag försöker bara få en uppfattning vad som är bäst för välljud. Jag tvivlar starkt på att slumpmässiga komponentuppgraderingar i lite här och var i en anläggning bidrar till bättre ljud, möjligvis annorlunda ljud. I och för sig, som dom säger, omväxling förnöjer. Men det är väll knappast relevant till hifi (i den bemärkelse att det ska stå för high fidelity).
Jag tror att det börjar bli lite av faktiskt.se's moto, dyrare är inte alltid bättre.
.Richard skrev:subjektivisten skrev:Richard, väntar än på någon form av grund till varför man inte skulle höra vissa saker i ett F/E test! Exakt vad och varför? Om dom sakerna finns så KOMMER man föra dom FÖRE, och om apparaten inte påverkar så kommer dom finnas EFTER också.
F/E test är en mycket bra test för att göra en grovsållning av apparaterna
Richard skrev:Sedan tror jag det är bra, inte minst för att få en bredare acceptans för denna testmetod, att det kompletteras med längre blindtester, där man helt enkelt jämför de i F/E test transparenta apparaterna med varandra.
Richard skrev:Då får man helt enkelt låta en bit subjektivism ingå i detta för att få fram, små men viktiga skillnader, för att varaktigt få fram en apparat man kan leva med en längre tid.
Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Vill bara säga att jag tycker om gissningsleken. Man kanske skulle samla dem någonstans?
Funkar inte. Gissningslekar har kort bäst f/e-datum. Tills svaret är givet. Sen tar placebodjävulen över och gör shakti avet'.
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Svante skrev:Inte sällan fullföljer jag en serie och har i efterhand ingen aning om jag har klarat det eller inte.
Det är ju faktiskt så man ska göra det. Man ska inte veta för då blir det för grova undersökningar. Det är först när man gissar och kör låååånga serier som man tydligen kan komma ner i satistiskt säkerställda nivåer som ligger under vad som benämns vara hörbarhetsnivåer. Gissa är bra ibland!
Fel!
Att få veta om man svarat rätt efter varenda gissning (om man så önskar) påverkar inte den statistiska signifikansen för en X antal gissningar lång serie, jämfört med att inte få veta svaren förrän efteråt för en lika lång serie. Inte det allra minsta.
Vh, iö
Det är väl tämligen självklart...inte att flink säger kloka ord, men att testet endast är möjligt utan förförståelse, alltså för en testomgång.IngOehman skrev:Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Vill bara säga att jag tycker om gissningsleken. Man kanske skulle samla dem någonstans?
Funkar inte. Gissningslekar har kort bäst f/e-datum. Tills svaret är givet. Sen tar placebodjävulen över och gör shakti avet'.
Mycket kloka ord!
Du säger mycket klokt, men detta var ovanligt klokt till
och med för att komma från dig.
MP skrev:Flint, du har glömt att ta din medicin !![]()
Förslaget kommer ursprungligen från Tekniksektionen inom LTS, att genomföra en öppen lyssning och metodgenomgång alltså.Richard skrev:Detta att lekmän skulle få göra F/E testen, som är mitt förslag, skulle även detta, förbättra acceptansen för testet. Det är alltid med viss skepsism, att div. " gyllenöron" skall avgöra testen, omän detta saknar betydelse i praktiken.
Kaffekoppen: Som ordförande kanske du kan driva på i denna fråga!![]()
Du har glömt att betala medlemsavgiften. Åtgärda.Flint skrev:Man vill ju hjälpa till med uppfostringen av nya orförande.
Kaffekoppen skrev:Du har glömt att betala medlemsavgiften. Åtgärda.Flint skrev:Man vill ju hjälpa till med uppfostringen av nya orförande.