av jansch » 2010-06-18 14:37
Fredrik - Det finns ju 3 generationer (eller 4?) av Carlssonhögtalare och alla grundar sig på det ortoakustiska begreppet. Läs lite på Carlssonplanet.
Bästa sättet att pröva om det "är nåt för mej" är nog att lyssna på första generationen, t.ex OA5typ2. Dom finns i massor på begmarknaden och du kan få ett par fungerande för 400:- och uppåt.
Visst har denna (OA5typ2) högtalare brister men den demonstrerar med önskvärd tydlighet vad Carlssonhögtalare står för.
Om du sedan blir såld på öppenheten, den torra basen, friheten att kunna lyssna med bra ljud i andra positioner än i lyssningsfåtöljen så kan du välja en bättre modell. Många är dock helnöjda med OA5typ2.
Själv lyssnar jag helst på OA6typ2 (går att köpa från 1000:- om man har tur) eller OA2212 som är en senare generation och som kan fås för sådär 10.000 och uppåt.
Vissa föredrar 3:e generationen d v s de som heter nåt på OA50, OA521, OA52, OA58. JAG tycker inte dom låter lika bra, man tappar lite av hela ideen med ortoakustiken TYCKER JAG. Alltså en smaksak enligt min åsikt.
Du får gärna komma och lyssna på generation 1 och 2 om du vill...